Idag har jag börjat med standardmodellen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Emils mamma.
Skön läsning, men mer bestämd struktur behövs - jag börjar skönja det på slutet, men det är DU som besämmer när det är sov- och mattider. Emil är aldeles för liten för att kunna veta vad som är bäst för honom.

Det jag egentligen skulle fråga är om han sover på mage. har inte läst det någonstans. Om inte så skaffa larm och lägg honom på mage, så är jag säker på att han kommer att sova som en liten lten gris.

Om han redan sover på mage så behöver han tydligare förutsättningar för att kunna sova längre på dagarna.

Hur mycket sover han totalt. Han behöver runt 16 timmar. . .


Oj vad jag svamlar och "pratar" Jag hade ju bara en enkel fråga...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Emils mamma
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 21:12

Inlägg av Emils mamma »

LO:

Emil sover på rygg, jag har inget larm och vågar inte låta honom sova på mage då. Han har inte legat så mycket på mage överhuvudtaget, han brukar bara vilja göra det korta stunder och sen vill han över på rygg igen.

Emils totala sovtimmar är för få, det vet jag, men det är jättesvårt att få honom att somna om när han vaknar efter 45-50-min, han är oftast pigg och glad när han vaknar då. Hur ska man söva en pigg unge?

Han äter nog inte heller riktig ordentligt. Ibland känns det som att jag har för lite mjölk. Jag vet inte...........

/ en som snart ger upp
Mamma till Emil, f?dd 7 augusti 04
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Vad är det du ska ge upp och falla tillbaka till? Det som går så bra; enligt vad jag kan utläsa av inläggen här.

:idea: Hyr ett larm och ha honom på mage; det kan avgöra hela saken! Har du läst om magläget på forumet? "Förutsättningar och basbegrepp" Om inte, så gör det! Magläget ger en mer sammanhängande och djup sömn och man slipper ofta "45-minutersuppvaknandet" på en gång.

:idea: Om du inte är säker på att han är mätt (pga lite mat i brösten - eller?) så ge ersättning som kvällsslurk. Att han äter så hattigt på dagen kan bero på att du trots allt ammar på natten/morgonen. Det är då han tar sina "stora mål" och så blir det "mellanmål" under resten av dagen.

:idea: Tycker också att det är för tätt mellan målen. Tre timmar ska gå bra - helst upp emot fyra. Och då ska han ha trugats under ca 30 minuter. Kanske 45min så här i början (för att s a s "töja ut" magsäcken och vänja den vid allt större mål). Sedan stopp!

:idea: Istället för att satsa på ett morgonmål innan uppstigning så ge honom en extraslurk "i sömnen" vid 21. Det "märker han inte" och du får trygghet i att ha klarar sej till 08 morgonen där på. Om du ger på flaska så kan han ligga kvar i sängen medan du puttar in flaskan i munnen. Stryk hoonom över kinden och i mungipan så kommer sugreflexen igång! Han ska ligga på sidan. Dessutom är det lättare att "få till" dagen när man börjar "från noll" med morgonmålet. Ska de ha extraslurkar så ska de ges 3 timmar efter nattningen! Det innebär att de får "stekta sparvar" i sömnen och vänjs vid att det inte är talan om mat förren efter den "riktiga och uppstigna" morgonen.

:D Hoppas att dessa tips hjälper och har du fler frågor så hör av dej!
Emils mamma
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 21:12

Inlägg av Emils mamma »

Mammut Maria:

Det har väl gått ganska bra, men igår och idag känns det som att det gått sämre. Vi har varit ute på stan och haft besök, vilket gjort att jag inte riktigt kunnat följa rutinerna (åkt bil och då somnar han t ex, fast han "egentligen" inte skulle sova då) mm. Jag har väl bara känt att jag nog inte klarar av att vara så STRIKT som man måste vara för att kunna genomföra AW:s modeller. Det gäller ju att föräldrarna verkligen satsar allt för att det ska funka och hos oss kanske vi inte klarar av det..
Mamma till Emil, f?dd 7 augusti 04
HelBoB
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 22:53
Ort: V?rmd?, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Hmm,
jag tycker inte man ska se det som att ge upp?

Och klarar av och klarar av? Det är inte SVÅRT att ha ett strikt schema om man vill. Det hela är helt enkelt ett val man gör. Antingen vill man ha ett strikt schema, med de för och nack-delar det ger. Eller så vill man inte, med de för och nack-delar DET ger. Jag tycker du verkar ha gjort många framsteg med ditt barn, men du måste veta vart du vill komma och ha en plan för hur du ska nå dit.

Man måste nog vara strikt just när man INFÖR ett schema, innan det satt sig. Sen hoppas jag (och tror) att barnet fixar sömnen även om man är ute och flänger en del. Det sägs ju det på en del inlägg här på forumet.

Måste erkänna att det är mycket enklare med barn nummer två, för ettan har redan ett fast schema i och med dagis, och hennes behov av mat i tid och så. Det underlättar...

Kämpa på, OM DU VILL...

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du får helt enkelt bestämma dej - men kalla det inte för att "ge upp" för det är inte DET du gör. Du har bara ändrat dej och vill inte - så banalt är det :wink: .

:idea: Att införa fasta tider som att vara gravid - antingen har/är man det - eller inte! Det finns inget mellanting!

:idea: Men om man satsar helhjärtat så får man det att fungera på ca en månad. Därefter kommer den stora friheten med de fasta tiderna - att man kan förutse sin dag! En enorm trygghet för hela familjen - inte minst för barnet! Och du vet när du får dina välbehövliga pauser och kan tex planera in ostört besök eller telefonsamtal då. Eller en kopp kaffe i godan ro med dej själv.... :wink:

:idea: Icke heller ska man förglömma att de fasta tiderna minskar i antal allt efter som tiden går. Redan vid 7-7,5 månad kan du skära ner sömnen till två pass på dagen. Och vid 1 år har man bara en lur + en extra lur i bakfickan vid behov. Dessutom kan de hålla sej vakna lättare (typ i vagn/bil) och man riskerar allt mer sällan sådan "missöden" som sömn på fel tid. Sådant brukar lösa sej redan vid 6 månader.

:D Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"