Ramsa tills han fyller 15 eller :-)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tummelisa

Ramsa tills han fyller 15 eller :-)

Inlägg av Tummelisa »

Sonen kurades i början av januari och sover som en prins!
Var under helgen på en fjällenresa med våra kompisar och nattade sonen där utan problem. Lade honom och gick ut med en ramsa (vi sjunger vår ramsa). Detta väckte såklart nyfikenhet hos våra vänner och vi berättade om SHN kuren och filosofin som vi tror på. En fråga dök upp " jaha så ni ska sjunga den där sången tills han fyller 15 eller?". Och då undrade jag faktiskt hur länge man egentligen ska ramsa??? Jag har surfat lite här på forumet under kvällen men inte riktigt hittat något svar. När kan jag lägga ner sonen och bara säga godnatt älskling sov så gott?
Mamma till Arvid f?dd 24 juli 2004
br

Inlägg av br »

Kan väl inte säga ngn exakt tidpunkt då det är lämpligt att sluta ramsa!

MEn det är ett bra tag kvar innan ni bör sluta! Även om allt är frid och fröjd just nu så kommer ramsan att vara till stor hjälp framöver ( tex vid sjukdom eller annat strul då ramsan är det som gör skillnaden!!)

Vet inte själv när det konmmer att bli lämpligt att sluta, det märker man nog!

Kan tillägga att mitt första barn inte är kurat och alltså inte har ngn ramsa i den benärkelsen. Däremot säger jag alltid " gonatt osh sov så gott lilla gumman". Och det är ju också en ramsa!

Fortsätt ramsa, den kan behövas om det kommer tuffa tider!

(Och om du är vaken när det är dags för din 15 åring att somna så kan du nog ramsa då också! )
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hejsan!
Hittade en länk med svar från Anna!
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopi ... ight=ramsa

Hälsn. Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
cillamamman

Inlägg av cillamamman »

Ja, inte behöver du oroa dig för hur du ska kunna sluta med ramsan REDAN. Barn utvecklas och du med dem. Kanske får du läsa ramsan tills de blir tonåringar, men en vaker dag kommer även dina barn att vilja frigöra sig, ock på något sätt ska man ju säga god natt.
När jag var lien och var hos min farmor brukade hon alltid sjunga "Gud som haver..." för oss innan vi somade. Det var ett säga god natt och förmedla lite trygghet.
Cillamamman
Fyra barn f?dda -91, -95 ,-02 och -05.:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"