Gluten...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Gäst

Gluten...

Inlägg av Gäst »

Hej alla kloka pigga! :)

Lilla kejsarinnan får alldeles förskräckligt lös mage av fullkornsvälling (även då den är mild) så jag fick rådet via telefon att backa tillbaka till sexmånders majsvälling av min BVC-sköterska. Väl där på tiomånders-kontroll så tyckte hon att det inte är någon bestående lösning att ge henne majsvälling eftersom de ofta är glutenfria. Så då köpte jag mild havrevälling. Återigen blev hennes bajs helt rinnande. :? Nu är vi tillbaka vid majsvällingen, och då sköter sig hennes mage. men jag har då inte hittat någon majsvälling som har gluten i sig. De är alla glutenfria! Så varifrån får man i sig gluten? Vad skall jag komplettera hennes diet med?

Någon som vet..?
Cyan

Inlägg av Cyan »

Gluten finns i vete, råg, korn och havre.

Det gluten som finns i havre skiljer sig lite från det gluten som finns i vete, råg och korn. Senaste rönen om glutenintolerans gör gällande att glutenintoleranta kan äta havre, förutsatt att den inte är kontaminerad av de andra sädesslagen. Endast specialhanterad havre är helt fri från vete, råg och korn, eftersom de annars hanteras på samma ställen och mjöl dammar ju som bekant.
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Gäst

Inlägg av Gäst »

Den här tråden har visst några dagar på nacken, så du kanske redan fått svar på annat håll, men jag funderar ändå: Bytte du direkt från majsvälling till havrevälling? Man kan ju blanda, tänkte jag, först mest majs och lite havre, och sen successivt mer och mer av havre och mindre och mindre majs. Så lilla maggen får vänja sig. Men du kanske redan har provat det? Bara en tanke...
Hej från Karin
Gäst

Inlägg av Gäst »

:oops: glömde bort den här tråden... :oops:

Jo det var så att jag bytte rätt så tvärt i och med att majsvällingen hade tagit slut exakt samma dag som vi skulle till BVC och där sade hon att jag skulle byta till havrevälling. :?

Jag försöker se till att hon får i sig bröd/pasta och annat som innehåller gluten, men visst - att försöka på en gradvis förändring kan nog vara en tanke. :idea:

Tack, båda två! :D
niquilota

Inlägg av niquilota »

Hej!

Nu är ju detta en gammal tråd och din tjej är större men jag måste bara fråga; Varför måste hon absolut få i sig gluten? Och just i vällingform? Förstår bara inte rekommendationen och blir nyfiken.

/Annika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, jag tror inte alls att det måste vara i just vällingform! :) Min BVC-sköterska var ju väldigt noga med att säga just att om hon nu INTE får i sig gluten från vällingen så får hon få i sig det från andra källor!

Däremot förklarade hon aldrig varför det är så väldans viktigt att barnen får i sig gluten, och jag frågade inte, det var så mycket annat... :roll:

Hon äter fortfarande majsvälling, men så får hon ju bröd och pasta och en massa annat som innehåller gluten, så hon passerade sin ettårskontroll med glans! :wink:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"