5,5 månaders funkar bra med schema - men vaknar fööör tidigt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Holi

5,5 månaders funkar bra med schema - men vaknar fööör tidigt

Inlägg av Holi »

Hej, vårt andra barn (vår son som nu är 5,5 månad) kurade vi när han var 4 månader, men vi har inte helt lyckats! (Inte heller gjorde vi det egentligen med dottern som är 2,5 år).

Hans schema ser ut som följer (SKA se ut!)

Vakna 6:30
Frukost 200 ml + gröt
Sova 8:30 - 9:30
Mellis 200 ml + puré
Sova 12:00 - 14:00
Mellis 200 ml
Sova 16:00 - 17:45
Middag Puré + 200 ml.
Slurk ca. 100 ml.
Sova 19:00

Meeeen! Han vaknar alltid 05:15 är pigg och ligger och snackar. Vi har försökt buffa och ramsa, lägga tillrätta och solfjädra men det gör bara saken ännu värre och dottern vaknar och allt blir kaos. Det bästa har varit att låta honom vara men han somnar inte om utan ligger och skriker upp sig till slut och ingen kan ändå sova. :(
Till saken hör att alla lurarna funkar fin-fint! Han sover alla dagslurarna utomhus i vagnen och somnar själv i sin säng på kvällen.
När han vaknar 05:15 (vilket faktiskt är alltid!) låter vi honom sova 1,5 h på första luren.

Vad gör vi för fel? Borde väl vara nöjda, men vet av erfarenhet att 5 så lätt blir 4 och då är det ju veeerkligen natt!!!

Hjälp!
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Han ska ha ca 15 timmar sömn per dygn och på ert schema verkar det vara drygt 16 h. I så fall är det kanske bara det som spökar. Om ni då dessutom kompenserar den dåliga nattsömnen på dagen blir det ju alldeles för mycket sömn dagtid.

Kommentarer på det :?:

Kram Lua. :heart:
Holi

Inlägg av Holi »

Hej och tack för svar! Ja, efter det att vi lagt in frågan igår kände vi att det nog var så, så redan idag har vi ändrat daglurarna till 45 min + 2 h + 45 min och tänker hålla på det utan att kompensera för eventuellt bortfall under natten. Det innebär ju 3,5 h dagsömn och det då plus 19-6:30 (11,5) borde kanske fungera?

Tror du det? Styrka pls..? Idag vaknade han nämligen redan vid 4.15 och började "ånka" sig. Lade tillrätta och somnade om till 5:50.

Sover nu så lätt (av oro för att han ska vakna!) så att jag vaknar om grannarna hostar eller deras dotter börjar gråta.

//Trött
Lua

Inlägg av Lua »

Klart att det blir bättre nu :thumbsup: Ge det några dagar så ska du se på grejjer :wink:

Du rapporterar väl vidare?

Kram Lua. :heart:
Holi

Inlägg av Holi »

Ja, nu ska vi verkligen ge det här några dagar!

En fråga bara: När (om) han nu vaknar vid 5-tiden under de här närmaste dagarna när vi börjat dra in på dag-sovet - vad gör vi?
Bara ramsar? Bara lägger tillrätta? Inte buffar, eller hur (han är ju inte särskilt ledsen - mest pigg) ? Eller ingenting alls?

Lite villrådig fortfarande...
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

När han vaknar för tidigt ger du en glad hurtig ramsa som upplyser om att det fortfarande är natt. (sk pangramsa)
Sen gör ni ingenting (som har med barnet att göra dvs) för på natten händer ingenting förutom att folk sover som grisar :sleep:
Om han blir ledsen (inte arg eller irriterad) då kan du ramsa EN gång till. Köp in en väckarklocka som ringer in morgonen, sambandet brukar dras relativt fort. Det är viktigt att ha BECKMÖRKT i sovrummet!
Blir det mycket klagan så vittnar många om att det hjälper med HÖG klassisk musik för att bryta och få till ett omsomnande. Hoppas det känns klart!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Holi

Inlägg av Holi »

Tack Duggan!
Men när kör man då pangramsan? Direkt när han börjar låta? Eller när man märker att - OK, här kommer han inte att somna om?
Man vill helst inte riskera att väcka i onödan och förstöra ett eventuellt somna om själv...

Vi har en 2,5 åring så vi hade tänkt att hon skulle väcka honom på morgnarna - en ide? Hon vaknar däremot av klockradio (med låg musik)...
Klassisk musik på hög nivå tror jag dessvärre vi får välja bort, då har vi nog tyvärr annars två vakna barn : (
Holi

Inlägg av Holi »

Och en fråga till: Han brukar vända sig till rygg när han börjar vakna till. Jag antar att man inte ska in och kika och eventuellt vända tillbaka? Men kör man då pangramsan när han ligger på rygg?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Pangramsan kör du vid första vakna pip, oavsett sovställning, då du hör att det inte är sömnläten bara. Jag har aldrig använt mig av klassisk musik själv hemma, men när vi var i Gastsjön fick jag se vilken stor effekt det kunde ge! :lol:

//Malin
Holi

Inlägg av Holi »

Hej, här kommer lite status från helgen.
Lördag morgon vaknade han vid halv sex, vi körde en pangramsa (efter att ha gått in och tagit bort täcket som han dragit över huvudet - jag vet, vi borde inte ha...) och han reagerade och pratade vidare, hetsade sedan upp sig, vi bekräftade och han lugnade precis ned sig till klockan ringde halv sju.
Söndag morgon (idag) vaknade han först vid tjugo i, vi körde en pangramsa (som mer liknade en bekräftelse tyckte jag (det var frun som gjorde den...)) och sedan bekräftade vi en gång till, och han skrek upp sig men han somna om innan han vaknade vid tjugo över sex, fick en pangramsa till och sedan ringde klockan halv sju.

En fråga och en kommentar:
Man ska inte bekräfta när han väl "somnar", utan det ska väl egentligen räcka med att panga eller påminna?
Kommentar: Läggningen nu vid 19 var jobbig, han var ganska så ledsen, vilket han absolut inte brukar vara, hör det ihop?
Kommentar 2: Det känns som lite ljus i tunneln på morgnarna, känns som att det här nog kommer att lossna snart.

Tips mottages tacksamt fortfarande! Känns alltid tryggare när någon säger att man är på rätt spår!

//Holi
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Pangramsan ska vara glad och hurtig och "upplysande" x4, och ni ska inte ge en bekräftelse. Man serverar bara en ramsa och skulle läget bli så att han verkligen BAD om hjälp, var rent av ledsen då först ramsar man igen. :wink:

Läggningarna brukar lösas med extra mycket skrattet till go nattet! :lol:

Ni är på rätt spår, håll taktikten så kommer tidiga mornar vara ett minne blott,

//Malin
Holi

Inlägg av Holi »

Okej, så här är det efter nu närmare två veckor.
Han har vaknat senare och senare, men har nu hållit sig till klockan 6 (runt det) de närmsta 7-8 morgnarna. Vi har varit superkonsekventa och pang-ramsat men han somnar sällan (aldrig) om. Han ligger och pratar och har sig, är inte ledsen. Vi har låtit honom vara och plockar aldrig upp honom innan klockan ringer 6:30.
Han verkar onekligen pigg vid 6.
En enda morgon har han sovit till 6:30.
Kan det vara så att han får tillräckligt med sömn?
Han verkar inte helt förstå det där med att han ska sova till väckarklockan ringer.
På dagen sover han 45 + 2h + 45, aldrig mer.
Vi kan självklart leva med att han sover 19-6, men det är ju inte så att vi väcker honom och sådant kan ju lätt bli tidigare och tidigare.

Rekommendationer?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Dom yttre faktorena jag kan peka på är MERA mat under dagen. Utevistelse hellst 2 timmar per dag, social delaktighet minst 2 ggr per dag, kolmörktrum, svalt rum och sen är det bara att fortsätta ha tålamoden. Du ser det har blivit bättre och ge er inte förän ni har nått målet. Mitt vad det är kommer han att sova till klockan ringer!

Lycka till!

//Malin
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag tänker för mycket sömn på schemat?

5-6 mån = 15 timmar fördelat typ, 12-45-2-20, eller 12-45-1,5-45 eller 11-45-2-45 osv...

Vid 7 mån försvinner ytterligare 30 min. Då kan ett 2 lurars schema vara bra i åtanke? eller 3 lurar?

typ piggis
12-45-2 (1,5 går ju här också)

tröttis
12-45-1,5-20 (hade vi till Tor t.o.m. 9 mån)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Tack TorsMamma! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"