Hjälp mig ang nappen!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
mamma till 3

Hjälp mig ang nappen!

Inlägg av mamma till 3 »

Hej!

Vi har bestämt oss att kura vår lille 1 åring och vi började nu i kväll. Vi har läst och titta på filmen och vi kände oss väldigt redo. Wilmer har haft napp innan men de ska man ju inte använda enligt boken.
I 1 timme höll jag på och Wilmer skrek konstant och då menar jag konstant han hade inte uppehåll ens i 10 sek (säkert vanligt men då väldigt jobbigt för mig) och jag då som (säkert) svag mamma klarade alltså inte av detta och gav honom nappen och han somnade på 2 sek. Funkar det verkligen inte att göra denna kur med napp???????
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Och grattis till ett bra beslut.

Det är svårt att kura med napp eftersom ramsan ska ta över så småningom. Meningen är att du ska hålla vakt utanför dörren, och förmedla detta med ramsan. Om du använder nappen så måste du gå in för att kolla om sonen har den innan du kan ramsa eller hur?
Plus att nappen stör sömnen, den ramlar ju ur och är ivägen.
Jag tycker inte du ska lägga in så mycket betydelse i själva nappen, utan mer på att du har gett nappen som svar på din sons frågor innan. Det är därför han skriker/frågar när han inte får den. Inte för att ha behöver den, för det vet du ju att han inte gör. Vill man suga på något finns ju både tummar, armar och lakan.
Och du är inte svag som tycker att det är jobbigt när ditt barn skriker, det gör alla. Men tänk efter på varför ditt barn skriker, och hur du vill svara. Tänk på vad som bäst i det långa loppet. Att få sova i lugn och ro är väldigt befriande, en gåva för livet!
Fråga gärna på om det praktiska, verktygen, om du kände att du inte fick till ett lugnande?

Lycka till :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
mamma till 3

gick bra

Inlägg av mamma till 3 »

Tack för ditt svar!
Det gick faktiskt bra ändå i natt! Killen somnade 19.30 (la honom 18.30) Sov till 6.00 och snurrade tills jag väckte honom 6.30. Var inne hos honom endast 1 ggr i natt och stoppade om honom och in med nappen. Såhär länge har han aldrig sovit i sin egen säng och jag i min för den delen :D
Får bara hoppas att detta nu håller i sig och så tar vi bort nappen så småningom!
mamma till 3

På rätt väg

Inlägg av mamma till 3 »

Andra nattningen är nu avklarad och det tog bara 5 min denna gången men det verkar inte som om han gillar att man buffar och håller ner honom. Tog ett egen initiativ att vagga honom (kraftigt, vi har "tassar" på sängen") och ramsade och avslutade sedan med ramsa och solfjädern och lämnade sedan rummet med ramsan. Är det ok att göra så??

Tänker främst på hur det blir när vi är i en säng där det inte finns tassar, men meningen är väl ändå att vi inte ska behöva buffa eller vagga utan bara lägga honom och ramsa?!
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Det är inte SHN kuren längre, men om du tycker det funkar bättre så, så är det såklart ok att göra så. Det kan bara du avgöra.
Nappen och ramsan är ingen bra kombination, så jag skulle fortfarande rekommendera att ta bort nappen. Så du inte behöver göra om allt sen igen, för att nappen har ställt till det.
Det som är svårt idag, är dubbelt så svårt imorgon osv osv :wink:
Men det är det ju som sagt bara du som kan avgöra. Kul att det gick bra att somna.

Lycka till med fortsättningen! :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
mamma till 3

Inlägg av mamma till 3 »

Ok jag förstår men då MÅSTE ni hjälpa oss, hur tusan fixar vi det då??
Första natten provade vi ju och han skrek sig blå i 1 timme i sträck, jag fixar inte det! :(
Lua

Inlägg av Lua »

Vilka verktyg använde ni den första kvällen och hur svarade han på dem?

Kram Lua. :heart:
mamma till 3

Inlägg av mamma till 3 »

Vi gjorde enligt boken och filmen.
Vi buffade lite, ramsade och la solfjädern men det var rena rama brottningsmatchen, det gick INTE att hålla honom nere i sängen. Sen gick det ju bra med nappen och likaså andra natten.
Nu i natt gick det mycket lättare att somna honom och vi la solfjädern (bara) och ramsade. Gick bra under natten men halv sex var det kört då var det brottning igen.
Jag fixar inte att han skriker så han skakar, det är inte riktigt normalt, inte i timmar iaf, han försöker ju verkligen säga mig något och han är inte glad!
Vi kommer att avbryta SHN för han har helt bytt personlighet på dessa dagar, blivit mer klängig mer trött och vääääldigt lös i magen. Vi kommer att ta med oss mycket utav tänket som jag tycker är sunt men varken han eller vi är redo att släppa varndra helt. vi får helt enkelt klura ut en egen kur som passar oss!!!

Tack för alla svar iaf!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "