sova
Hej Duggan
Jag undrar om 8 månaders ångesten kan börja tidigt. Alfred är ju 7 månader precis men jag känner inte riktigt igen honom
Han äter mer ojämnt, och ibland tittar han väldigt konstigt på mig, typ undrar vem jag är
för att sen nästan börja grina. Han föredrar sin pappa mer, skrattar högt när han busar med honom och ler mkt. Jag får kämpa mig till ett skratt innan sovpasset.
Det nya vad gäller sömnen är att han ligger tyst några minuter och sen börjar han snacka det över går till arga skrik, ibland går jag in och solfjädrar, ramsar mig ut. Förrut protesterade han vid läggning nån minut för att sedan somna. Det tar längre tid innan han somnar helt enkelt. Igår när jag kom in för att väcka honom hittar jag en sittande bebis med rosiga kinder som ler
Det verkar också som han kommit på att det är gott att dricka, kan hålla flaskan själv och träffa munnen. Han som aldrig velat ha välling vill nu ha det till mellis istället för gröt? Det går fort i svängarna, nya saker varje dag som han lär sig, vilket är kul men det känns som man ligger efter själv...kontrollnörd
Långpasset är fortfarande det svåra, vaknar för att sedan somna om tar ett tag.
Ja, det var lite av varje det här men jag är lite fundersam
/ida
Jag undrar om 8 månaders ångesten kan börja tidigt. Alfred är ju 7 månader precis men jag känner inte riktigt igen honom
Det verkar också som han kommit på att det är gott att dricka, kan hålla flaskan själv och träffa munnen. Han som aldrig velat ha välling vill nu ha det till mellis istället för gröt? Det går fort i svängarna, nya saker varje dag som han lär sig, vilket är kul men det känns som man ligger efter själv...kontrollnörd
Långpasset är fortfarande det svåra, vaknar för att sedan somna om tar ett tag.
Ja, det var lite av varje det här men jag är lite fundersam
/ida
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Hejsan!
Jag vet faktiskt inte hur stor diff det kan vara på 8 mån ångesten, men jag gissar att den inte kommer så mycket som en månad i förväg.
När han har legat och försökt sova en stund och kanske inte lyckats så kan det hända att han bli irriterad för att han inte kan somna medsamma, då måste han också få reagera, jag tror knappast det behövs någon solfjäder här
Välling är en bra sak att ha med i livet, så det är bara att haka på trenden då
Hur mycket mat får han i sig under en dag?
//Malin
Jag vet faktiskt inte hur stor diff det kan vara på 8 mån ångesten, men jag gissar att den inte kommer så mycket som en månad i förväg.
När han har legat och försökt sova en stund och kanske inte lyckats så kan det hända att han bli irriterad för att han inte kan somna medsamma, då måste han också få reagera, jag tror knappast det behövs någon solfjäder här
Välling är en bra sak att ha med i livet, så det är bara att haka på trenden då
Hur mycket mat får han i sig under en dag?
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Hej
Jag tänkte faktiskt idag att det verkar som han blir just irriterad för att det tar för lång tid att somna. Och idag använde jag mig av marginalkvarten.
frukost: drygt 1 dl gröt plus 1burk katrinplommon
lunch: mellan 200-350 gram egen mat.(majs,potatis, kykling,tomat)
mellis: se frukost
middag: 200-350 egen mat. (grönsakskok)
kväll: välling plus 1dl gröt med aprikos.
Det var nog det hela. Jag inbillar mig också att han under dom två, tre dagarna har lärt sig så mycket saker. Om jag har haft en dag med mycket nytt och nya färdigheter tar det ibland längre tid att somna ju
sov gott
Jag tänkte faktiskt idag att det verkar som han blir just irriterad för att det tar för lång tid att somna. Och idag använde jag mig av marginalkvarten.
frukost: drygt 1 dl gröt plus 1burk katrinplommon
lunch: mellan 200-350 gram egen mat.(majs,potatis, kykling,tomat)
mellis: se frukost
middag: 200-350 egen mat. (grönsakskok)
kväll: välling plus 1dl gröt med aprikos.
Det var nog det hela. Jag inbillar mig också att han under dom två, tre dagarna har lärt sig så mycket saker. Om jag har haft en dag med mycket nytt och nya färdigheter tar det ibland längre tid att somna ju
sov gott
-
Lua
Matintagen verkar ju bra!
Kram Lua.
Just det. Nya färdigheter brukar märkas genom att det tar en stund på kvällen att snacka igenom dagen. Jag har märkt att ramsor/solfjädrar förlänger pratet... Det är en monolog, helt enkeltSköldis skrev:Det var nog det hela. Jag inbillar mig också att han under dom två, tre dagarna har lärt sig så mycket saker. Om jag har haft en dag med mycket nytt och nya färdigheter tar det ibland längre tid att somna ju
Kram Lua.
Hejsan
Vill bara berätta att vi kommit ur vår svacka.
Idag var min sambos syster ute på promenad med Alfred, jag skulle klippa mig
Hon fick äran att gå runt i en park från klockan tre till drygt fyra. Jag berättar att klockan halv fyra fäller du ner barnvagnsryggen och säger; sov sov lilla vän. Sen går du bara vidare. Hon tittar lite frågande. Jag talar om för henne att om hon brar tror på det så kommer det att fungera utmärkt. Hon ler och säger att hon är mogen uppgiften 8)
Vi möts upp och hon är uppspelt och säger att det fungerade, han somnade
Senare på kvällen ringer min sambos mamma och frågar hur vi har kunnat lära honom att sova på komando
Man kan ju bara ödmjukt tacka er och Anna Wahlgren

Vill bara berätta att vi kommit ur vår svacka.
Vi möts upp och hon är uppspelt och säger att det fungerade, han somnade
Man kan ju bara ödmjukt tacka er och Anna Wahlgren
Hejsan nu är jag här igen.
Tror nu att det börjar bli lagom att dra ner på någon vila, men vilken. Det vanligaste är väl att man drar ner på eftermiddagsluren? Tror docka att det skulle passa Alfred bättre att dra ner på förmiddagsluren, den är på 45 min. Ska man korta ner den till 20 min? Han är fortfarande kvällstrött och nu har vi äntligen kommit så långt att vi kan hålla honom uppe till kl 7. Innan la vi honom 18.45. Men nu är han en glad skit fram till läggning vid 7. Han har börjat vakna upp tidigt på morgonen, vid kl 3 då gör vi inget utan han somnar om själv. Men sedan vaknar han vid kl 6 då sätter vi på musik och han somnar om men det tar cirka 15-20 min. Vad jag kan förstå sover han nog lite för mkt på dagarna.
sovpassen är:
vakna 7
sova 9-9.45
sova 12-13.30
sova 15.30-16.15
natti kl 7.
Alfred är nu drygt 7 månader.
Allt för denna gång
ida
Tror nu att det börjar bli lagom att dra ner på någon vila, men vilken. Det vanligaste är väl att man drar ner på eftermiddagsluren? Tror docka att det skulle passa Alfred bättre att dra ner på förmiddagsluren, den är på 45 min. Ska man korta ner den till 20 min? Han är fortfarande kvällstrött och nu har vi äntligen kommit så långt att vi kan hålla honom uppe till kl 7. Innan la vi honom 18.45. Men nu är han en glad skit fram till läggning vid 7. Han har börjat vakna upp tidigt på morgonen, vid kl 3 då gör vi inget utan han somnar om själv. Men sedan vaknar han vid kl 6 då sätter vi på musik och han somnar om men det tar cirka 15-20 min. Vad jag kan förstå sover han nog lite för mkt på dagarna.
sovpassen är:
vakna 7
sova 9-9.45
sova 12-13.30
sova 15.30-16.15
natti kl 7.
Alfred är nu drygt 7 månader.
Allt för denna gång
ida
Men just det jag glömde en grej
Ska jag förskjuta sovpasset, eller lägger jag som vanligt men tar upp efter 20 min. Visst är det så att jag räknar 20 min från det att de har blivit tyst=han sover, eller
För som det är nu är han inte jättetrött vid 9 tiden, hmmm. Knepigt de här 
Hejsa
Nu har jag lite funderingar. När jag lägger Alfred för att sova så tar det inte många minuter för honom att sätta sig upp. Jag ramsar mig ut från rummet och sen gör jag annat, men det problem vi har nu är att det tar väldigt lång tid innan han somnar. Jag har tänkt att han får lägga sig ner själv. Men han bryter ihop, sitter i sängen och skriker, gråter och kliar sig i ögonen. Då har jag försökt med ramsan utanför rummet blir ingen skillnad. Beslutar mig för att gå in, lägger honom ner utan att prata med honom, solfjädrar 1 gång och så 1 ramsa. Då fungerar det. Nu har han somnat 18 minuter tog de för att vara exakt. Hur gör man? Gör jag rätt? Jag vill ju inte springa in och ut. Kan han sätta sig måste han ju också kunna lägga sig ner
Det här inträffar bara på hans korta morgonsovpass och det korta eftermiddagspasset aldrig på långluren eller nattsovningen
Hm, de kan ju vara 8 mån kris på gång.
/ida
Nu har jag lite funderingar. När jag lägger Alfred för att sova så tar det inte många minuter för honom att sätta sig upp. Jag ramsar mig ut från rummet och sen gör jag annat, men det problem vi har nu är att det tar väldigt lång tid innan han somnar. Jag har tänkt att han får lägga sig ner själv. Men han bryter ihop, sitter i sängen och skriker, gråter och kliar sig i ögonen. Då har jag försökt med ramsan utanför rummet blir ingen skillnad. Beslutar mig för att gå in, lägger honom ner utan att prata med honom, solfjädrar 1 gång och så 1 ramsa. Då fungerar det. Nu har han somnat 18 minuter tog de för att vara exakt. Hur gör man? Gör jag rätt? Jag vill ju inte springa in och ut. Kan han sätta sig måste han ju också kunna lägga sig ner
Det här inträffar bara på hans korta morgonsovpass och det korta eftermiddagspasset aldrig på långluren eller nattsovningen
Hm, de kan ju vara 8 mån kris på gång.
/ida
Hejsan!
Jag skulle vara snål med tillrättaläggandet när han ställer sig upp, för här höjer jag ett varnandes finger, det är jätte lätt att hamna i en ond cirkel av underhållning. Jag skulle bara gå in och lägga tillrätta om han verkligen BER om det för jag tror absolut att han kan lägga sig själv, och om han inte kan det så trillar han väl omkull när han somnar!
Skämt å sido, det här brukar vara övergående om man inte gör någon sak av det, det kanske blir lite mindre sömn i denna period, men tänk långsiktigt, du har igen det i framtiden då du inte har hamnat i nån springa in titt-som-tätt cirkus!
Lycka till!
//Malin
Jag skulle vara snål med tillrättaläggandet när han ställer sig upp, för här höjer jag ett varnandes finger, det är jätte lätt att hamna i en ond cirkel av underhållning. Jag skulle bara gå in och lägga tillrätta om han verkligen BER om det för jag tror absolut att han kan lägga sig själv, och om han inte kan det så trillar han väl omkull när han somnar!
Lycka till!
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
hahahah
Jo precis. Haaa, jag kan se honom framför mig tippa åt sidan.
Okej, jobbigt nu men bättre i framtiden. Det ska jag hålla i minnet! Nu undrar jag en sak till, han vaknar efter 20 min nu. Vi ändrade ju kvällssovningen till 20 min istället för 45 min. Han vaknar och ligger och pratar. Är detta en liten sovkris han har eller är han inte trött? Han är skit pigg när jag lägger honm vid kl 9. Varför jag håller på att tjatar är för att jag vill veta vad jag gör så jag kan ha med mig attityden mot Alfred, annars står jag där vid läggning och funderar och det är igen bra grej 8)
Okej, jobbigt nu men bättre i framtiden. Det ska jag hålla i minnet! Nu undrar jag en sak till, han vaknar efter 20 min nu. Vi ändrade ju kvällssovningen till 20 min istället för 45 min. Han vaknar och ligger och pratar. Är detta en liten sovkris han har eller är han inte trött? Han är skit pigg när jag lägger honm vid kl 9. Varför jag håller på att tjatar är för att jag vill veta vad jag gör så jag kan ha med mig attityden mot Alfred, annars står jag där vid läggning och funderar och det är igen bra grej 8)