Resa

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
astromalin

Resa

Inlägg av astromalin »

Hej!
Jag kontaktade Anna W angaende min dotter, 6 man, och hennes "ovanor"...svaret jag fick i forrgar var sa bra att vi har lost somnproblemen utan kuren! Anna, ditt svar liksom "oppnade mina ogon". Jag behovde bara ge henne lite struktur i vardagen...nu andra dagen har hon sovit hela natten utan att vilja snutta och sover pa dagen utan att klaga.
Otroligt. OBS jag har alltsa INTE "kurat" henne. Insag bara att det ju ar jag som ar stor och VET, och hon som ar liten och inte VET om inte jag visar henne.
Min fraga ar nu: vi bor i Italien och om tio dagar aker vi till Sverige for nagra dagar. Ska jag tanka pa nagot sarskilt? Ar det mycket viktigt att forsoka halla mat- och sovtider aven under resans gang, bli hela rytmen rubbad av en konstig dag?

Tack pa forhand

Malin i Como
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bekymra dig inte över resan.
Gör det bästa av situationen. Håll tiderna så gott du kan och återgå till punkt och pricka när du får fast mark under fötterna igen och håll då tiderna.

Fundera på alternativen - jag antar inte att det finns att ni inte åker - då är det ju bättre att du är lugn och vet hur du ska tackla situationen än att du är stressad över att hon inte sover och äter exakt på sina ordinarie tider.

Ett tips från mig - som inte heller kurat, men som styrde upp tillvaron vid ca 6 månaders ålder. :!: Börja med ramsa. Den är kanonbra att ha långt senare. Vera är 14 månader och vi har använt den flitigt några tidiga morgnar och vid middagsluren nu. Behovet kommer och går, men som sagt för oss är den ovärderlig när den behövs.

Trevlig resa!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
astromalin

Resa

Inlägg av astromalin »

Hej och tack for svaret!

Ja det borde ju ga bra om man forsoker halla tiderna nagorlunda och inte stressar upp sig over att det kan bli lite fel. Vi har ju rest forr, men da hade vi som sagt en mindre strukturerad tillvaro sa da marktes det liksom inte!

Malin
astromalin

Resa

Inlägg av astromalin »

PS: Hur menar du med att jag ska ramsa? Ska jag borja saga en ramsa nar jag nattar henne sa hon blir van vid den? Nu brukar jag sjunga en liten sang precis nar hon lagger sig, och behover hon bli lugnad sedan sa brukar jag saga typ "nu sover vi snuttan, allt ar bra och du ar sa trott".
Fast jag sager kanske inte exakt samma varje gang hela tiden.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Precis det menar jag.
Ta med dig en ramsa ut ur rummet när du går. Upprepa den 4 gånger. Vad du säger spelar ingen roll, men det är bra om det är samma ord varje gång.

Sedan läser du på vad ramsan används till och använder den vid behov när hon vaknar på natten och inte riktigt kan komma till ro och somna om själv. Använder man ramsa då så slipper man störa så mycket genom att gå in.

Ha det bra! Och hoppas att våren i Italien är lika vacker som här!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart, vad glad jag blir :lol: Där ser man - Attityden gör underverk :idea: Du är stor, hon är liten. Hon frågar, du ger svar (helst innan hon ens hinner fråga). Du tar ledningen, och allt blir enkelt och självklart :lol:

Med all respekt för de goda råd du fått - jag skulle nog ändå hålla benhårt på tiderna (med marginalkvart). Det underlättar kolossalt för lilla barnet att ha förutsebara dagar till rutinerna - om man så reser till andra sidan jordklotet. Platser och människor spelar inte bråkdelen så stor roll som tiderna för små barn :roll: Och om det kan man ju tycka vad man vill, men så är det :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag håller med dig Anna och tror givetvis på vad du säger. men mammor (inte nödvändigtvis denna mamman) har en tendens att stirra upp sig om det blir lite fel.

Det är inte heller bra...

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
astromalin

Resa

Inlägg av astromalin »

Ocksa ikvall somnade hon utan ett pip! Det ar helt otroligt.
Angaende resan: jag ska nog forsoka halla tiderna, aven for min egen skull. Allt blir sa enkelt nar man "vet" vad man ska gora. Att vara punktlig med maten ar ju enkelt...med somnen far jag se till att hon iallafall tar det lugnt och inte ar aktiv nar det ar sovtid. Nu kommer vi att flyga sent, sa om hon sover kommer hon att bli vackt for att ga av planet, satta sig i bilen, ga ur bilen... men men. Jag ska vara punktlig igen redan nasta morgon!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"