Hjälp mig styra upp min 2-årings läggning (vargar)!

Skriv svar
fruPuffen

Hjälp mig styra upp min 2-årings läggning (vargar)!

Inlägg av fruPuffen »

Är mamma till en underbar pojke som är 2 år och 5 månader som alltid sovit bra. Sovit hela natten sen 3,5 mån ålder utan kur. Strulade lite vid läggningar när han var 5 månader så då gjorde vi kuren enbart vid läggningen och införde ramsan. Sen dess har det flytit på utan större problem. Tills nu. Och nu är det helt galet! Rummet är FULLT :twisted: med vargar och nu behöver jag hjälp att mota ut dem!

Lite orsaker till vargarna: Vi flyttade för 3 månader sen och fick ett syskon för 2 månader sen. Jag hade jättemycket foglossning och kunde inte gå och lyfta tiden före och efter förlossningen. Vi var mycket hemma hos kompisar som lade sina barn med vällingflaska och låg bredvid. De somnade på en kvart ( :shock: vår läggning tar nu ca 1,5 timme :shock: ).

Så här har det spårat ur: Han hade spjälsäng och började ungefär vid tiden som jag hade som ondast foglossning att klättra ur den. Min man som är av modellen snäll fick ta de flesta läggningarna och det slutade ofta med att han gav upp och stannade kvar vid honom tills han somnat. Vissa läggningar kom jag och styrde upp med envishet och ramsa och fick det att funka i några dagar, tills det var min mans tur. Det blev värre och värre. Kastade ut allt ur spjälsängen, hoppade ur sängen trillioners gånger. När min foglossning var bättre tog jag över och försökte styra upp. I en vecka höll jag på och ramsade och la tillbaka i minst en timme varje gång, UTAN BÄTTRING!! Efter en kväll hos kompisar och det där med vällingen blev vi slukade av vargar totalt. Vi införde vanlig säng och började ligga bredvid (dock inte välling...) :oops: . Oj, oj oj...
Han illvrålar och slår oss och läggningen tar som sagt 1,5 timme.... :cry:

Nu måste det bli bättring!! Situationen är ohållbar med en lillebror (som tur är sover och somnar han hur bra som helst tack vare standardmodellen :D ). Min man är bortrest nästa vecka och jag vet att jag klarar det bättre när hans ängslan inte finns här och ger MIG vargar.

SÅ: Ge mig tips, ge mig styrka, ge mig självklarhet kära forummedlemmar!
Mamma till A -05 och V -07
Lua

Inlägg av Lua »

fruPuffen skrev:Han illvrålar och slår oss och läggningen tar som sagt 1,5 timme....
Pojken ber om hjälp. Ni kan hjälpa honom. Gör det :wink:

Först: ta ur maken att det han gör är "snällt" :evil: Förlåt att jag säger det men han förstör för er alla. Det snälla är ju så klart att visa konkret hur man gör när man går och lägger sig. Om BARNET frågar (i handling: kastar, hoppar.) så visar ni igen... och igen... och IGEN... och en gång till, tills han nöjer sig med svaret. Ramsan är perfekt, ev kompletterad med "Det tar vi hand om i morgon".

Tänk också på att läsa allt du hinner om trots, dels här på forumet och i Barnaboken.

Det var några tips. Och från stabila, trygga Norrbotten skickar jag dig styrka och självklarhet :wink:

Kramar om gör Lua. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och tillbaka med spjälisen! Han saknar den ju!
fruPuffen

Inlägg av fruPuffen »

Blev en släng av flunsan i familjen här så hela projektet kom av sig och maken kunde inte heller resa bort... Läggningarna har tagit LÅNG TID men han har iallafall varit lugn som tur är nu när vi varit sjuka. Nu har vi repat oss och är redo att ta nya tag!! Maken är införstådd med att han inte får vara med ;-).

Vad jag förstått så är det vara polis och pyssla med ngt utanför dörren som gäller. Spjälisen kommer självklart tillbaka! (Där får iallafall maken en uppgift, att montera i hop den :-) )

Men sen har jag fortfarande lite attitydproblem och vargar. :(. Är rädd för att det ska bli som sist då det tog en vecka utan bättring och vi till slut gav upp!:
-Om han t.e.x. kastar ut ALLT inkl. madrass, ska jag låta honom vara eller tycker ni att jag ska lägga i madrassen igen? Det blir ju rätt hårt att somna på bara sängbotten :? ...
-Hur "arg" ska man bli? Sist sa jag ramsan rätt neutralt nästan hela tiden. Några gånger sa jag den argt men då skrattade han bara...
-Sist var han också VÄLDIGT snabb att hoppa ur igen sen jag stoppat tillbaka honom, det var nästan så att han följde med mig i hasorna tillbaka ut :shock: så något pyssel utanför dörren var det inte tal om!

HJÄLP oss och framför allt vår pojke hur jag ska få bukt med det här! Vill köra igång så snart jag kan, situationen är ohållbar!
fruPuffen

Inlägg av fruPuffen »

Kan tillägga också att han sover normalt så här:

19.30-06.30 sova natt

12.30-14.00 sova middag

Något som behövs justeras?
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Jag ska försöka ge dig svar på dina frågor, men någon annan får gärna hoppa in och komplettera :D

Ja det blir hårt att somna på sängbottnen... Det här är knepigt. Idag klädde min förkylda dotter av sig alla kläderna och slängde bort täcket, kudden och nallen ur sängen. Sedan satt hon där och gormade att hon frös och ville ha kläderna. När hon gormat tillräckligt länge, typ 30 min, gick jag in och slängde tillbaka allt i sängen "Varsågod, har du klätt av dig kan du klä på dig" Och så ramsa ut. Lagom bestämd. Och när hon sedan väl hade somnat och jag smög in o kollade hade hon minsann klätt på sig igen! Jag blev så imponerad, trodde inte hon skulle fixa det! Och något säger mig att hon inte gör samma sak imorgon... För det var ju inte speciellt roligt. Hon var rätt arg och lite ledsen med :cry: Men ibland måste det bli en sådan gång för att undvika många krångelgånger i framtiden om du förstår :wink:

Så jag tror att jag skulle gå in och slänga tillbaka allt utan att bädda och göra det skönt. OM han vrålar vill säga. Och har gjort det ett tag. Så är det upp till honom sedan. Som man bäddar får man ligga liksom :lol:

Om han skrattar åt ramsan behövs ingen... se till att du bara ramsar då han är ledsen. Eller du kanske menar när han hoppat ur sängen och leds tillbaka? Då får den nog vara rätt neutral. Det ska ju inte bli underhållning av det hela. Men jag kan nog ryta en ramsa om situationen kräver...

När han hoppar ur sängen ska han gå tillbaka själv och klättra i själv! Ingen service här inte. Det ska va jobbigt och tråkigt :wink:

Vad gäller schemat skulle jag lägga honom en halv timme tidigare på kvällen. Annars ser det bra ut!

Lycka till :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
fruPuffen

Inlägg av fruPuffen »

Tack för alla svar!!
Nu är det snart dags att styra upp :D . Sammanfattningsvis blir det så här:

-Spjälsäng åter
-Läggning 19.00 istället för 19.30 (har vi redan infört och läggningen går enklare bara av det! :-).
-Klättra i själv i spjälsängen (han får välja: lyfta eller klättra?)
-Mamma envis som en åsna som visar var man ska sova och matar på med ramsa vid behov samtidigt som hon är strängt upptagen med något vitigt utanför dörren.

Tyvärr har vi inte kunnat köra i¨gång ännu för vi hittar inte skruvarna till spjälisen!! Men vi letar... Och laddar med attityd.
Lua

Inlägg av Lua »

Jag hejjar på i letandet :lol: :thumbsup: :!:

Kram Lua. :heart:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Toppen Puffen! Jag väntar med spänning på att ni ska hitta skruvarna :wink:
fruPuffen

Inlägg av fruPuffen »

Tänkte bara meddela att i morgon kväll kör vi!!! :D :D Är laddad till tänderna, självklart kommer det att gå jättebra. Maken ska köra stenhård utelek och snöskottning med sonen hela eftermiddagen i morgon så vi får en riktigt pömsig son till kvällen. Sen har vi även införskaffat ett litet triumf-kort som jag läst om här på forumet: Ett litet larm från Claes Olsson för eventuella utbrytarförsök ;-) !! Så håll era tummar för oss nu.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Jag håller stenhårt :!: :thumbsup:
fruPuffen

Inlägg av fruPuffen »

Har ju glömt att uppdatera :oops: !! Här kommer rapport :-D:
Lite gnöl fortfarande efter en vecka men urklättringarna har upphört helt, p.g.a väldigt envis mamma! Har ledit tillbaka, ledit tillbaka, ledit tillbaka.... Varit ganska neutral hela tiden och haft STOORT tålamod. Läggningen går snabbt nu, han är mycket gladare också nu för tiden, mindre trotsig över huvud taget! Spjälisen är självklart tillbaka och ska vara det till trotsåldern är över. Pappa är medveten om att det här är det enda rätta, nu har han sin fru för sig själv på kvällen ;-). För övrigt så har pappa även fått ta en del läggningar och det har funkat galant. Vill tacka för alla svar och uppmuntra alla med samma problem att inte ge upp! Det går med tålamod, envishet och ATTITYD! :P
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:thumbsup: Nu vet jag vart jag ska länka :wink: