Fadderbarn? Alternativ julklapp!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Fjällfolket

Fadderbarn? Alternativ julklapp!

Inlägg av Fjällfolket »

Hej alla kloka! :D

Vi funderar på fadderbarn.. och vill gärna ge det som julklapp till våra stora, istället för saker. Men!

:arrow: Vilken organisation ska man välja?

På detta underbara forum finns så många kloka så jag bara VET att jag får massor med hjälp :wink: :heart: :lol:

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej!

Bra julklapp! Jag har ett fadderbarn i Guatemala eller Nicaragua (kommer inte ihåg :oops: ), via SOS Barnbyar, sedan 4-5 år. Med SOS funkar det så att det dras 200 kr varje månad via autogiro, en gång om året får man ett brev och ett kort om vad familjen gjort under året och hur barnet mår. Brevet är roligt, till exempel har jag fått veta att Eric inte är så bra i skolan, men en hejare på fotboll. Han är väldigt mån om sina syskon, men råkar ibland i slagsmål med äldre killar :roll: . Man kan ju också skicka brev och presenter, men det har inte jag gjort :oops: .

Finns ju en hel del organisationer, säkert många som är mindre och mer personliga. Har vänner som har ett fadderbarn i Vietnam, via en pytteliten förmedling. Då blir hjälpen lite mer behovsstyrd, till exempel behövde mamman till flickan en cykel för att kunna cykla till marknaden med skörden. Då kunde dom prata med kontaktpersonen och be dom köpa en bra cykel, som mina vänner betalade.

Hoppas fler kan svara vilka organisationer de använder! :santa:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vi hade en jul när vi gav bort alla julklappspengarna till Rädda barnen när de hade den är JÄTTESTORA jorbävningen i Afghanistan. Vi var väldans stolta över denna julklapp och jag gjorde ett fint kort som alla fick och förklarade varför det var bättre att GE än att FÅ.

Tyvärr så uppskattades det inte av särskilt många :cry: :cry: :cry:

Jag tycker i alla fall det låter som en SUPERFIN julklapp och så fort vi kan kommer Tor också att vara fadder åt någon! DET VET JAG! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

TorsMamma skrev:Vi hade en jul när vi gav bort alla julklappspengarna till Rädda barnen när de hade den är JÄTTESTORA jorbävningen i Afghanistan. Vi var väldans stolta över denna julklapp och jag gjorde ett fint kort som alla fick och förklarade varför det var bättre att GE än att FÅ.

Va? Även om det inte uppskattades - hade folk mage att uttrycka det? :shock: Tycker dessutom det låter vansinnigt skönt att slippa tänka ut julklappar till alla.

Funderar nästan på att sno denna idé till vår julklappspanik - Antonfoto och pengar till väl valda ändamål. Hmmm :idea: . :D
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Jag har oxå ett fadderbarn via SOS-barnbyar. Har haft en kille under tio års tid från Sydafrika. Jag tycker de känns mkt seriösa. några ggr per år får jag rapporter från barnbyns "rektor" som skriver om killens liv. Jag får oxå foto och teckningar. Jag har dock aldrig skrivit till honom, men den dan kanske kommer. :wink:
Om man är intresserad av att bli personlig och mer involverad så finns ju den möjligheten. Emellanåt får man en tidning där det berättas om de olika barnbyarna och om faddras möte med sina "barn". Allt är upp till en själv.
Lycka till med valet och det var för övrigt en jättebra julklappside.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Våra barn har ett varsitt fadderbarn som de får/har fått i doppresent. SOS Barnbyar valde vi för det kändes seriöst och vi känner folk som jobbar med dem. 200 kr per barn dras varje mån via auto. Vi har lyckats ordna barn som är födda samma mån som våra barn fast ett år äldre så när de själva fyller år tänker vi lite extra på fadderbarnet och skickar kort och så. Då handlar födelsedagen inte bara om att få utan också om att ge och det tycker vi känns bra.

Vi har valt att sprida ut oss i olika världsdelar; Sudan, Indien, Dominikanska republiken och Thailand. Förutom den tillfredsställelse det ger att kunna hjälpa till praktiskt får våra barn en naturlig inblick i att barn kan leva på väldigt många olika sätt, olika religioner, olika klimat och annan kunskap om världen. Vår äldste son har tex bättre kartkunskaper än både mig och pappan! :shock: Fadderbarnen bidrar till en massa nyfikenhet på världen. Jag tror att fadderbarnet blir konkret och fattbart när man är liten till skillnad från att bara skänka pengar rent allmänt till välgörande ändamål.

Jag måste säga att det hittills gett mer än det kostat på alla plan. Och vi är inte på nåt sätt rika eller välbärgade, resten av barnens barnbidrag använder vi till sista öret till mat och annat varje mån. :lol:

Om man inte vill binda upp sig på det sättet som ett fadderbarn gör kan man ju välja att tex köpa Vi-skog i Afrika och ge bort.

Vår julklapp i år blir en inspelning av barnsånger som våra ungar har spelat in i Jajas gudfars studio. Kostnad ca 20 kr per CD inkl porto med barnens egengjorda CD-omslag. MYCKET uppskattat, speciellt av de släktingar som inte har möjlighet att träffa barnen så ofta.

Kram Jannika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

TorsMamma skrev:Vi hade en jul när vi gav bort alla julklappspengarna till Rädda barnen när de hade den är JÄTTESTORA jorbävningen i Afghanistan. Vi var väldans stolta över denna julklapp och jag gjorde ett fint kort som alla fick och förklarade varför det var bättre att GE än att FÅ.

Så gjorde jag också under flera år - det var jätteskönt! Organisationerna varierade, men traditionen bestod...
Nu ger vi inte till andra än barna längre. Vilket kan vara nog så svårt att förklara för vissa :? vuxna :roll: Men vi står på oss 8)

TACK för alla fina ord och råd!
Jag hade tänkt mig ett gemensamt fadderbarn för mina 2 storbarn, och sen senare blir det ett till de 2 små... men samtidigt så blir det ju en slant :? Kanske det räcker med ett till hela barnaskaran...? :-k

hmmm..svårt detta...

Fler tankar...?

Snöiga kramar från ett fjällfolk på bättringsvägen! :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

åh TACK Jannika!

:heart: :heart: :heart:

Du satte mina tankar på pränt samtidigt som jag skrev mitt tidigare inlägg..

Kram! Du systersjäl!

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Nej, nu har jag helt fastnat för idén att ge en klumpsumma till nåt bra ställe (förslag, någon? SOS barnbyar kanske?). Och så pysslar jag och Ante ihop fina kort till alla. Sambon var lite skeptisk, men insåg sedan finessen med det hela. Slippa hysterin, slippa konsumtionen, slippa ont-i-magen för vad vi ska hitta på alla, kanske slippa få en massa saker? Det rimmar ju inte så bra att skriva värsta önskelistan till sig själv :roll: :lol: .

Är bara lite nyfiken hur mkt pengar ni lägger på julklappar, totalt :?: Om ni vill berätta, alltså. Jag har inte riktigt koll på hur mycket vi lagt tidigare, men med alla föräldrar, far- och morföräldrar, syskon och andra nära släktingar så blir det minst 20 pers som ska ha julklapp. Puuuhhh :shock: :roll: .

Det skulle betyda ca 2500 kr till något bra, plus kortmaterial, och Antonfoto m ramar. Säkert 3500 kr sammalagt :shock: .
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Jenny,

Om du vill kan du få en "kopia" och se hur vårt kort såg ut om du skickar mig din mailadress. Vi gav runt 2000 kr det året. Var vad vi kände att vi hade råd med.

(jo sen gjorde jag egen tryffel och gav bort också :wink: ) Den däremot var uppskattad. :twisted:
(bortskämda snorisar är vad de är hela högen!)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Man kan ge pengar till UNICEF också :thumbsup: . De har flera långsiktiga satsningar inom utbildning, hälsa mm.
Jag är världsförälder där, det betyder att jag skänker en summa pengar varje månad, och pengarna går till just barn. Läs mer på http://www.unicef.se/varldsforalder

Det vore ju inte så dumt att tipsa alla bortskämda släktingar med (jag gör det för jämnan, jag hoppas att nån till sist tröttnar på mitt tjat och börjar de mer. Det intressanta är att smatliga släktingar har det betydligt mer välställt än oss och ändå inte tycker att de har råd att skänka varje månad! :shock: )

Man kan också köpa presenter via deras webbutik. Där är flera av sakerna tillverkade av små familjeföretag odyl i fattiga länder.
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Gablex

Inlägg av Gablex »

Vi har också fadderbarn, både genom en privat organisation (i Thailand), genom SOS-Barnbyar (i Chile) och genom Plan (i Sudan). Vill man ha lite mer personlig kontakt med sitt fadderbarn så tycker jag att Plan är den organisation som har mest att erbjuda. Man kan skicka meddelanden via e-post som blir översatta och når fram till fadderbarnet. Det är så himla enkelt att bara slänga iväg några rader när man ändå sitter vid datorn!

Jättebra idé att "ge bort" fadderbarn som julklapp! Jag tycker att det har ett stort pedagogiskt värde för barnen att inse att alla inte har det lika bra som de själva har det.
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
cillamamman

Inlägg av cillamamman »

vi har också fadder barn via SOS-barnbyar. Det var en av "julklapparna" för något år sedan. Jag ville att mina barn skulle få en chans att reflektera över hur lyckligt lottade de är och hur glad och lycklig jag är över att ha dem!

Vår flicka kommer från Chile och ädsta dottern har skrivit något brev till henne för hon läser spanska. Jag tycker att det känns väldigt bra att veta att man hjälper någon så konkret. Med kort och de rapporter som kommer om henne så känner man att det gör skillnad! Vi brukar också ge henne extra gåvor vid födelsedagar och jul-hon är ju också ett av våra barn som skall ha en julklapp :!: (oftast i for mav pengar för framtiden).
Cillamamman
Fyra barn f?dda -91, -95 ,-02 och -05.:heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hej alla!

Hittade detta idag:

:arrow: http://www.campaignhost.se/actionaid/ju ... fattigdom/

Ännu ett alternativ till pryljulen :wink:

/Fjällmor
Jannika

Inlägg av Jannika »

:heart: TACK! :heart: