Behöver tips ang potträning!!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
prinessmamman

Behöver tips ang potträning!!

Inlägg av prinessmamman »

Min lilla flicka på 2½ år vill inte kissa eller bajsa på varken toaletten eller pottan. Jag har försökt göra det intressant genom att leka att hennes lilla kissdocka också kissar på pottan och var ju jättekul, så hon sätter sig på pottan men verkar inte kunna/vilja göra nåt. :?
Hon kan gå utan blöja under dagen ganska länge men när jag frågar om hon behöver gå så säger hon bestämt NEJ! Efter nån minut så kissar hon på sig, så hon måste ju känt att hon var det.
Snälla hjälp! Jag behöver lite tips!
Tack på förhand! :)
Mamma till tv? underbara lillsessor!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej, Försök inte träna/forcera fram ngt. Det kommer när det kommer, alltså när hon känner sig mogen för det. Min Emil tyckte att det var jättekul att kissa på pottan en kort period tills jag började fråga honom om han var kissnödig lite nu och då. Då blev det tvärstopp! Och så förblev det tills jag slutade, jag lät pottan stå framme och ofta i det rum där vi befann oss. Och när jag gick på toaletten frågade jag om han ville följa med. Tillslut släppte det bara och han är nu torr sedanett halvår tillbaka. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
prinessmamman

Hej!
Tack för svaret.
Jag kanske gjorde fel men just då tänkte jag att jag skulle göra pottan lite intressant genom bla dockan. Pottan har jag framme men den står oftast framför spegelväggen i hallen. Hon brukar sitta där och sjunga och greja lite för sig själv :) , men gör aldrig nåt. Jag kanske ska påpeka också att hon har faktiskt kissat på den 2 gånger tidigare! :D :D "Stolt"
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Visa med dockan tror jag inte var fel men jag tror att den inte får bli för mycket av det goda. Sen har jag hört att man inte ska berömma när de väl sätter sig och kissar. Det tror jag inte på! Det måste ju bli roligt och de måste ju få veta att de har gjort ngt bra!

Bra att pottan finns lättillgänglig! Låt det vara så och låt henne springa mkt naken. Jag gjorde så att om Emil råkade kissa på golvet så satt jag honom genast på pottan som stod alldeles i närheten. Sa att oj rann kisset ut, undrar om det finns ngt mera. Oftas studsade han upp lika fort men jag tror att han snart koplade ihop pottan och kissandet.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej!
Finns en annan tråd om avvänjning tidigt och vanor från andra länder. Har pratat med den som ursprungsuttalandet kom ifrån och enligt henne så gör dom vid tidig avvänjning (minns inte vilket land det gällde, men där kostade dagis för blöjbarn hysteriskt mycket, torrisar får gå i sk förskola, därav föräldrarnas höga ambitioner) som man gör med hundvalpar som ska bli rumsrena: Efter varje mål mat, efter en tupplur, efter lek, sätter man barnet på pottan en stund. Sen på med blöjan igen efter ett tag, vare sig det kom nåt eller ej. Är man ihärdig kommer allt fler kissningar att hamna i pottan och en och annan gång kanske tom en bajs och vips är de torra. Kan vara värt att testa om man vill försöka erbjuda förutsättningar för barnet att bli torr tidigt.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
prinessmamman

jippie!!

Tack för svar!

Igår när jag kom hem från jobbet och vi hade ätit så fick min äldsta flicka Julia för sig att hon skulle gå och kissa på toaletten. " vad bra", tänkte jag och trodde inte det skulle bli den gången. Jag hade rätt, men sa att hon var duktig som gick på toaletten och sen var det inget mer med det..... trodde jag. Tre minuter senare så hör jag att hon ropar från toaletten - " Mamma, jag har kissat!!" Jag tänkte för mig själv " Nej inte på golvet". Jaag hittade henne på toaletten ännu en gång och då hade hon verkligen kissat i toaletten alldeles själv och gissa om hon var stolt!! :lol: Och jag oxå!
Vi försökte ändå inte tjoa föööör mycket men berömde henne såklart.
Hege

Inlägg av Hege »

Hjemme hos oss snakker vi om ballongen som finns inne i magen, og som jämt og ständigt fylls med kiss. Då og då måste den tömmas, og det gjörs på pottan/toaletten. Vi snakker om hur det kjenns når den er full, og at det då er bråttom om man skal hinna innan den tömmer seg selv i byxarna. Det indre bildet av ballongen gjör det lettere å forstå, og også formidle att det er dags. Jeg glömmer aldri den dagen den minste ropte til meg fra andra sidan hyllan på ICA-affären: Mammaaaa, ballongen min er fuulllll!
Lilo

Lyft henne till pottan!

Inlägg av Lilo »

Jag tycker att du ska förtsätta med pottan! Det handlar ju inte om att tvinga henne vara utan blöja (det har hon ju valt) utan att tala om för henne att hon behöver visst kissa (vilket du ju vet) och hon inte kan känna. Vi har alltid lyft in vår äldre dotter på pottan trots protester, hon har varit torr sedan hon var 2 år (frivilligt), än idag får vi säga till henne ibland eftersom hon heltenkelt tycker det är så tråkigt att gå på pottan och kissa så hon håller sig. Sedan vill jag hålla med Mammamy om tidig pottträning, vår lilla Lova har bajsat på pottan sedan hon var 5 mån och kissat där sedan hon var 7 månader.Det började av en slump eftersom vi har två pottor och vi ändå var där inne när hon började klämma. Idag, 10 månader så är hon helt torr i blöjan när vi varit ute på stan i 3-4 timmar. Hon kan även kissa på toalett om man håller i henne, jättesött!!
Lycka till med potträningen!
/Linda
Mamma till Lova :heart: f?dd 040518 som blivit sv?r att l?gga och ska SNH-kuras s? fort vi l?st p? lite mer..
och Linnea :heart: f?dd 020812, som sovit 12 h per natt sedan hon var 10 v.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"