Kurning av Sixten på G

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Provade havregrynsgröt med lite mjölk imorse, gick sådär. Hade iof ammat honom redan då, men imorrn kanske jag ska prova innan jag ammar! Han verkar ju inte hungrig på natten och inte på morgonen heller. Anledningen till att jag frågar är att storebror var en riktig storätare i samma ålder, men honom kurade jag vid 5månader så man får som sagt säkert invänta aptiten någon dag på herr Sixten eller så äter han helt enkelt inte lika mycket. Svårt att inte jämföra bara :? . Han är ju inte på svältgränsen direkt med sina 10.2kg :D
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Mia79 skrev: Jag är glad att jag bestämde så, lillen måste ju ändå vänja sig vid storebrors fina högröstade sångnummer med "bäbä lita lamm" och "lilla täna dä" i rummet bredvid.
Om dom stör varann ibörjan innan de vänjer sig så kanske lite bakgrundsljud hjälper, musik eller något. Det "jämnar ut" ljuden tycker jag så hörs plötsliga ljud mindre.

Det är svårt att inte jämföra med maten. Karl var en riktig storätare, och han åt precis allt när han var under ett, inklusive inlagd sill. Liv spottar och fräser åt hälften av det hon får, en del saker går ner blandat med katrinplommonpure (urk) men en del inte alls. Är det varmt eller ljummet spottar hon också. Halvkallt vill hon ha.

Det låter inte som om Sixten äter lite iallafall. Rejält med matpure äter han ju. Han kan säkert vara mätt på det och amning. Liv är bara uppe i en halv burk än. Hon ammas mest men får "lunch" och kvällsgröt. Men jag tror hon är mätt. Hon brukar bita mig om jag försöker amma efteråt. :)

Gick bra inatt också. Hon vaknade två gånger, somnade om fort. Sedan stannade klockan på 5.40 eller vad det var. Försökte få henne att somna om, tänkte att det var värst vad ljust det blev med vintertiden nu. :roll: Sen såg jag att hon var 7.20. #-o
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Hej
Jo en ljudmatta av olika ljud tycker jag brukar vara effektivt också:-) Helst på kvällen hos oss för hela huset är väldigt lyhört. Är nog som du susanneethel säger ett bra knep på morgonkvisten också. Ska komma ihåg det om/när det knölar på morgonen. Imorse gick det bra, storebror vaknade på strålande humör och rev av ett kvartslångt potpurri vid 6.35. Lillebror vaknade inte :shock: .
Inatt har det varit underbart. Sixten vaknade bara 2ggr kl:1.02 och 5.32. Var lite onödigt snabb in och buffa vid 1.02, tror att jag störde honom rejält, så när han vaknade andra gången så gick jag inte in. Funkade fint. Han är dock iskall som en isbit på morgonen så jag ska ta en tjockare fílt till honom inatt. Han har en jättebra filt kom jag på nu.Täcket tycker jag är så svårt när de är så små ff . En fluffig stor sak ivägen mest.

När det gäller maten så är det skönt att höra hur andra äter, svårt att veta vad som är mycket tycker jag. Storebror kunde ju klämma i sig en stor brk + en banan! Typ som din Karl, åt allt. Igår åt Sixten 2st 125g burkar matpuré till middag och då kan man ju förstå att ingen välling går ned eller bröstmjölk knappt heller. Välling och gröt lossnar nog senare.

Fnissar lite åt din klocka :lol:. Vi hade glömt att ställa om våran klocka i sovrummet, jag blev skitsur igår när klockan var 6 när jag trodde att den var 7. Min sambo skakade på huvudet och menade att jag borde vara glad att få sova en timme till. Jag ville ju bara störta in och väcka gullungarna, jag var ju pigg :wink:

Våra tider är: natt 19-7
ammas mellan 7.30-8
sova 8.30-10.00
äta lunch 10.45 ammas efter om han vill
sova 12.30-13.15
mellanmål 13.45 , ammas oftast
sova 15.30-16.30
middag 17.00
kvällsslurk?? ibland 18.30
sov natt 19.00

duggan

Inlägg av duggan »

smyger in...Vad härligt att läsa att det går bra för er! :lol: smyger ut...
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Mia!
Vad skönt att det går bra. :)
Vi hade ett litet bakslag inatt, Liv var vaken mellan 5 och 6.30. Jag gjorde bort mig, gick in för att solfjädra halvvägs och det var inte populärt, så inget mer av det nu om det inte blir nödfall.
Karl var så vänlig att hålla låda mellan 3 och 5, han var lite krasslig och hade sovit för mycket på dagen. Jag trodde det skulle gå bra ändå men det gjorde det inte. ](*,) Sen skulle han upp på pottan, till varje pris. Baajset HOMMER! Bajset HOMMER! Fast det var falsklarm, det kom bara kiss. Han vill inte kissa i blöjan längre.
Liv kanske kände på sig att jag var lite irriterad :oops: fast jag försökte låta lugn och harmonisk, hmmm. Men inatt ska det gå bättre. :D Jag var inte värst pigg när Karl kom knatandes kl 7 och sa HEJJ! Med bestämd ton. Uh, hej :sleep: :sleep:

Det är lite svårt att hålla dom lagom varm. Liv hade ett litet täcke som hon lätt sparkar av sig, det var dumt, måste in och kolla och störa då. Nu har jag bytt till en fleecefilt med lakan på, den är mycket större men ligger platt så den kommer ingenstans, funkar bra. Liv sticker alltid ut vänsterfoten, blir så full i skratt när jag ser den där lilla foten sticka ut ur täcket.
:)
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Hej
Nu behöver jag lite råd angående lillens sovtider. Som det är nu så sover han som en liten gris på dagarna också, får alltid väcka och jag har väl i ärlighetens namn inte varit såå duktig att hålla väckningtiderna, men han sover garanterat sina timmar per dygn ändå så det är väl egentligen inget problem. Han sover 19-07, 8.30-10, 12.30-ungefär14-tiden ibland längre. Jag har haft lite svårt att bestämma mig för hur jag ska ha det med eftermiddagarna. Det är nämligen så att storebror sover 12.30 och han måste jag gå en kort sväng med i vagnen (har alltid gjort så dessutom skönt att gå en sväng) Lillebror kan jag ju inte lämna inne då och när jag lägger honom i vagnen somnar han snabbt som attan. Han somnar alltså alltid 8.30 och 12.30, ibland har han sovit till14.30 och sedan klarat sig med nöd och näppe till 19 och ibland har han sovit 12.30-13.30 och sedan 20-45minuter före 16.00. Detta funkar ju, men blir ju ohållbart i längden. Vill gärna ha en lur på 1.5h kvar , men vilken? Ja, detta blev lite struligt skrivet men hoppas ni förstår mig;-) Tips?

duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Tror du att han är redo för 2 lurar, han blir ju 7 månader strax och en halvtimme ska bort nånstans. Annars kanske du kortar 8.30 till en 20 minutare alt 45 min och kör luren vid 12.30 på två timmar och i övergångspreioden en 5 minutare på em? Vad tror du om det?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"