Hjälp snabbt angående schema till 5-månaders!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
jesspessi

Hjälp snabbt angående schema till 5-månaders!!

Inlägg av jesspessi »

Hej,
Vi har precis börjat kura vår lilla 5 1/2 månaders kille, började igår natt och min sambo tar två första nätterna. Det gick toppen, han somnade på någon minut och vaknade till två gånger under natten plus några gånger på morgontimmarna men hade inga problem att somna om :)

Nu börjar jag tveka på det schema som vi satt upp (det är så dags nu när vi startat)! Passar det verkligen? Jag tyckte att vi tänkt igenom det men nu vet jag inte. Vi har 4 dagslurar för det har han haft innan också och verkar behöva det. Jag snodde i stort sett ille Filips schema från Sova hela natten boken med någon modifiering:

7-8 frukost
8-8,45 sova
9-9,30 mellis
10,15-11 sova
12-12,30 lunch
13-14,30 sova
14,30-15 mellis
16-16,45 sova
17-17,30 middag
Bad
19 nattslurk
19,30 sova

Han har varit väldigt svårmatad och efter en maginfektion som han blev frisk från förra veckan så verkar inte aptiten kommit tillbaka. Jag trugade väldigt mycket under hans sjukdom för att han skulle få i sej vätska så han verkar ha fått ett negativt förhållande till flaskan :( . Igår så åt han bara 600 ml ersättning plus några skedar mat (inte mycket alls!) och nu på morgonen trodde jag att han skulle vakna med förnyad aptit men han har bara ätit 150 ml ersättning med lite välling i till frukost och kanske 10 ml mellis (mer gick inte i!) Jag hoppas han äter mycket till lunchen för nu är det sluttrugat! Jag erbjuder flaskan max 3 ggr.

Vad tror ni om schemat? Feedback önskas snabbt! Gärna förslag på hur man ska öka mattintaget också!

Tack!
jesspessi

Inlägg av jesspessi »

Längtar efter svar!!
Kom på en till fråga. Måste matstunderna ske på samma tid varje dag eller kan man justera det efter marginalkvartar och barnets hunger?
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej hopp

Jag är ingen diplomerad SHN kvinna men har kurat vår son. Jag vill bara skicka en liten lugn uppmuntran.

Angående maten och mattider, det brukar ta någon dag innan dom små människorna är med på när matintaget ska ske. I början tog det mellan 20-45 minuter att få ner all mat som vår son skulle få i sig. Jag vet inte mer vad jag ska skriva för att inte snurra till det för dig. Men 3 timmar kan vara bra att ha mellan målen och då kommer vi in på schemat och där kommer du att få kloka råd av någon diplomerad SHN.

kram så länge :D
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Just det en sak till. När ni lägger er son har ni ju arbetat upp en god attityd av självklarhet, här ska sovas. Jag tänker mig att det kan vara en bra inställning även till matstunderna, dvs, nu ska här ätas. Kanske enklare sagt än gjort :wink:

:D hej
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan, och välkommen! Vad bra att kuren går bra för er! :lol:

Jag tycker att du ska hålla dig till 3 lurar för det håller sällan att sova 4 lurarar för snart kommer det att bli märkbart att det blir för lite vakentid mellan sovpassen, speciellt nu när han ska börja sova ordentligt om nätterna :wink:

Tanken är att barnet ska bli sin egen klocka och det är svårt att lära sig klockan om man hela tiden flyttar undan visarna för en, om du förstår hur jag menar :wink: Så nu under kuren ska tiderna hålla minutsiöst, medan i framtiden, visst kan man använda marginalkvartarna vid behöv gällande mat också!

Undefär till 3:e dagen brukar man märka av en kraftigt ökad aptit hos barnet, så då är det bara att haka på trenden och fylla på tills det tar stopp! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
jesspessi

Inlägg av jesspessi »

Tack för svar!

Jag ska verkligen försöka vara mer bestämd vid matandet, men jag vill absolut inte att det ska bli en negativ tvångsgrej utan bara positivt, känns som en balansgång... När han inte vill ha mer så rinner allt ut i mungipan innan han börjar kinka. Har haft svårt att hitta bra flaskor och nappar till honom, han vill bara ha anatomiska nappar och vi kör med ESSKA och de med litet hål är för små och den med stort hål för stor så nu kör vi med välling/ersättning blandning och stort hål, funkade bra innan han blev sjuk men nu verkar inget vara riktigt bra....

Duggan: Tack för svar! Jag hade ditt svar på känn. Nu har jag ju kört med 4 dagslurar idag, är det för sent att byta till 3 imorgon? känns inte schysst att ändra nu när vi redan börjat kuren. Jag tänkte att Filip i boken är ju ungefär lika gammal och eftersom vår pojke verkar gilla 4 lurar så skulle det passa. Hur skulle schemat kunna se ut med 3 lurar och mattider? Har du något förslag?
jesspessi

Inlägg av jesspessi »

En annan fråga angående ditt svar Malin. Du skriver att man inte ska använda kvartarna i början innebär det att om han inte somnar på utsatt tid vid en 45-minuters lur, som idag somnade han efter nästan en halvtimmes stökande i spjälsängen, att man väcker honom efter en kvarts sömn?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Schemat ska vara anpassat utifrån era behov men ett schema förslag över tre lurar kan vara:

7.00 God morgon,
7.00 frukost
9.30 -10.15 sova 45 min
11.00 lunch
12.15 -13.45 sova 1,5 h
14.00 mellis
15.45 - 16.30 sova 45 min
17.00 middag
18.30 Kvällslurk
19.00 God natt

Jag förespråkar 12 timmars nätter, så vill du ha kortare kan du dra av 30 min och lägga långluren till 2 t förslgsvis.

Men som sagt, schemat ska passa er så spåna vidare till ni känner att det är rätt.

Du får behålla ditt nuvarande schemat till uppföljningsveckan är slut.

/Malin
duggan

Inlägg av duggan »

I sånna fall kan du använda en del av kvarten, då väcker du när han sovit 20 min.
jesspessi

Inlägg av jesspessi »

Duggan:
Tack för hälp! Jag ska hålla schemat imorrn till punkt och pricka, idag har jag kört med kvartar och det kan ju bli lite hursomhelst då märker jag, förvirrande för pojken :(

Eftersom det inte gick så bra idag, dom två tidiga lurarna blev tex jättekorta och konstiga, så har jag ändrat i schemat tills imorrn efter dina råd. Det blir en 45-minuters på förmiddagen och en 2-timmars på dagen (han gjorde så idag trots mina försök att följa mitt nedskrivna schema) följt av en 45-minuters på eftermiddagen.

Tack för hjälpen!
duggan

Inlägg av duggan »

okey :thumbsup:
jesspessi

Inlägg av jesspessi »

Usch blä! Det gick åt skogen ikväll och jag bara gråter nu :( Vi lade pojken efter att ha busat tills vi kiknade, sade gonatt till lampan och ner med pojken i sängen. Han skrek efter en stund och det verkade inte som att det avtog så vi gick in och buffade+solfjäder. Fortsatt skrik, ramsa utanför dörren. Ingen bättring buffning+solfjäder. Testade bara solfjäder men han vrålade vidare. Han älskar att buffas och jag är redan djupt nere i buffningsträsket sedan innan. Jag hörde honom hulka och tillslut spydde han upp de dyrbara droppar som jag lyckats truga i honom innan sänggåendet :( som jag skrev innan så är han mycket liten i maten sedan en maginfektion+förkylning så jag oroar mej om han får i sej tillräckligt. Då buffade jag honom till sömns, det krävdes inte många buffningar men jag vet att det är helt fel men jag blev så himla ledsen :(

Vad ska vi göra? han kommer att kräkas alla kvällar om vi låter honom skrika i sängen och det verkar som att det är det han gör trots våra försök. Nu vill jag bara ge honom mat inatt då han blir hungrig för där ligger han med tom mage och jag är förtvivlad!
Lua

Inlägg av Lua »

:( :idea: Jag förstår att du är ledsen, MEN...

:arrow: det är SUPERMEGAVIKTIGT att veta exakt vad man gör och varför! Annars kan man inte förmedla trygghet och säkerhet till barnet. Jag tycker att det låter som att ni behöver läsa på mera. Solfjädern är t.ex. inget man "testar" utan man genomför. Tills barnet stillnar och blir sömntungt.

Man kan få starka reaktioner! Avvakta och se om han "går ner" själv, annars in igen, med buff, solfjäder och ut med ramsa. Ny reaktion från honom, ny aktion från er, ända tills han nöjer sig och förstår budskapet.

Kommentarer på det :?:

Stor, stärkande, stabil, trygg norrbottenskram från Lua. :heart:
jesspessi

Inlägg av jesspessi »

Tack för svaret!
Jag behöver nog inte läsa mer lika mycket som jag behöver ladda med mer attityd och säkerhet. Vi har läst boken tillsammans och sett videon två ggr men jag känner mej fortfarande så osäker på mej själv och det kände nog pojken ikväll :( Egentligen skulle sambon tagit ikväll också men han var tvungen att åka bort en halvtimme precis vid nattningen, inte bra!

Det är kräkningarna som oroar mej mest, prio ett i min värld efter hans tidigare maginfektion (med mycket kräkningar) är att han äter och går upp i vikt och då blir jag förtvivlad när han kräks upp en stor del av det jag ger honom, haöva sängen var täckt med den ersättning/välling som jagtrugat i honom framför Bolibompa...

En fråga: Ska man alltid vänta längre an gången innan när man går in och agerar? Ska den gången alltid vara kortare än gången innan? Jag försökte men hans frågor blev bara starkare och han abetade upp sej rejält. Som jag sa tidigare så beror det väl kanske till stor del på min osäkerhet :(

Nej nu ska jag gå och lägga mej i gästrummet så får sambon ta resten, vet inte hur jag ska kunna sova nu när jag bara tänker på det här...
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Jo, jag tänkte på det, att du verkar ha koll på vertygen och tekniken, men att din attityd och säkerhet inte är på topp. Har du läst den här länken om det viktiga förhållningssättet:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Jag förstår din oro kring maten. Men när han får sova ordentligt kommer hans aptit att öka och han får i sig mer! Han är ju stora killen och klarar galant nätterna utan mat!

En fråga: Ska man alltid vänta längre an gången innan när man går in och agerar? Ska den gången alltid vara kortare än gången innan? Jag försökte men hans frågor blev bara starkare och han abetade upp sej rejält. Som jag sa tidigare så beror det väl kanske till stor del på min osäkerhet
Det är omöjligt att säga att det är så alltid. Ni måste lyssna av honom. Han ska inte gråta ledset, då ska han ha hjälp. Grunden är: skratt, buff till lugn, kort solfjädersmarkering och sedan ut med en HÖG, stadig ramsa. Inget fjes :wink: Låt honom reagera. Visar han tendenser att "gå ner", lugnar sig och tystnar, börjar om... gnölar, så låter ni honom vara. Fastnar han eller börjar låta ledsen så går ni in och upprepar. Tills han är sömntung och sedan ut med ramsan. Missa INTE den superviktiga bekräftelsen! Ofta så börjar de om då, och då kan man bli frestad att hoppa över den, men se då biter man sig själv i svansen :wink: Ramsan är det som ska följa honom in i den sköna sömnen!

Tänk på att förmedla trygghet och säkerhet till sonen! Det gör du bäst om du själv är övertygad om att du ger honom en stor och viktig gåva, när du ger honom den goda nattsömnen.

För inspiration rekommenderar jag detta:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Storkramen från Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"