Problem med vargtimmmen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lizjo

Problem med vargtimmmen

Inlägg av lizjo »

SHN kuren börjar fungera väldigt bra. Så skönt för oss och lilla Elvira när hon har sovit tolv timmars nätter!

Men vi ( som flera andra ) har problem med vargtimmen. Har förstått att den kan spöka länge, hur gör man för att övervinna den? Har försökt att läsa mig till det i olika trådar men jag tror inte riktigt att jag har greppat.

Elvira vaknar under natten och ligger och skriker i över en timma. Hon har oftast vänt sig på rygg och då kan hon inte somna om. Men problemet är att jag inte vet om hon har gjort det eller inte utan måste gå in i rummet för att kolla. Då ser hon mig och börjar gråta ännu mer. Då har jag varit tvungen att ramsa och det är då den onda cirkeln börjar.

I natt prövade jag att inte gå in utan ramsade utanför dörren. Detta hjälpte inte. Känns inte som ramsan tar under vargtimmen. Vet att man skall minimera springet in i rummet. Skall jag bara ramsa en gång utanför dören och sedan försöka få henne att komma till ro själv? Hon kan ligga och skrika i en timma, men det känns inte som det är ledsen gråt utan att hon prövar olika sätt för att få mig att komma dit. Hon tystnar även för att sedan jaga upp sig igen. Visst, hon somnar oftast om efter cirak en timma men det känns som man skulle vilja att hon somnade om snabbare. Skall jag bara stålsätta mig? Oj, detta blev ett långt inlägg. Några råd?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Precis som du skriver är det vanligt med vargtimmes uppvak, men ingen fara det reder sig MEN det kräver en stor skopa tålamod och ett stort förtroende för lilla barnet.

Det är precis som du också tror, hon provar att få dit dig så hon kan få komma upp och starta morgonen.

Så mina råd till dig:
*KOLMÖRKT i rummet, vi snackar sopsäcker tejpade på rutorna plus mörkläggningsgardin. :wink:
*Svalt
*EN glad hurtig ramsa vid första pip, sk pangramsa.
*Sen gör ni INGENTING som har med barnet att göra, för på natten händer INGENTING!
*Om hon verkligen skulle BE om hjälp, alltså vara rent ledsen då kan du ramsa EN gång till.
*Köp in en väckarklocka som ska ringa så hon hör den, samma tid varje morgon, snabbt inser barnet sambandet mellan att morgonen inte kommer förän klockan ringt. :lol: Så då spelar det ingen roll hur mycket man försöker skrika mamma till sig, morgonen kommer inte förän klocna ringt!

Håll dig till SAMMA strategi så kommer det att ge resultat, ge henne den tilliten! :D

Lycka till! :thumbsup:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
lizjo

Inlägg av lizjo »

Tack för de goda råden. Så skönt att få lite handfasta tips. Känns ibland som man kör fast även fast man vet vad man borde göra. Skall testa detta och kämpa vidare med vargtimmen. När den funkar har vi en fantastisk liten sovare! Rapporterar hur det går.

I helgen ska vi åka till farmor och sova borta första gången. Håller tummarna för att det skall funka bra och att farmor skall förstå vaför hon inte får plocka upp lilla E på natten när hon verkar ledsen. Alltid nya prövningar ; )

Trevlig helg! Lizzy
duggan

Inlägg av duggan »

Lycka till i helgen! :thumbsup:
lizjo

Inlägg av lizjo »

Vill bara rapportera att första gången vi sov borta gick exemplariskt. Lilla E fick ett eget rum hos farmor och sov sina tolv timmar. Fantastiskt!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Vilken härlig läsning! Duktiga E!! :lol: :heart: :lol:

Kram Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"