...
En fråga till om buffningen/ramsning.
AW säger på nya hemsidan http://www.annawahlgren.com/sova/habits.htm
"använd knep som barnet ”svarar” på genom att ligga still och sluta skrika inom två minuter. Finn och håll fast vid det knep som slutligen fungerar; pröva inte förvirrande nytt hela tiden. Inta en betryggande attityd av självklarhet.
"
Samtidigt står i lathunden från förra sidan (för 6 månaders ungefär) att nu är det slutbuffat (tredje natten). Jag känner att jag behöver lugna dottern tills hon SLUTAR skrika, men är rädd att fasta i buffandet.
Kan inte få ihop delarna ovan. KAN jag gå in och buffa tills hon lugnat sig eller ska jag gå innan hon tystnat om det tar för lång tid?
/Helena
Tredje natten - buffnings frågor...
Det är slutbuffat för att ramsan ska ta över. Du ska ramsa för att meddela att hon ska lugna sig men hon kommer inte att tystna av ramsan utan det tar en stund till, en stund som du får avvakta. Tystnar hon inte på ett bra tag, börjar varva upp igen eller rentav blir ledsen får du påminnelseramsa för att sedan åter avvakta, längre tid än du ramsat märk väl! Ramsorna ska skickas genom dörren, så lite trafik i rummet som möjligt! Det är ingen katastrof om hon sparkat av sig täcket, kravlat in i ett hörn eller somnar på rygg, när hon somnat får du vänta tio minuter till och sen kan du gå in och korrigera det som eventuellt inte är bra inför natten. Det viktigaste är bekräftelseramsan men den verkar du noga med att skicka med henne och då är allt gott och väl. Sov gott!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!