Schema för 6-7månaders?
Schema för 6-7månaders?
Behöver tips med ett schema för en 6månaders (snart 7månaders) pojk.
Är 12 timmar lagom att sova natt?
Skulle passa att han vaknar vid 7 och somnade vid 19.
Behöver VERKLIGEN hjälp med detta!!
Är 12 timmar lagom att sova natt?
Skulle passa att han vaknar vid 7 och somnade vid 19.
Behöver VERKLIGEN hjälp med detta!!
Kolla i den här tråden, så tror jag du får mycket tips:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
3 lurar är bra ett par månader till, så 12+45+1,5+45, brukar kunna fungera bra och gärna lunch innan långluren så man sover gott på mätt mage då.
Vad gäller din andra fråga - huruvida du kan kura nu när han är sjuk:
Om DU vet med dig att du kan hålla all ev oro kring att han kanske är täppt i näsan, febrig och behöver supp etc etc IFRÅN DIG under kuren, går den naturligtvis att genomföra. Men är det så att han behöver viss hjälp och passning under natten och du känner med dig att det råder minsta tveksamhet från din sida eller du tror du får svårt att med självklarhet avgöra när han behöver hjälp och när han bara gnölar, så skulle jag avvakta tills han är frisk.
Att avvakta innebär ju INTE att du inte kan hjälpa honom till ro, om så krävs - mitt i natten. Så var inte så rädd för att buffa. När du väl börjar kura så gör du ju det från scratch, så att säga, utan att fundera över vad som försigått innan. Och så optimala förutsättningar inför sovandet. Febernedsättande, ren näsa, näsdroppar/saltlösning, hög huvudända (jag har böcker under sängen OCH filt under madrassen), hett vatten med eucalyptusolja i en stund innan läggning (tas bort när du lägger honom), svalt på rummet (inte mer än 17 grader, helst). Då har han som bäst chans att sova sig frisk.
Kram Ewa
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
3 lurar är bra ett par månader till, så 12+45+1,5+45, brukar kunna fungera bra och gärna lunch innan långluren så man sover gott på mätt mage då.
Vad gäller din andra fråga - huruvida du kan kura nu när han är sjuk:
Om DU vet med dig att du kan hålla all ev oro kring att han kanske är täppt i näsan, febrig och behöver supp etc etc IFRÅN DIG under kuren, går den naturligtvis att genomföra. Men är det så att han behöver viss hjälp och passning under natten och du känner med dig att det råder minsta tveksamhet från din sida eller du tror du får svårt att med självklarhet avgöra när han behöver hjälp och när han bara gnölar, så skulle jag avvakta tills han är frisk.
Att avvakta innebär ju INTE att du inte kan hjälpa honom till ro, om så krävs - mitt i natten. Så var inte så rädd för att buffa. När du väl börjar kura så gör du ju det från scratch, så att säga, utan att fundera över vad som försigått innan. Och så optimala förutsättningar inför sovandet. Febernedsättande, ren näsa, näsdroppar/saltlösning, hög huvudända (jag har böcker under sängen OCH filt under madrassen), hett vatten med eucalyptusolja i en stund innan läggning (tas bort när du lägger honom), svalt på rummet (inte mer än 17 grader, helst). Då har han som bäst chans att sova sig frisk.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Om du använder buffningen nu under sjuknätterna (samt FÖRSTA kurnatten) så buffar du honom sömntung - alltså så han blir mjuk i hela kroppen. Sen avslutar du med ett mjukt tryck över ryggen. Det finns mer att läsa i Verktygslådan.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Min sambo "test-buffade" sonen en natt, han gav sig och vände tillbaks sonen på rygg.
Kanske inte var så bra?
För har man väl börjat buffandet så ska man väll inte avbryta, för än barnet är på väg att somna?
Kanske inte var så bra?
För har man väl börjat buffandet så ska man väll inte avbryta, för än barnet är på väg att somna?
Hejsan!
Det gör ingenting, men kom ihåg att oron för man över på banet. Och har man inte bestämt sig för vad man ska göra, så ifrågasätter barnet det och då kunde inte din sambo ge ett tydligt svar utan avbröt. Men när ni startar kuren då kommer ni att vara på det klara på hur man ska göra så då finns inga tvivel, och ganska snabbt kommer gossen att tycka att buffning är gode skönt, bara poletten får trilla ner!
Det gör ingenting, men kom ihåg att oron för man över på banet. Och har man inte bestämt sig för vad man ska göra, så ifrågasätter barnet det och då kunde inte din sambo ge ett tydligt svar utan avbröt. Men när ni startar kuren då kommer ni att vara på det klara på hur man ska göra så då finns inga tvivel, och ganska snabbt kommer gossen att tycka att buffning är gode skönt, bara poletten får trilla ner!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Jaha, så var det ny dag igen!
Igår började vi.
Sambon sov på soffan och jag tog Elliot.
1 timmes buffande och ramsande innan han somnade.
Vaknade kl.23 - samma sak igen, 1timme.
Vaknade kl.01 - buffade 5ggr, ramsa 1gång.
Väckte honom kl.7!!
Han sov vid 9 igen, buffade 4ggr och ramsade 4ggr. Sen sov han. Väckte honom kl.10.
Schemat som vi kört förr (innan han blir sjuk) var
7-mat
9-10 - sova
10.30-mat
13-14.30 - sova
14.30-mat
18.00-mat
18.30 (ibland 19) - sova natt
Kan det funka tro?
Igår började vi.
Sambon sov på soffan och jag tog Elliot.
1 timmes buffande och ramsande innan han somnade.
Vaknade kl.23 - samma sak igen, 1timme.
Vaknade kl.01 - buffade 5ggr, ramsa 1gång.
Väckte honom kl.7!!
Han sov vid 9 igen, buffade 4ggr och ramsade 4ggr. Sen sov han. Väckte honom kl.10.
Schemat som vi kört förr (innan han blir sjuk) var
7-mat
9-10 - sova
10.30-mat
13-14.30 - sova
14.30-mat
18.00-mat
18.30 (ibland 19) - sova natt
Kan det funka tro?
Hejsan!
Här har du en länk med antal sovtimmar per dygn:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=52
Just nu är han 6 mån och då ska han ha 15 timmar per dygn, med vid 7 mån skär man ner 30 min så den totala tiden är 14, 5h.
Så ett schema som är tex 12H + 45Min + 1,5 min + 45 min, eller 12H + 45m + 2H + 20 min eller om du promt tycker att två lurar per dag räcker så då kan du köra 12H+ 45min+2h.
Håll dig bara till naturliga sömnrytmpass, som är 5min, 20min, 45min, 1,5h, 2h, 3 h osv
//Malin
Här har du en länk med antal sovtimmar per dygn:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=52
Just nu är han 6 mån och då ska han ha 15 timmar per dygn, med vid 7 mån skär man ner 30 min så den totala tiden är 14, 5h.
Så ett schema som är tex 12H + 45Min + 1,5 min + 45 min, eller 12H + 45m + 2H + 20 min eller om du promt tycker att två lurar per dag räcker så då kan du köra 12H+ 45min+2h.
Håll dig bara till naturliga sömnrytmpass, som är 5min, 20min, 45min, 1,5h, 2h, 3 h osv
//Malin
Idag har han sovit 9-10 och 13-13.30 och 14.30-15.
Har nattat honom nu. Det gick snabbare denna gång! 10minuter!!!
På kvällen får han välling, tycker det är lättast och bäst för hela familjen. Han får havre välling för 6månaders.
Han äter 400ml!!!
Är det okej att byta till välling från 8månader? Han blir 7månader om 3v.
Har nattat honom nu. Det gick snabbare denna gång! 10minuter!!!
På kvällen får han välling, tycker det är lättast och bäst för hela familjen. Han får havre välling för 6månaders.
Han äter 400ml!!!
Är det okej att byta till välling från 8månader? Han blir 7månader om 3v.
-
TorpSara
Jag tycker inte du ska byta välling än. Det finns ingen orsak till det, var snarare försiktig med åttamånadersvällingen när det är dags för den, fiber kan trassla ibland.
Funkar det bra med 30 respektive 60 minuterslurar? Ofta är det väldigt knöliga sovpass, många sover som djupast då (men inte alla).
Funkar det bra med 30 respektive 60 minuterslurar? Ofta är det väldigt knöliga sovpass, många sover som djupast då (men inte alla).
Kanske han behöver just fibrer... Magen är stenhård! Ofta förstoppad.
Spånat lite på schemat:
7 - mat
9-10 - sova
10:30 - mat
12:30-13:30 - sova
14:30 - mat
15-15:30 - sova
18:30 - mat
19:00 - sova natt
-----------------------------------------------------------
= 14,5 timmars sömn
Kan det bli bra tro?
Spånat lite på schemat:
7 - mat
9-10 - sova
12:30-13:30 - sova
-----------------------------------------------------------
= 14,5 timmars sömn
Kan det bli bra tro?
Hejsan!
Om du tror att 30 minuters lurar skulle funka för er, det är få som har dessa skarver men dom finns.
Men ändå vill jag ha minst 1,5 h som långlur, så hellre då ett 30 min pass på fm och ett 30min pass på em, nu fram tills 7 mån så kan du ha ena passet på 1 timme som du sedan drar ner till 30 min.
//Malin
Om du tror att 30 minuters lurar skulle funka för er, det är få som har dessa skarver men dom finns.
Men ändå vill jag ha minst 1,5 h som långlur, så hellre då ett 30 min pass på fm och ett 30min pass på em, nu fram tills 7 mån så kan du ha ena passet på 1 timme som du sedan drar ner till 30 min.
//Malin
7 - mat
9-9.30 - sova
12:30-14:00 - sova
Är det bättre?
Hur får jag till det annars så det blir 20min (eller 45min) istället för 30min?
9-9.30 - sova
12:30-14:00 - sova
Är det bättre?
Hur får jag till det annars så det blir 20min (eller 45min) istället för 30min?
En sak till!
Elliot vaknar ofta när vi går och lägger oss.
Han sover i vårat rum.
Hans storebror (5år) har eget rum men tror inte Elliot kan sova där, storebror lägger sig senare än Elliot och vill kunna lyssna på musik, leka etc. i sitt rum.
Vi har ett till rum där vi har datorn. Vi använder datorn mest just när Elliot sover så det är väl ingen lösning att ha honomi det rummet heller?
Hur gör man???
Elliot vaknar ofta när vi går och lägger oss.
Han sover i vårat rum.
Hans storebror (5år) har eget rum men tror inte Elliot kan sova där, storebror lägger sig senare än Elliot och vill kunna lyssna på musik, leka etc. i sitt rum.
Vi har ett till rum där vi har datorn. Vi använder datorn mest just när Elliot sover så det är väl ingen lösning att ha honomi det rummet heller?
Hur gör man???
Hejsan!
Antingen gör ni om datorrummet till Elliots rum och har datorn inne hos er. Eller så får ni sätta upp en skena i taket och hänga upp mörkläggnings tyg så att han inte ser er.
//Malin
20 min och 45 min är dom vanligaste skarvarna så om du inte är hellt säker på att han är en 30 minuters gosse så tycker jag du kör 45 min på fm och 20 på em.
Antingen gör ni om datorrummet till Elliots rum och har datorn inne hos er. Eller så får ni sätta upp en skena i taket och hänga upp mörkläggnings tyg så att han inte ser er.
//Malin
20 min och 45 min är dom vanligaste skarvarna så om du inte är hellt säker på att han är en 30 minuters gosse så tycker jag du kör 45 min på fm och 20 på em.