Magproblem

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
LindaMU

Magproblem

Inlägg av LindaMU »

Hej,
Vi var på läkarkontroll på BVC igår och där konstaterade läkaren att min dotter Ebba hade "gasig" mage. Hon slog lite lätt med fingret på magen och då lät det som en trumma... :cry: Jag har varit medveten om det tidigare, men tyckt att det blivit bättre. Förut använde jag Minifom droppar (tyckte inte att de hjälpte...), gav henne massage och tänkte mycket på vad jag åt. Läkaren sa att jag kunde prova med Minifom igen, trycka benen mot magen och tänka på vad jag äter... Men det gör jag!! Har uteslutit lök, kål, paprika mm mm. Och försöker äta mindre mjölkprodukter (även fast jag inte tror hon är känslig mot mjölkprotein...). Nu efterlyser jag fler tips!!! Har någon erfarenhet av detta och vet vad som kan hjälpa?? Jag lider av att se henne kämpa med magen.

Tacksam för råd!
Mamma till lilla Ebba född 9 juli 2007
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Linda!
Kopierar en sak jag skrev i en annan tråd.

När det gäller gaser:
Det finns något nytt som heter Magdroppar, från Semper. Finns på Apoteket eller så kan dom ta hem. Det är laktobaciller, precis som Pro-viva eller Laktipluskapslar. Bra för tjorviga magar.

Liv, hon kunde prutta så man blev rädd ibland. Men det blev mycket bättre när jag började dricka te på fänkål, anis och kummin.
1 tsk av varje till 5 dl hett vatten. Dra en minut, sila. Eller dra längre men då smakar det lite väl mycket lakrits för min smak.

Är det mycket gaser kan man även ge bebisen en tsk av det (kallt förstås) före amning. Det behövde inte jag göra.

Jag har märkt att om jag dricker kaffe så vaknar hon på natten, av gaserna. Drack förra veckan, då hade hon en sån natt, sen drack jag kaffe i torsdags, då blev det lika. Kaffe är inte bra för mjölkproduktionen heller, det är vätskedrivande.

Rapa efter maten är viktigt också.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag backar susanneethel till 100% :heart:

Två saker till som skapade MEST gaser hos oss.. ÄGG och choklad :shock: Kunde inte äta något med ägg i, inte ens köttbullar tills sonen blev ca. 3,5-4 mån.

Vi gjorde allt själva, biffar utan ägg osv...

Sen vet jag inte om ni redan gör detta, men att sova på magen är ju ockå A och O! MED LARM!! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LindaMU

Inlägg av LindaMU »

Hej susanneethel och TorsMamma, TACK för era tips!

Jag har redan dem där Magropparna från Sempers och ger dem dagligen. Amningste (borde väl motsvara en tsk av varje krydda??) på fänkål, kummin och anis dricker jag också... I alla fall någon gång per dag - borde kanske göra det lite oftare?? Eller ge henne en tsk...

Kaffe har jag "slutat" att dricka, dricker nu koffeinfritt kaffe - men det kanske har samma verkan??

Och rapningen kämpar jag med - hon är svårrapad. Men brukar oftast få till en rap (läste om bra tips på en annan tråd).

Ägg har jag däremot INTE slutat med, men ska göra det genast!! :o Och choklad också....

Ja, hon sover på mage med larm.

Vi får jobba vidare på att ta bort gaserna i magen, det ger väl med sig med tiden :roll:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Har hon besvär? Edvard var galet gasig, men han hade inte något större besvär av det egentligen.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Jag vet inte vad det är i kaffet som ev. ger gaser. Om det är koffeinet eller något annat. Jag tror Liv fick gaser av vanligt te också. Men det var ju hon. Choklad kan jag vräka i mig, inga problem. Man måste nog prova sig fram. :-k
LindaMU

Inlägg av LindaMU »

Ja, jag får prova mig fram. Vet inte riktigt om hon har besvär..?? På morgnarna brukar hon vara ledsen och samtidigt prutta, så ser det ut som att hon spänner magen. Så jag antar att det är magen som krånglar, men det kan ju lika gärna vara morgonhumöret. Och sen när hon äter, tycker jag att hon brukar "åma sig", men det kanske beror på att mjölken börjar ta slut? Men hon brukar sova 2 h, så då borde det väl egentligen inte bero på att hon får för lite? Inte lätt att veta...
När/om ni pumpar ut mjölk, får ni alltid ut då? Vissa gånger får jag bara ut några droppar :(
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Om Liv "åmar sig" så brukar det bero på att hon behöver rapa, har jag märkt. Jag brukar sätta upp henne då. Jag får för mig att om jag väntar så åker rapen ner i magen, då kommer den aldrig. Eller en timme senare. :o

Pumpa har jag aldrig kunnat. vet inte hur man gör. Hade nog en dålig pump också. Men amningen går fint.

Sover hon det hon behöver? Vaknar hon ofta av pruttarna? Det gjorde Liv, jag vaknade också av hennes pruttar. :shock:

Om hon gråter till och sen pruttar kan du nog vara säker på att det kör i magen.
LindaMU

Inlägg av LindaMU »

Ja, det kanske kan vara en rap som är orsaken...? Jag får prova med det.

Hon brukar sova skapligt bra, inte så att jag märkt att hon vaknat av pruttarna. Det är mest när man ska ta upp henne på morgnarna som hon pruttar som bara den.

Tack för dina kommentarer :D !
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej

Vår son hade problem med gaser i magen. Jag fick tips att dricka färnkålste. Busenkelt att göra själv. Ta 1 liter vatten, hacka 1 färnkål, låt dra 15-30 minuter. Drick under dagen och fortsätt dricka. Jag drack så ända tills vi började ge honom mat. Det fungerade väldigt bra. Jag testade att sluta dricka några dagar och det kom genast tillbaka.

Lycka till :D
ida
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
LindaMU

Inlägg av LindaMU »

Hej Sköldis,
Tack så mycket för tipset!!! Jag provade att "laga" till det, men jag måste erkänna att det inte var någon höjdare att dricka... Det föll mig inte i smaken, men vad gör man inte. :D Får nog försöka vänja mig... Har än inte märkt om det hjälper, men jag ska försöka ett tag till.
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Precis håll ut ett tag :wink:
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej igen.
Jag har inte följt din tråd hela vägen så du kanske har fått tips på magmassage redan, eller så kanske BVC givit dig tips. Men om inte :wink: så kommer några här.
Hm, det kan bli lite krångligt att förklar. Om du tänker dig att du sitter i en stol. Ta då vänster han och stryck som ett upp och ner vänt u från höger höft, upp över magen och ner till vänster höft. Sitt nu i samma ställning men ta båda händerna och stryck neråt mot höfterna. Dom här två massageövningarna gjorde vi vid varje blöjbyte. Det tredje som var mest effektivt på vår son var att vi håll honom frånvänd oss. Hans rygg mot min mage, sen höll vi under hans knän. Så som man håller stora barn när dom blir pinknödiga och det inte finns toalett. Så gick vi runt och ut kom dom största fisarna jag hört. Han har fisrekord hemma hos oss. :lol:
/ida
LindaMU

Inlägg av LindaMU »

Hej,

Tack Sköldis för tipsen - jag förstår hur du menar. Jag går på babymassage och vid ett tillfälle fick vi lära oss magmassage och det var liknande. Men den där sista varianten med att bära runt barnet har jag inte provat förut :D

Till en helt annan sak:

Vår dotter växer och växer och snart lär hon väl ha växt ur barnvagnen, så att det blir dags att flytta till spjälsängen. Känns som att det kommer bli svårt... Därför ska vi redan nu försöka lägga henne med hjälp av buffning och ramsa istället för vagning. Hon är 3,5 månader. Vår plan var att nu under några veckor smyga in bekräftelseramsan. Och sen när hon blivit drygt 4 månader börja buffa henne istället för vagna. Men då uppstår det självklart några frågetecken. Är det för tidigt att börja buffa vid 4 månaders ålder? Vi har vid några tillfällen försökt buffa henne, men hon blir mest uppjagad.

Hon har även svårt att somna dagtid. Kan jag även införa en ramsa nu som inte har med ordet "natt"? Ska jag bara säga den precis när hon är på väg att somna eller kan jag säga den flera gånger medans jag vagnar? Ska den också sägas x 4? Visst är det väl meningen att hon i framtiden ska kunna somna endast med hjälp av ramsan (+ ev buffning) även dagtid? Om hon vaknar för tidigt, ska man kunna ramsa henne till sömns igen? Någon som har några tips för att underlätta sovstunderna på dagtid??? Som det är idag, somnar hon inte självmant...!

Skulle vara mycket tacksam om jag kan få hjälp med detta! Kanske en länk till en sida som handlar om detta...?
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"