Bara små daglursproblem kvar.
Bara små daglursproblem kvar.
Hej.
Vi började kura våra snart sju månaderstvillingar i måndags, och i natt sov dom 12 timmar !!
Fantastiskt!
Det har varit lite svårt att kura två på en gång, men nu tror jag vi klarat det.
Nu undrar jag hur exakta daglurarna ska vara.
Jag vet att man ska klocka 20min och 45min och väcka dom på minuten.
Men ofta så vaknar någon av dom tex efter 43min eller efter 1tim och 24min osv.
Ska vi då försöka söva dom igen då?
Vi har hela tiden haft stora problem med första 20min dagvila i sängen, vi ramsar och ramsar och dom skriker och skriker. oftast har dom somnat efter ca 20-25min.
Hur lång tid ska dom få på sig att somna?
De övriga dagluraarna i vagn har varit minsta poblemet, då de sovilt och vaknat några minuter förtidigt.
Dom började strula först idag (när natten gått topp).
En somnar och den andra håller igång och sen växlade dom..
Ska jag ta tid från första gången dom somnar eller ny tid från att dom somnar om.
Eller ska jag bara ge dom möjligheten att sova under den utsatta tiden?
Annars är vi jätteglada över denna fantastiska shn-kur.
Tänkte skriva om hela kuren i gästboken när det här satt sig och vi får mer tid.
Stort tack framför allt Anna Wahlgren men också alla andra här på sidan som hjälpt oss så otroligt.
Sofia, tvillingarna Hedvig och Turid och pappa Joel
Vi började kura våra snart sju månaderstvillingar i måndags, och i natt sov dom 12 timmar !!
Fantastiskt!
Det har varit lite svårt att kura två på en gång, men nu tror jag vi klarat det.
Nu undrar jag hur exakta daglurarna ska vara.
Jag vet att man ska klocka 20min och 45min och väcka dom på minuten.
Men ofta så vaknar någon av dom tex efter 43min eller efter 1tim och 24min osv.
Ska vi då försöka söva dom igen då?
Vi har hela tiden haft stora problem med första 20min dagvila i sängen, vi ramsar och ramsar och dom skriker och skriker. oftast har dom somnat efter ca 20-25min.
Hur lång tid ska dom få på sig att somna?
De övriga dagluraarna i vagn har varit minsta poblemet, då de sovilt och vaknat några minuter förtidigt.
Dom började strula först idag (när natten gått topp).
En somnar och den andra håller igång och sen växlade dom..
Ska jag ta tid från första gången dom somnar eller ny tid från att dom somnar om.
Eller ska jag bara ge dom möjligheten att sova under den utsatta tiden?
Annars är vi jätteglada över denna fantastiska shn-kur.
Tänkte skriva om hela kuren i gästboken när det här satt sig och vi får mer tid.
Stort tack framför allt Anna Wahlgren men också alla andra här på sidan som hjälpt oss så otroligt.
Sofia, tvillingarna Hedvig och Turid och pappa Joel
Sofia mamma till tvillingar 040918
Kurstart 28/3
Kurstart 28/3
Re: Bara små daglursproblem kvar.
Precis så!!Sofia skrev:Eller ska jag bara ge dom möjligheten att sova under den utsatta tiden?
Vad skönt att det gått så bra för er! Heja! =D> Det är vanligt att dagslurarna strular när man fått ordning på nätterna. Se bara till att verkligen försöka hålla schemat och ge dem, som du skrev, möjlighet att sova. Många tipsar om att inte strula alltför mycket med marginalkvartar hit och dit de första veckorna.
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Tack.
Vi kör på.
Undrar fortfarande lite över hur lång tid barnen får på sig att somna när det gäller de korta midagslurarna (20 minuter).
Om det tar 25 minuter av ständigt skrikande att somna och de sen ska sova 20 minuter så blir det 45 minuter i schemat och det kan ju ställa till det lite med senare programpunkter...
Ska man i så fall ta upp dem osövda (men hesa av skrik) när 20 minuter gått eller hur gör man...?
Lite villrådig där...
Sofia, Hedvig, Turid och Joel
Vi kör på.
Undrar fortfarande lite över hur lång tid barnen får på sig att somna när det gäller de korta midagslurarna (20 minuter).
Om det tar 25 minuter av ständigt skrikande att somna och de sen ska sova 20 minuter så blir det 45 minuter i schemat och det kan ju ställa till det lite med senare programpunkter...
Ska man i så fall ta upp dem osövda (men hesa av skrik) när 20 minuter gått eller hur gör man...?
Sofia, Hedvig, Turid och Joel
Kurstart 28/3
Kurstart 28/3
Hejsan!
Roligt att höra att det går så bra för er! Ni gör ju rätt och då ger det snabbt resultat
Gällande de korta lurarna, blir de ledsna så snart ni lägger, eller börjar de fråga efter en stund och då skriker upp sig? Det som jag tänker på i första hand på är att de får för många ramsor. Du skriver att ni "ramsar och ramsar och de skriker och skriker". Kanske får de inte chansen att komma till ro? Det här var nämligen något som vi tragglade med själva och jag känner igen mig i din beskrivning. Men som sagt, berätta gärna mer hur det går till när de ska till att sova vid den korta luren.
Hälsn. Ottilia
Roligt att höra att det går så bra för er! Ni gör ju rätt och då ger det snabbt resultat
Gällande de korta lurarna, blir de ledsna så snart ni lägger, eller börjar de fråga efter en stund och då skriker upp sig? Det som jag tänker på i första hand på är att de får för många ramsor. Du skriver att ni "ramsar och ramsar och de skriker och skriker". Kanske får de inte chansen att komma till ro? Det här var nämligen något som vi tragglade med själva och jag känner igen mig i din beskrivning. Men som sagt, berätta gärna mer hur det går till när de ska till att sova vid den korta luren.
Hälsn. Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Kloka ord från Ottilia!
De SKA ju inte vara alltför mycket prpblem med lurarna när kuren är genomförd. När det någon gång strular sen så gäller som så på kortlurarna att man försöker få dem att somna. Somnar de efter 20 min (på en 20 min lur) så låter man dem sova 5 min och väcker sen. 5 min är också ett bra sömnrytmpass nämligen. Försök få till ett insomnande även om det drar över tiden lite och låt dem sova 5 min. Somnar de efter 20 min på en 45min-lur så låter man dem sova i 20 min och väcker sedan. Somnar de inte ALLS på en kortlur så går man in och "väcker" ändå, med en attityd av självklarhet
, som att det var DU som bestämde att det var dags att gå upp, inte de!
De SKA ju inte vara alltför mycket prpblem med lurarna när kuren är genomförd. När det någon gång strular sen så gäller som så på kortlurarna att man försöker få dem att somna. Somnar de efter 20 min (på en 20 min lur) så låter man dem sova 5 min och väcker sen. 5 min är också ett bra sömnrytmpass nämligen. Försök få till ett insomnande även om det drar över tiden lite och låt dem sova 5 min. Somnar de efter 20 min på en 45min-lur så låter man dem sova i 20 min och väcker sedan. Somnar de inte ALLS på en kortlur så går man in och "väcker" ändå, med en attityd av självklarhet
Jenny, mamma till
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Tack för goda råd
Tyvärr har det hela blivit ännu mer kompliserat.. :-k
För att svara Ottilia först så börjar dom fråga på en gång. Vi försöker att inte ramsa för mycket, utan pratar med varandra, lyssnar på skiva och "lever dag".
Idag gick läggningen bättre, men antagligen för att natten var tuff och dom var väldigt trötta.
I natt har dom nämligen överöst oss med frågor igen.
Det är mycket möjligt att vi då ramsar för mycket. Undrar vad jag ska göra när vi inte ramsar. Turid skrikek i två timmar innan han somnade om. Försökte då ge bekräftelse ramsa för att hon ska vara trygg, men hon vaknade änndå med ett skrik efter 50min.
Vet att man inte ska fasna i ramsandet, men vill ju inte att skriket ska vara det sista de hör innan sömnen.
Hur gör man
I natt har dom kört ca 2timmar var och jag upplever att jag inte når fram med mina "svar".
Är ju också problem att dom väcker varandra.
Undrande hälsningar Sofia o c/o
Tyvärr har det hela blivit ännu mer kompliserat.. :-k
För att svara Ottilia först så börjar dom fråga på en gång. Vi försöker att inte ramsa för mycket, utan pratar med varandra, lyssnar på skiva och "lever dag".
Idag gick läggningen bättre, men antagligen för att natten var tuff och dom var väldigt trötta.
I natt har dom nämligen överöst oss med frågor igen.
Det är mycket möjligt att vi då ramsar för mycket. Undrar vad jag ska göra när vi inte ramsar. Turid skrikek i två timmar innan han somnade om. Försökte då ge bekräftelse ramsa för att hon ska vara trygg, men hon vaknade änndå med ett skrik efter 50min.
Vet att man inte ska fasna i ramsandet, men vill ju inte att skriket ska vara det sista de hör innan sömnen.
Hur gör man
I natt har dom kört ca 2timmar var och jag upplever att jag inte når fram med mina "svar".
Är ju också problem att dom väcker varandra.
Undrande hälsningar Sofia o c/o
Kurstart 28/3
Kurstart 28/3
Det är ju vanligt med "återfall" efter en vecka, så det är inget att oroa sig över. Försök bara att fortsätta vara konsekvent och FÖRSÖK att backa - jag VET att det är svårt
Försök lyssna av deras protester, är de ilskna, eller ledsna? Är det ilskna så försök att inte göra något alls efter att du gett besked. Är de ledsna så ge en påminnelse så att de vet att du är där och vaktar för vargen.
Det är ju inte meningen att de ska skrika i 2 timmar dock. Om det är riktig kris så får du ju använda andra verktyg, varav jag tror att solfjädern är bäst eftersom man lätt fastnar i ett evigt buffande om man börjar med det igen. Men, som sagt då ska det var kris och då är det viktigt att du använder verktyget för att LUGNA barnet och inte söva det.
Lycka till!
Det är ju inte meningen att de ska skrika i 2 timmar dock. Om det är riktig kris så får du ju använda andra verktyg, varav jag tror att solfjädern är bäst eftersom man lätt fastnar i ett evigt buffande om man börjar med det igen. Men, som sagt då ska det var kris och då är det viktigt att du använder verktyget för att LUGNA barnet och inte söva det.
Lycka till!
Jenny, mamma till
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Ok.
Jag försöker lyssna av vad vad dom frågar, och backa och göra annat.
På dagarna är det ju lättare då man kan göra annat mellan varven, men natten i natt var så svår.
Dom är varken arga eller ledsna, mer förtvivlade..
Vad ska man göra när ramsan inte når fram
Jag lyckas ju uppenbarligen inte nå dialog med dom.
Dom kan skrika helt hysteriskt, som i natt, två timmar var..
Har prövat solfjäder och då kan dom bli lugna för stunden, men skriker direkt när man går.
Känns hemskt att höra sina små gryn så utom sig.
Buffande har vi slutat med, har bara buffat mycket kort någon enstaka gång, men upplever samma som med solfjädern.
Hoppas att detta var ett "vanligt återfall", men tvivlar på det eftersom vi bara haft en 12timmars natt.
Vill hitta nya sätt att hjälpa dom.
Sofia
Jag försöker lyssna av vad vad dom frågar, och backa och göra annat.
På dagarna är det ju lättare då man kan göra annat mellan varven, men natten i natt var så svår.
Dom är varken arga eller ledsna, mer förtvivlade..
Vad ska man göra när ramsan inte når fram
Jag lyckas ju uppenbarligen inte nå dialog med dom.
Dom kan skrika helt hysteriskt, som i natt, två timmar var..
Har prövat solfjäder och då kan dom bli lugna för stunden, men skriker direkt när man går.
Känns hemskt att höra sina små gryn så utom sig.
Buffande har vi slutat med, har bara buffat mycket kort någon enstaka gång, men upplever samma som med solfjädern.
Hoppas att detta var ett "vanligt återfall", men tvivlar på det eftersom vi bara haft en 12timmars natt.
Vill hitta nya sätt att hjälpa dom.
Sofia
Kurstart 28/3
Kurstart 28/3
Både buff och solfjäder funkar så i början (liksom vagning om man använder sig av det). Barnet blir lugnt, men protesterar sen när man går (vilket ju är förståeligt, det är ju skönt att bli buffad/vagnad/solfjädrad!
). Då gäller det att antingen ramsa utanför för att lugna barnet, eller gå in igen och solfjädra tills barnet är lugnt, och gå med ramsan. När man övat in verktyget så blir det istället en signal att "nu är det dags att lugna ner sig och sova. Det funkar INTE så, från första början, att man buffar ett par gånger och sen så somnar barnet.
Nu menar jag inte att ni ska börja buffa och solfjädra, men det kan vara bra att behärska verktygen om det uppstår krissituationer (om barnet blir sjukt, eller är orolig av någon anledning).
Nu menar jag inte att ni ska börja buffa och solfjädra, men det kan vara bra att behärska verktygen om det uppstår krissituationer (om barnet blir sjukt, eller är orolig av någon anledning).
Jenny, mamma till
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Hej Sofia!
Hur har natten varit? Ser att du fått massor av kloka råd av JH, som jag instämmer i. Visst är det tufft när de skriker och speciellt på nätterna. Det enda man hör är de "förtvivlade" skriken. Inte kul
Nu har säkert denna natt gått bättre. Vad gäller solfjädra och buffa så är det ju krisverktyg att ta till och då gäller det att tänka: "Nej nu får det vara NOG!!!! Nu går jag in och ger en ORDENTLIG solfjäder, sen går jag ut med en BESTÄMD ramsa. That's it!" Attityden du vet...
När du solfjädrat, har du gjort det länge? Sådär länge så att de blir riktigt sömntunga i kroppen, men inte hunnit somna än? Under vår uppföljningsvecka då några nätter strulade ordentligt, vet jag att jag bara "provade" att solfjädra. Det gick ju också därefter... Vår tjej märkte hur jag "tassade" in och solfjädrade lite mesigt helt enkelt. Du gör detta säkert bättre, men det är det tips jag kan ge.
Så... På natten när du känner att nu måste jag in och lugna dem med buff/solfjäder. Gå in med attityden och ut med ramsa x 4 (bestämd men uppmuntrande). AVVAKTA! Om detta följs av arga/ilskna skrik avvakta mer. Låt de avreagera sig. Detta kan och får ta den tid det tar. Precis som JH skrev så ger du påminnelse vid ledsna skrik osv.
Kämpa vidare, ni gör ett KANONJOBB x 2
Hälsn. Ottilia
Hur har natten varit? Ser att du fått massor av kloka råd av JH, som jag instämmer i. Visst är det tufft när de skriker och speciellt på nätterna. Det enda man hör är de "förtvivlade" skriken. Inte kul
Nu har säkert denna natt gått bättre. Vad gäller solfjädra och buffa så är det ju krisverktyg att ta till och då gäller det att tänka: "Nej nu får det vara NOG!!!! Nu går jag in och ger en ORDENTLIG solfjäder, sen går jag ut med en BESTÄMD ramsa. That's it!" Attityden du vet...
När du solfjädrat, har du gjort det länge? Sådär länge så att de blir riktigt sömntunga i kroppen, men inte hunnit somna än? Under vår uppföljningsvecka då några nätter strulade ordentligt, vet jag att jag bara "provade" att solfjädra. Det gick ju också därefter... Vår tjej märkte hur jag "tassade" in och solfjädrade lite mesigt helt enkelt. Du gör detta säkert bättre, men det är det tips jag kan ge.
Kämpa vidare, ni gör ett KANONJOBB x 2
Hälsn. Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Hej snälla hjälpare.
Känns komiskt att gå in på min hurtiga rubrik "bara små daglursproblem..
Det har verkligen gått upp och ner.
Igår hadde vi en svacka. Tjejerna känndes förändrade. Tappat mat lust och var oroliga och grät nästan hela dagen.
Men på kvällen läste jag mer, era tipps och kollade runt och läste allt som känndes i närheten.
Natten i natt gick bätter
Tar till mig av Ottilias solfjäder tipps. Jag är nig alderles för "snäll" när jag fjädrar.
I natt var jag inne som ett skott och fjädrade innan dom skrek upp sig, hoppas jag inte förstört något
Men det som var bra var att dom förblev lugna och det känndes som jag kunde nå dom med ramsan.
Läste precis vad du, JH, skrev om vargtimmen och solfjädern i ett annat inlägg.
Känns bra.
Men vet att vi måste backa rejält nu.
Men det känns som vi börjar få lite bättre koll på verktygen nu... hoppas jag
Så klart ska jag skärpa mig med attityden.
Tack igen.
Återkommer med raport från natten.
Vi jobbar på
Sofia och någott piggare Hedvig och Turid
Känns komiskt att gå in på min hurtiga rubrik "bara små daglursproblem..
Det har verkligen gått upp och ner.
Igår hadde vi en svacka. Tjejerna känndes förändrade. Tappat mat lust och var oroliga och grät nästan hela dagen.
Men på kvällen läste jag mer, era tipps och kollade runt och läste allt som känndes i närheten.
Natten i natt gick bätter
Tar till mig av Ottilias solfjäder tipps. Jag är nig alderles för "snäll" när jag fjädrar.
I natt var jag inne som ett skott och fjädrade innan dom skrek upp sig, hoppas jag inte förstört något
Men det som var bra var att dom förblev lugna och det känndes som jag kunde nå dom med ramsan.
Läste precis vad du, JH, skrev om vargtimmen och solfjädern i ett annat inlägg.
Känns bra.
Men vet att vi måste backa rejält nu.
Men det känns som vi börjar få lite bättre koll på verktygen nu... hoppas jag
Så klart ska jag skärpa mig med attityden.
Tack igen.
Återkommer med raport från natten.
Vi jobbar på
Sofia och någott piggare Hedvig och Turid
Kurstart 28/3
Kurstart 28/3
Du har helt rätt attityd och inställing - klart att du klarar det här! Är grymt imponerad av er som gör detta på tvillingar
Det kanske känns som "hokus pokus"
Sen är det ju så att det kan vara väldigt svårt att frammana den där attityden ibland...
Jenny, mamma till
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Nu ni
Nu börjar det bli som det står i rubriken igen.
Nätterna går bätter och bättre
Några ramsor igår natt, inga alls i natt \:D/ .
Bara problem med korta dagluren (9.40-10) kvar.
Tack för ert underbara stöd och er omtanke om oss alla
Stora kramar
Sofia m familj
Nu börjar det bli som det står i rubriken igen.
Nätterna går bätter och bättre
Några ramsor igår natt, inga alls i natt \:D/ .
Bara problem med korta dagluren (9.40-10) kvar.
Tack för ert underbara stöd och er omtanke om oss alla
Sofia m familj
Kurstart 28/3
Kurstart 28/3
Heja, heja - duktiga ni!

Jenny, mamma till
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!