Hjälp, andra natten....
Hjälp, andra natten....
Vi började med vår kur i går för vår lille son som är 9 ½ mån. Vi var jättepeppade men i dag känns det som om hans sömn blev 10 resor värre. Han vaknade jättemånga gånger (orkar inte ens räkna ihop) och när jag äntligen lyckades få honom lugn och skulle gå ut med ramsan så satte han igång igen och då ställer han sig upp. Mellan 1:30 till 3 var han helt hysterisk och gick nästan inte att få lugn. Hur skall man göra då??? Jag lade ner honom ramsade högt för att överrösta och buffade men han bara gallskrek. Somnade tillslut av ren utmattning precis som i fem minuters metoden (skrikmetoden) och låg och hulkade länge efteråt. Jag blir så ledsen, vill ju inte att han skall vara så ledsen. Han sov som längst i 1 ½ timme och gjorde det två gånger, sedan sov han bara små snuttar - stackars honom han är jätte trött med påsar under ögonen. Nu är jag så nervös inför natt nr 2, jag skulle så gärna ha sett någon positiv tendens igår men den kom tyvärr inte. Idag på fm luren hände samma sak igen. Han gallskrek i 35 min för att sedan kollapsa efter att vi lade honom på sidan och ramsade inne i rummet. Han är så stark i kroppen och det är jättesvårt att få honom att ligga på mage med huvudet neråt, han vänder och vrider på sig hela tiden. Precis när han är på väg att somna så ställer han sig upp och börjar att gråta och vad gör man i den situationen?? Även fast han kan sätta sig så förstår han inte det i den stunden.
Tror ni att vi kan växla mellan mig och min fru redan under natt nr 2? Jag fick så ont i ryggen av allt "buffande".
Tacksam för alla synpunkter! Fösta gången på forumet för mig...
Johan
Johan
Första natten är jobbig, hela kuren kan vara en pärs Här gäller det att se objektivit, klista målet framför ögonen- den goda nattsömnen! Det är en stor gosse ni har, i hela hans liv så är han "lärd" på ett visst sätt och nu kommer ni och river upp och ner på hela hans värld! Till det bättre, men det vet inte han-än! Så att han ifrågasätter om ni vet vad ni håller på med är en självklarhet, det måste han också få göra men det är upp till er att med hjälp av verktygen att ge honom ett förnöjsamt svar, som han kan lita på. Andra natten brukar också innehålla en hel del frågor som ska besvaras, det tar tyvärr lite tid att bryta en gammal vana.
Ni kan växla mellan er om du har besvär, fast och andra sidan kanske det är bra att du tar denna natt då buffningen ska minimeras, så det inte blir i överflöd
Är du i rummet så ger du en solfjäder och är det så att han ställer sig då du är på väg att ramsa ut, då "såg" du det inte utan försätter ut ur rummet. Lägga sig det kan han själv, på ett eller annat sätt
Det blir lätt underhållning om man börjar springa in och lägga ner i tid och otid om du förstår..Typ -Om jag ställer mig kommer mamma el pappa in...
Läs denna suveräna länk:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Lite pepp hittar du här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010
Lycka till nu i natt, se inte bakåt utan bara framåt, snart har ni nått målet, den goda sömnen!
Första natten är jobbig, hela kuren kan vara en pärs Här gäller det att se objektivit, klista målet framför ögonen- den goda nattsömnen! Det är en stor gosse ni har, i hela hans liv så är han "lärd" på ett visst sätt och nu kommer ni och river upp och ner på hela hans värld! Till det bättre, men det vet inte han-än! Så att han ifrågasätter om ni vet vad ni håller på med är en självklarhet, det måste han också få göra men det är upp till er att med hjälp av verktygen att ge honom ett förnöjsamt svar, som han kan lita på. Andra natten brukar också innehålla en hel del frågor som ska besvaras, det tar tyvärr lite tid att bryta en gammal vana.
Ni kan växla mellan er om du har besvär, fast och andra sidan kanske det är bra att du tar denna natt då buffningen ska minimeras, så det inte blir i överflöd
Är du i rummet så ger du en solfjäder och är det så att han ställer sig då du är på väg att ramsa ut, då "såg" du det inte utan försätter ut ur rummet. Lägga sig det kan han själv, på ett eller annat sätt
Läs denna suveräna länk:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Lite pepp hittar du här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010
Lycka till nu i natt, se inte bakåt utan bara framåt, snart har ni nått målet, den goda sömnen!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Natt nr 2 igen
Hej igen,
Måste bara få klart för mig när/om han är helt hysterisk vad vi skall vi göra då för att få honom lugn. Ska jag bara lägga honom till rätta med solfjädern trots att han studsar upp genast och skriker hejdlöst eller ska jag överrösta honom med ramsa inne i rummet? Igår skrek han så att han blev helt hes
Johan
Måste bara få klart för mig när/om han är helt hysterisk vad vi skall vi göra då för att få honom lugn. Ska jag bara lägga honom till rätta med solfjädern trots att han studsar upp genast och skriker hejdlöst eller ska jag överrösta honom med ramsa inne i rummet? Igår skrek han så att han blev helt hes
Johan
Det skulle vara sköt att få sova en hel natt...
Hej
Kommer in i tråden och svarar...
I natt ska ju ramsan ta över mer och mer, men det är ok att gå in, lägga ner, buffa och sofjädra. Gör det då innan nästa ramsa, så att säga. Dvs ramsa honom tyst - ha den inställningen! Om han skriker upp sig igen för x:e gången i ordningen, så gå in innan du ramsar igen. Så att du inte ramsar och går in direkt efter det. (Förstår du hur jag menar?)
Väl inne: Buffa honom tyst (=oskrikig, en del muttrar och gnyr lite och det är tillåtet) lägg en solfjäder och håll tills han är riktigt sömntung i kroppen. Gå ut med ramsan innan han somnar. Ramsan ska vara på den ljudnivå som krävs. Är han fortsatt tyst hela vägen så är det inbakad bekräftelse. Skulle han skrika upp sig redna när du är på väg ut, så tveka inte på tröskeln utan GÅ! och öka trycket i ramsan. Sedan får du gå in igen när du verkligen har lyssnat av situationen och hör att han inte ger sig.
Men kom ihåg än en gång. Det är ramsan som ska ta över mer och mer idag.
OCH! Ramsa ska inte göras inne i rummet, mer än när du är på väg ut. Ramsa utanför med dörren på glänt så att han hör vad du menar.
/LO
Kommer in i tråden och svarar...
I natt ska ju ramsan ta över mer och mer, men det är ok att gå in, lägga ner, buffa och sofjädra. Gör det då innan nästa ramsa, så att säga. Dvs ramsa honom tyst - ha den inställningen! Om han skriker upp sig igen för x:e gången i ordningen, så gå in innan du ramsar igen. Så att du inte ramsar och går in direkt efter det. (Förstår du hur jag menar?)
Väl inne: Buffa honom tyst (=oskrikig, en del muttrar och gnyr lite och det är tillåtet) lägg en solfjäder och håll tills han är riktigt sömntung i kroppen. Gå ut med ramsan innan han somnar. Ramsan ska vara på den ljudnivå som krävs. Är han fortsatt tyst hela vägen så är det inbakad bekräftelse. Skulle han skrika upp sig redna när du är på väg ut, så tveka inte på tröskeln utan GÅ! och öka trycket i ramsan. Sedan får du gå in igen när du verkligen har lyssnat av situationen och hör att han inte ger sig.
Men kom ihåg än en gång. Det är ramsan som ska ta över mer och mer idag.
OCH! Ramsa ska inte göras inne i rummet, mer än när du är på väg ut. Ramsa utanför med dörren på glänt så att han hör vad du menar.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Tja.... nu börjar det
Nu har det börjat.,,,, Med en sådan skräck i ögonen läggs han till sängs dock med mycket mycket lek innan, man han har varit så så himla loj idag.. helt annolunda..tyst och super trött... Nu håller Johan på med honom började 18:50 och det skriks för fullt.... allså helt hysteriskt man mår ju dåligt!.... han buffar en hel del men vad skall han göra annars det finns ju inget stopp! han klagar som bara den! ( Philip) lunget innfinner sig inte.... Han skall ju vara lungn när ramsan börjar.. men när NÄR! skall han bli lungn???
Hmm
28 minuter senare utan en ENDA tyst stund.... Och man skall dra NER buffandet!!!..... men vi skall "vinna tillbaks sömnen"
Hej!
Nu hoppar jag in här också
Min fundering gäller buffandet - buffar ni "rätt" dvs inte nåt mysputtande utan REJÄLA buffar í rumpan, så hela lilla kroppen gungar, och en hand på lilla ryggen som vid var fjärde buff trycker till? Med en sån buffning tystnar barnet relativt snabbt, det låter som om ni buffar lite för dåligt om han skriker i 28 minuter...
Fundera på er buffning, kanske behöver den tränas upp lite!
Kram!
Nu hoppar jag in här också
Min fundering gäller buffandet - buffar ni "rätt" dvs inte nåt mysputtande utan REJÄLA buffar í rumpan, så hela lilla kroppen gungar, och en hand på lilla ryggen som vid var fjärde buff trycker till? Med en sån buffning tystnar barnet relativt snabbt, det låter som om ni buffar lite för dåligt om han skriker i 28 minuter...
Fundera på er buffning, kanske behöver den tränas upp lite!
Kram!
Hejsan.
Jag vill att du läser denna länk igen: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Det jag kan urskilja är att ni är lite för dåligt pålästa och har därför inte heller hela attityden på rätt plats.
Lyssnar man för mycket med
hör man bara elände och galenskap och man ifrågasätter allt. När kan kan börja tänka objektivt och se barnets gråt som frågor då har man kommit långt på vägen. Han kommer att bli lugn -NÄR han har fått ett tillförlitligt svar av er. Ta nu ledningen och visa hur det går till här i världen!
Styrke kramar från Malin 
Jag vill att du läser denna länk igen: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Det jag kan urskilja är att ni är lite för dåligt pålästa och har därför inte heller hela attityden på rätt plats.
Lyssnar man för mycket med
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
jo tack....
(Info: skriker fortfarande), jag buffar som man skall... hela sängen rister ju... låter kanske som övervåld men jag har "koll" tycker jag.. Han skriker ju f-n så att man får "panik själv" allså det finns ju inget slut på eländet.. 25-45 min i boken... ja tjenare! efter mer än en timme.. vad gör man då? fortsätter att buffa hela natten lång eller, allså så här är det:
1 buffning i ca 1 min
2 han slutar att skirka i ca 25 sek som mest!
3 jag ramsar ut sista, han skriker upp sig till höjderna´s hjöder..
4 jag ramsar utanför dörren, som får Pavarotti att blekna...
5 Philip ger inte han skriker skriker skriker skriker skriker ingen höjning säkning av frågorna!, bara "rakt ut"
5 jag går in börjar om på 1
1 timme 21 minuter är vi upp i nu!!... jag säger det rent ut... Allså fan jag behöver hjälp
det känns ju som om jag kör skrik metoden?! men med min hesa röst som kompliment...
1 buffning i ca 1 min
2 han slutar att skirka i ca 25 sek som mest!
3 jag ramsar ut sista, han skriker upp sig till höjderna´s hjöder..
4 jag ramsar utanför dörren, som får Pavarotti att blekna...
5 Philip ger inte han skriker skriker skriker skriker skriker ingen höjning säkning av frågorna!, bara "rakt ut"
5 jag går in börjar om på 1
1 timme 21 minuter är vi upp i nu!!... jag säger det rent ut... Allså fan jag behöver hjälp
det känns ju som om jag kör skrik metoden?! men med min hesa röst som kompliment...
Hej igen!
Har nu läst hela tråden från start, och jag tror att 90% hänger på attityden - ni tycker synd om honom, han ser ledsen och skräckslagen ut, ni oroar er osv... och det märks såklart! Känner man så som ni gör just nu, kan man omöjligt förmedla lugn och säkerhet, ni MÅSTE skjuta varenda orosvarg som finns, för nu är det flockar runt benen på er!
A och O för att få det att funka, är att var påläst tills ögonen blöder, ni ska inte känna tvekan eller oro om ni gör rätt, och jag tror ni behöver plugga på lite mer (rätta mig om jag har fel
)
Ni vill ge er gosse god sömn, och ni vill själva sova gott! Men precis som när man tar körkort, så måste man läsa på och öva, innan man får lappen! Inte sätter man sig och kör om man inte vet hur man ska växla, eller hur man gör i en fyrvägskorsning...
Jag hoppas ni förstår hur jag menar, shn är ingen trollformel, utan kräver sin man eller kvinna (eller bådadera!) och vägen kan vara kringelkrokig innan man är framme!
Vad tror ni?
Hur känns det?
Kram!
Har nu läst hela tråden från start, och jag tror att 90% hänger på attityden - ni tycker synd om honom, han ser ledsen och skräckslagen ut, ni oroar er osv... och det märks såklart! Känner man så som ni gör just nu, kan man omöjligt förmedla lugn och säkerhet, ni MÅSTE skjuta varenda orosvarg som finns, för nu är det flockar runt benen på er!
A och O för att få det att funka, är att var påläst tills ögonen blöder, ni ska inte känna tvekan eller oro om ni gör rätt, och jag tror ni behöver plugga på lite mer (rätta mig om jag har fel
Ni vill ge er gosse god sömn, och ni vill själva sova gott! Men precis som när man tar körkort, så måste man läsa på och öva, innan man får lappen! Inte sätter man sig och kör om man inte vet hur man ska växla, eller hur man gör i en fyrvägskorsning...
Jag hoppas ni förstår hur jag menar, shn är ingen trollformel, utan kräver sin man eller kvinna (eller bådadera!) och vägen kan vara kringelkrokig innan man är framme!
Vad tror ni?
Hur känns det?
Kram!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Jag svarade i denna tråden. Den är nu avslutad och vi fortsätter här tycker jag.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 240#116240
HÄRLIGT svar Mia! 8)
Jag svarade i denna tråden. Den är nu avslutad och vi fortsätter här tycker jag.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 240#116240
HÄRLIGT svar Mia! 8)
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Jag lägger till länken som Torsmamma la till i den andra tråden, sedan tar jag bort den.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ing-method
/LO
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ing-method
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum