Hej!
Har en son som är två månader idag. Han har sovit hos mig och snuttat sig igenom nätterna, bestämde mig för att nu får det vara nog. Och gav honom igår ersättning som natt slurk (helammar), han somnade så ljuvligt med bara lite buffning. Sov till 03.30, jag gav mat och sedan sov han till åtta i egen säng med hjälp av 2 min buffning utan ramsa. Underbar natt men nu när jag ska införa schemat så verkar det som att på fm vill man inte vara vaken hur än jag gör, hellre vara vaken kvällstid fram till 23.00. Hur vänder jag detta. Han är född två veckor för tidigt, ska jag räkna honom som 1.5 månad eller som två när jag gör schemat. Kan det vara så att han är trött av att ha haft oroliga nätter så han behöver sova extra nu några dagar? Ska jag ta bort nattmålet och buffa honom när han vaknar vid 3-4 nattetid. Han äter hemskt mkt på em, kväll och är hemskt hungrig på natten.
Malin
molle78
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jag skulle i första hand vilja säga att du förmodligen är inne i en ökningsperiod som är runt 7-8 veckor.
Jag tycker ni verkar vara på en aldeles STRÅLANDE väg. Om du vill räkna honom som 2 veckor yngre eller inte kan inte jag säga. VIssa är inte det medans andra är. Har du precis börjat ge ersättning som sista kvällsslurk så gör det i ca. 1 vecka och se om han faktikt inte hoppar nattmålet mera av sig självt.
Om vi även räknar honom som dryga 6-7 veckor så bör han kunna sova minst 6 timmar sammanhängande. Under denna veckan så försök att göra så att DU bestämmer NÄR morgon börjar och när NATTEN börjar.
Tex. morgon 07, kör sen SM i den mån du kan och räkna helst ihop 8 vakentimmar på dagen. Natt kanske är ca. 20 med nattmål 22 och 04. Detta kan du ha som riktmärke under veckan och tänk på att amma på extra under dagen, vila massor, dricka extra och ät FET mat. Då hoppas vi att brösten också hinner ikapp på denna veckan.
Det är maten över dagen som räknas, inte HUR mycket han äter det sista innan natten. De bör få i sig ca. 1000ml mat på 24 timmar så majoriteten av detta vill du truga i på ca. 5 stora måltider under dagen.
Har du läst om SM i den klistrade tråden ovan? Har du Barnaboken där just SM är så bra skrivet ihop med ökningsperioderna?
Tuta och kör!! Bra jobbat så här långt!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
tacksam för ett bra svar
Hej!
Tack för ett bra och betryggande svar. Detta är min andra son och med min första körde jag sm från första veckan hemma. Han har sovit i egen säng från han var fem dagar gammal och sovit hela nätter utan problem så jag trodde att jag kunde det här men alla barn är inte lika. Mår inte så bra över att behöva ge ers, med första pojken så pumpade jag ur morgon och gav det på kvällen, nu finns det inte tid till det med två små eftersom den äldsta bara är 15 mån.
Problemet på kvällen är att han inte vill sova som tex mellan kvälls och nattmål utan han är helvaken och har lite prutt och trassel för sig fram till 23.oo. Han sover dock sina 16h. Igår sov han 23.00 vaknade redan 03.00 åt och sov sedan till 7.00 då han åt 10 min och sov sedan till nio. vaken till 11.00 sov till 12.00 vaknade mera hungrig, gav då ers 1.3dl, fast han hade ätit ett fullt mål enl sm mellan nio och elva. Kanske är en ökn perod. Nu ska han få vakna snart, så ska vi försöka få ordning på detta till slut.
Malin
Tack för ett bra och betryggande svar. Detta är min andra son och med min första körde jag sm från första veckan hemma. Han har sovit i egen säng från han var fem dagar gammal och sovit hela nätter utan problem så jag trodde att jag kunde det här men alla barn är inte lika. Mår inte så bra över att behöva ge ers, med första pojken så pumpade jag ur morgon och gav det på kvällen, nu finns det inte tid till det med två små eftersom den äldsta bara är 15 mån.
Problemet på kvällen är att han inte vill sova som tex mellan kvälls och nattmål utan han är helvaken och har lite prutt och trassel för sig fram till 23.oo. Han sover dock sina 16h. Igår sov han 23.00 vaknade redan 03.00 åt och sov sedan till 7.00 då han åt 10 min och sov sedan till nio. vaken till 11.00 sov till 12.00 vaknade mera hungrig, gav då ers 1.3dl, fast han hade ätit ett fullt mål enl sm mellan nio och elva. Kanske är en ökn perod. Nu ska han få vakna snart, så ska vi försöka få ordning på detta till slut.
Malin
molle78
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, för säkerhets skull så klistrar jag in mina mjölkökningstips. 8)
Vill du ha receptet på just "nattmackan" så använd sök så hittar du det.
Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:
- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn
)
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste
(finns även bra te på www.minimundus.se )
Det jag pumpar serverar jag i flaska som "förstärkt brösmjölk" bröstmjölk med NAN pulver i. Dubbla kalorier, samma mängden
Vill du ha receptet på just "nattmackan" så använd sök så hittar du det.
Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:
- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste
(finns även bra te på www.minimundus.se )
Det jag pumpar serverar jag i flaska som "förstärkt brösmjölk" bröstmjölk med NAN pulver i. Dubbla kalorier, samma mängden
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej ansgar!
Här kommer receptet på TorsMammas "nattmacka".
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12225
Lycka till!
/Elle
Här kommer receptet på TorsMammas "nattmacka".
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12225
Lycka till!
/Elle