Vår første natt, underveis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

=D>
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lille O

Dag 4

Inlägg av Lille O »

Fjerde nattens skjema.. Jeg (mamma) var nattevakt igjen.. Og veldig trøtt nå.. :( Jeg tror han er så urolig nå pga tenner! Jeg håper det!

21:04 I seng, pangregleX4. Han var litt sint, kanskje fordi den morsomme leken var over?
21:12 Inn, solfjær, ut med regleX4. Han er sint..
21:22 Sint, snit.. Han er nok overtrøtt siden det ble tull med sovingen på dagen i dag.. Så jeg vil gi ham litt hjelp, og går inn for å gi solfjær. Da blir han stille, og jeg går ut med en rolig regleX4.

23:26 Våkner stille, han får regleX4

00:44 Gråter litt, sovner selv

01:33 Gråter, urolig. Får solfjær og regleX4. Han gråter, oppgitt. Roer seg nesten, men blir sur igjen.
01:40 RegleX4, nokså sur.. Romsterer. Han høres nå mer trist ut, enn sur.
01:46 Går inn. Han ligger urolig, på skrå i sengen. Jeg gir solfjær, og han blir rolig med én gang.
01:59 Ut med regleX4+bekreftelse

04:10 Lei seg.. Jeg bytter bleie, men den var ikke veldig tung i dag. Jeg tror nok det er tennene..
04:13 Solfjær+ regleX4, klagegråt og ut.
04:16 Går inn, han står i sengen. SolfjærX1, trykk.. Han gårter. Solfjær igjen, trykk.
04:21 Ut med regleX4+bekreftelse
04:44 Han har vært stille lenge, men han er våken. Jeg tror nok han prøver å sove, men han klarer det ikke. Han gråter, blir mer urolig, så litt sint, oppgitt og :cry:
04:45 Jeg går inn, han står i sengen. Legger tilrette og solfjærX2. Han gråter, ut med regleX4, protesterer, og blir :x
04:46 Ut
04:48 Inn, står i seng.. Han vil sove, han vil ikke at jeg skal ta han opp. Han får solfjær, regleX4 ogg ut.
05:01 Bekreftelse, stille og rolig blir han. Men antagelig våken enda.
07:42 Tror nok pappa vekte han da han skulle kjøre til arbeid.. Så han gråter, jeg går inn, legger tilrette, kort solfjær og ut med regleX4+bekreftelse.
Han sover til 09:15

Åååå.. En litt dårlig dag i dag.. Første luren skulle vi ta nede i byen, før vi dro til Åpen Barnehage. (Vi er der 3-4 dager i uken, så jeg tenker at det burde gå bra med det under kuren også.. Eller? :? ) Uansett, jeg begynner å vogne utenfor barnehagen. Han gråter en stund, men blir i alle fall stille, selv om han ikke sover tilslutt. Jeg skal gå til en butikk å handle litt, så vi går.. Inne på butikken gråter han igjen, og jeg må gå ut for å vogne.. Å, som alle titter på meg.. :o Ekkelt... Jeg går et annet sted, og fortsetter å vogne der. Plutselig titter en gammel kjerring ut fra et hus, og spør om det er et barn i vognen? Javisst, sier jeg. - Du kan jo ikke holde på sånn, sier hun. -Joda, det går bra. Vi har gjort det mange ganger!, sier jeg. -Det går jo ikke an! Ungen kan jo få ondt i magen., sier hun. - Det går bra sier, jeg. Han er stor..
Men, såklart ble jeg jo :cry: Det er jo ikke noe gøy når mennesker ser rart på, og kommenterer.. Så, jeg går tilbake til barnehagen igjen. Han er stille, men sover ikke..

Vi kjører hjem i tid til hans andre blund (1430) og han sovner i bilen, jeg bærer ham inn. Men, han våkner.. Og jeg prøver å legge ham i sengen sin.. Men, ååååå.. Han blir :x :x :x Han gråter og gråter.. Og han skal liksom sove til 1600.. Han kommer nok til å stå og hyle til da.. Jeg måtte bytte bleie også, for han hadde bæsjet, stakkar... Og jeg er så trøtt nå.. Glad det er pappa'ns tur i natt.. Jeg trenger noen tips for dagsoving.. Hjemme så vogner jeg uten problem, men..
Skal han ha latter og skøy før han legges i seng/vogn på dagene også??

Ai...
Lille O, gift med Bo, mamma til Obo
Lille O

Ja, litt flere spørsmål...

Inlägg av Lille O »

:?: :?: :?: :?: :?:
Altså..
-Jeg lurte jo på om man må ha latter og skøy før man legger i vogn?
-Skal man ha regle når de skal sove i vogn?
-Er det meningen at de tilslutt skal kunne legges i vognen, og så roe seg og sove, uten at man vogner?
-På dagen, er det OK hvis man f.ex kan legge seg på sofaen sammen med barnet, om man selv skal sove litt?
-Om han sovner i bilen (på dagene), MÅ han legges i sin seng eller i vognen da, eller kan jeg ta han med i sofaen, eller i vår seng hvis jeg skal sove selv?
Ja, jeg er en trøttis.. :oops: Har brukt å sove sammen på dagene vi, i 2,5 timer.. :roll:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag skulle vilka länka en jätte bra text om attityden, du har säkert läst den MEN jag skulle läsa den varje kväll under pågående kur!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Du har stora killen som INTE behöver vagnas mer, när du ska lägga honom i vagnen så busar ni medans du klär på honom, lägger tillrätta i vagnen och kör ut den. Sedan går du iväg med dagsramsan. Sedan får han somna själv, för det kan han. Det kan ta en liten stund första dagarna men ha is i magen så ska du se att han sköter det där!

Du har en speciell dagsramsa som INTE ska innehålla ordet natt. :D

Men sover han en lur i vagnen då du promenerar och vagnen rullar hela tiden, då behöver du inte använda dagsramsan.

Jag skulle inte rekomendera samsovning på soffan för det motsäger shn-principen, då kan han få för sig att det INTE är tryggt att sova själv utan att man behöver ha mamma i närheten för att det ska vara tryggt.

Man brukar säga att under kuren ska man göra världen liten, alltså försöka att hålla sig hemma i den mån det går så barnet kan smälta alla nya intryck i lugn och ro, så om du kan vänta 1 vecka med öppna förskolan skulle det var toppen!

Hoppas natten blir bra för er, ladda ordentligt nu! //Malin
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag börjar med att länka till den suveräna tråd om förhållningssättet, den berömda attityden:

Sen så blir ju gossen 7 månader nu på fredag så då ska 30 minuter sovtid bort, så om du plockar bort 30 min nånstans (förslagsvis på den sista luren)

Prova att mörklägga även på dagslurarna.

Vid uppvak i skarvarna, så ger du en upplysningsramsa direkt han vaknar, och sedan lämnar du han i fred diska, dammsuga, mixa barnmat vad som hellst och slammra får det gärna göra! Hus ljud är lugnanade!

Sen ska du busa och skratta och tjoa som bara den innan läggningarna natt som dag!

Har du provat klassisk musik, det är många som spelar klassiskt på HÖG volym om barnen fastnar i sitt klagande och när barnet börjar lugna sig då sänker man även musiken. Många vittnar om att detta är fantastikst!
duggan

Inlägg av duggan »

..bortse från det sissta svaret, det hamnade fel, den är tille n annan ! :wink:
Lille O

Takk

Inlägg av Lille O »

duggan skrev:Hejsan.

Jag skulle vilka länka en jätte bra text om attityden, du har säkert läst den MEN jag skulle läsa den varje kväll under pågående kur!
Takk Duggan!

Jeg leste den teksten i går. Den var kjempebra. Og jeg tror selv at jeg har en god attitude; men det kjentes ikke bra når alle så på meg i byen.. :? I alle fall ikke når hun gamle kjerringa måtte åpne kjeften å kritisere.. :( Men, vi skal nok få skikk på dagsovingen hjemme her først, og så kan vi dra hvor som helst, og bare legge til å sove UTEN vogning. Det er målet.

Ja, han fikk ikke sove i EM heller.. Så, jeg måtte hoppe opp og ned for å få han til å slutte å gråte innen jeg kunne ta han opp av sengen.. :roll: Han ble jo utrolig overtrøtt nå i kveld, prøvde å legge ham for en 5 minutter; men nei..

Ja, vi kommer nok til å holde oss hjemme fra Åpen barnehage, resten av uka og kanskje neste tror jeg.. Så kanskje det ordner seg.. Han er en stor gutt, men han har aldri sovet noe mye på dagene, og ikke i vogn.. Derfor er han ikke så vant med det.. Han får til å sove bra hjemme her, med en del vogning. For som alltid, så har han vanskelig (svårt) for å komme til ro. Han kan sovne bra selv, når han først er rolig. Jeg håper som sagt at det er tenner som skaper problemene nå.. :? Og at det blir bedre..
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Ha stort förtroende för sonen, han är som du säger en stor killen. poletten kommer snart att trilla ner! :D
Lille O

Dag 5,6 og 7

Inlägg av Lille O »

Dag 5: Våknet 4 ganger
Dag 6: Jeg husker ikke.. Flere enn en! :oops:
Dag 7: Bare en gang, bleien var kjempetung!

Vi bruker en størrelse (storlek) større i bleier, men de blir fulle for det.

Ellers, så er det vanskelig å sove på dagene enda..

Jeg har flere :?: ang.skjema.. Han er trøtt i tide til FM-blunden, men EM-blunden er han ikke alltid trøtt til.. Og så blir han veldig trøtt rundt 6-7 og er da grinete og sur fram til han får mat 8. Da er han ganske glad og fornøyd fram til han skal legge seg.. Så, kan jeg justere tidene for blundene på dagen?? Eller er det dumt nå? Tenkte kanskje å flytte EM-blunden fra 1430-1600 til 15-1630..
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag tycker du ska ge schemat en chans att sätta sig, vänta till uppföljningsveckan, det kan vara lite trixigt innan schemat sätter sig och då får man ta till alla trix och mutor man har för att få ihop dagen, kom ihåg att du alltid kan erbjuda en 5minuters lur vid beov, gärna mitt emellan två lurar isåfalll! Så håll ut och tycker du att schemat inte är optimalt efter uppföljningsveckan så ändrå då istället.

Men däremot kan jag tycka att dygnsrytmen blir lite tokig när han lägger sig såpass sent, men det är ju jag det :wink:

//malin
Lille O

Inlägg av Lille O »

duggan skrev:hemat inte är optimalt efter uppföljningsveckan så ändrå då istället.

Men däremot kan jag tycka att dygnsrytmen blir lite tokig när han lägger sig såpass sent, men det är ju jag det :wink:

//malin
Ja.... :roll: Om vi prøver å legge han til klokken 2100, i stedet for 2130, vil det fungere, eller blir det bare tull med skjemaet for resten av døgnet da?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Egentligen ska inga ändringar göras föränn uppföljnings veckan är avklarad, men jag skulle nog ändå lägga honom 21.00 istället och kliva upp 9.00 på morgonen istället, som då blir 20,00 och 8.00 när klockan ställs om.

//malin
Lille O

Inlägg av Lille O »

duggan skrev:Hejsan!

Egentligen ska inga ändringar göras föränn uppföljnings veckan är avklarad, men jag skulle nog ändå lägga honom 21.00 istället och kliva upp 9.00 på morgonen istället, som då blir 20,00 och 8.00 när klockan ställs om.

//malin
Okay! Men da prøver vi med det. Han har tidligere (før kuren) våknet naturlig klokken 9, de dagene han våknet tidlig. Så, det er vel et tidspunkt som passer ham bra. :)
duggan

Inlägg av duggan »

:lol: :thumbsup: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"