Förbereder mig!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sandiibell

Förbereder mig!

Inlägg av Sandiibell »

Hej hej!

Har nyss blivit medlem och är inte så duktig på alla finesser som finns. Hur som helst så ligger jag i startgroparna och tänker få mitt lilla monster på snart 5 månader att sova heeeela nätter med start torsdag denna vecka.
Jag kommer att råplugga de dagar som är kvar och hoppas på lite hjälp om möjligt. Har några frågor redan nu:

Dagslurarna...om man säger att de ska vara 45 min men man inte får honom att somna på denna tid...ska man då hoppa över sömnen och låta honom vänta till nästa pass eller hur tusan ska man göra? Just nu somnar han nämligen bara när vi har honom i famnen med napp...?

En sak jag tycker är klurig är att det förutsätts att bebisarna ska få besked kortare och kortare efter första gången (om de skriker upp sig) . När Ville tystnar första gången (efer God knows how long) så ramsar jag på vägen ut och han kommer säkerligen att protestera HÖGT...jag går in, ger besked och ska sedan ut igen...och om jag behöver göra om denna process 768797 ggr så förstår jag det som att man ska vara inne kortare och kortare (redan 3:e gången ska det typ gå på 20 sek??!) ..men om de inte alls lugnar sig utan skriker helt hysteriskt...vad gör man då??? Jag tror nämligen det är så Liten kommer att bete sig och jag måste vara stensäker!

Ska påminnelsen alltid ske bakom stängd dörr?

Allt för denna afton. Tack på förhand! : )

[/b]
Mamma till Ville född 1 juni 2007
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och välkommen hit!

Bra beslut du har tagit, att ge din son den sköna sömn han behöver.
Ska försöka ge lite svar på dina frågor, men jag är inte Dipl. SHN-kurare.
En sak jag tycker är klurig är att det förutsätts att bebisarna ska få besked kortare och kortare efter första gången (om de skriker upp sig) . När Ville tystnar första gången (efer God knows how long) så ramsar jag på vägen ut och han kommer säkerligen att protestera HÖGT...jag går in, ger besked och ska sedan ut igen...och om jag behöver göra om denna process 768797 ggr så förstår jag det som att man ska vara inne kortare och kortare (redan 3:e gången ska det typ gå på 20 sek??!) ..men om de inte alls lugnar sig utan skriker helt hysteriskt...vad gör man då??? Jag tror nämligen det är så Liten kommer att bete sig och jag måste vara stensäker!

Tänk på att SHN kuren är utformad av Anna OCH bebisarna. I boken är kuren beskriven som den brukar gå till, därför att dom flesta bebisar brukar reagera ungefär lika. Så det brukar bli kortare och kortare frågestunder/skrik och då behövs det allt kortare svar. Ha det i åtanke hela tiden, att kuren kommer från många års arbete och erfarenhet av små barn, det är ju därför det funkar så bra :D
men om de inte alls lugnar sig utan skriker helt hysteriskt...vad gör man då???

Då övar man först upp buffen på någon annan än bebisen innan man börjar kura för att undervika hysteri, och så buffar man rytmiskt och stadigt. Förutsätt inte det värsta, utan lita på att du kan ge din son svaren han frågar efter, för det kan du!
Ska påminnelsen alltid ske bakom stängd dörr?
Påminnelseramsan ges alltid utanför rummet, och visar att du håller vakt utanför. Men lämna en springa öppen.

Dagslurarna får någon annan svara bättre på, men det är viktigt att hålla tiderna i början när schemat ska sätta sig. Så somnar han efter utsatt tid så låt honom sova 20 min.

Mitt bästa råd är att läsa boken 1000 gånger, fundera över/fråga här och läsa igen. Men oxå titta runt här en del och läsa lite om andras kurningar. Ladda med självklarhet och sen köra. Läs gärna om Livet efter kuren, en klistrad tråd längst upp på sidan här, lite extra peppning :!:
Lycka till ! :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Läs även denna "obligatoriska" tråd om attityden- den berömda.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Sandiibell

Inlägg av Sandiibell »

Hej och tack för svaren!

Någon annan som kan svara på hur man gör med dagslurarna. Ska man slopa den helt om man inte lyckas få dem att somna inom de 45 min de ska sova?

En annan sak, jag kommer att genomföra kuren med Ville liggandes på sidan och inte mage. Jag vet att man rekommenderar mage men han fixar det inte. Finns det några tips och råd man kan ge för buffning på sidan?

Tusen tack!

Sandiibell

Inlägg av Sandiibell »

Hej igen,

en fåga till som jag kom på; är det ok om barnet har en snuttefilt som de borrar in nästan i, alternativt suger lite på! ; )
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Javisst, en snutte är aldrig fel :wink: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sandiibell

Inlägg av Sandiibell »

Bra med snutte! : )

En annan fråga nu när jag sitter och gör min ge lathund med pilar och grejer.
Om han tystnar och då förhoppningsvis somnar direkt med beskedramsan ska jag ändå köra påminnelsen utanför dörren eller kan jag bara bekräfta genom springan på dörren på en gång?

Om jag måste in och buffa IGEN så kör jag väl beskedramsan på vägen ut och aldrig påminnelseramsan? Från boken s.42 rad 2 & 3 uppfattar jag det som att man ska köra påminnelseramsan och jag får inte i hop det..
Sandiibell

Inlägg av Sandiibell »

Tuuusen frågor nu känns det som;

Första natten: i boken står det att de inte ska få skrika alls första natten då de vaknar till utan man ska vara inne där på nolltid och ge besked. Å andra sidan läser jag sedan vidare om lilla Filip och hans första natt (s.49) och ser att det en gång ramsas innan det buffas...innebär det att man även första natten ska skippa buffningen om de inte gråter och skriker utan bara gnyr och gnälle lite?

Är detta ett rimligt schema?

07:00 GOD MORGON VILLE! **MAT**
08:30 ----- SOVA ----- 45 min
10:30 **MAT**
11:00 ----SOVA------ 45 min
13:30 **MAT**
14:00 ---- SOVA ----- 45 min
16:30 ---- SOVA ------20 min
17:00 **MAT**
19:00 GOD NATT LILLE VILLE med nattslurk

Tackar för hjälpen än så länge! : )
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Vid kur natt 1 så är det buff vid första pip, men kan man vara säker på att det när ett gnyende som är i sömnen , då behöver man inte gå in.

//Malin
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Är det av någon särskild anledning som ni har 4 lurar? Personligen tycker jag att tre lurar är bättre. Annars blir det lätt hattigt. Har du sett schemaförslagen här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

Han ska ha 15 timmar sömn per dygn. Mitt förslag är 12 timmar natt och 45 minuter på fm, 2 timmar mitt på dagen och 20 minuter på em. Vad tycks :?: Det är ett klassiskt schema som är lätt att ändra när antalet sömntimmar ska minskas.

Nu närmar det sig :!: Så kul och spännande. Har ni bestämt er för vilka ramsor ni ska ha?

Kram Lua. :heart:
Sandiibell

Inlägg av Sandiibell »

Hej och tack för svaret, Lua.

Jag har funderat länge på det här med lurarna. Helst skulle ju jag vilja att han hade något längre pass per dag men Ville är som en klocka och sover bara 30 min per gång som det är i dag...så 45 är en utmaning i sig. Efter max 2 h är han helt slut och måst sova..därav mitt schema (som nästan är som vår rytm i dag, innan kuren).

Jag tycker dagslurarna är jättevåra och de är d jag gruvar mig mest inför.
Om man inte får honom att somna inom dessa 45 min, ska man då skippa den luren eller ska man hjälpa honom på traven (jag vet precis hur jag får honom att somna på en röd i min famn med napp) och ge honom en fem-minutare?

HUR FÅR JAG HONOM ATT SOVA LÄNGRE PASS PÅ DAGEN OCH HUR FÅR JAG HONOM ATT SOMNA UTAN NAPP UNDER DAGTID? Jag saknar beskriviniar om det i boken...står bara att man kan ramsa då med (men en anna ramsa utan Natt-ordet. Ska man buffa, köra påminnelse och bekräftesle då med?!

Vi ska ha ramsan:

Go natt lille Ville, sov nu så gott!

Ja, nu drar det i hop sig..SÅ KLART hade vi en underbar natt i antt. han somnade 20, vaknade till i någar sek vid 3 men somnade om och likadant vid 5 men somnade om med napp på 3 sekunder. Sedan vaknade han vid 06:45 och var glad! Andra natten i hand liv som han inte fick amning!! Typiskt när man är redo att köra...men man kanske bars ska ge järnet iaf?

Tack tack!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Sonen behöver en längre lur på dagen , den återhämtning är viktig för att orka med. Att han då vaknar i skaravarna och känner sig utsövd, det får du ta ur honom genom att visa att luren inte är slut än. Dom kommer att lära sig sova över skarvarna med lite hjälp.

Jag tycker att du gör lika på dagen som på natten, alltså första dagen då vagnar/buffar du vid minsta pip, sedan andra dagen så ska dagsramsan ta över mer, och vagning/buffning minska. Använd inte barnets namn i ramsan. Tanken är att sedan så ska du bara lägga tillrätta och ge en kort solfjäder och gå iväg med dagsramsan.
Sandiibell

Inlägg av Sandiibell »

Hej,

Varför ska man inte ha barnets namn i ramsan?!
Jag undrar fortfarande nedan;

ag tycker dagslurarna är jättevåra och de är d jag gruvar mig mest inför.
Om man inte får honom att somna inom dessa 45 min, ska man då skippa den luren eller ska man hjälpa honom på traven (jag vet precis hur jag får honom att somna på en röd i min famn med napp) och ge honom en fem-minutare?

Det smäller i morgon och jag är lite barnsligt förväntansfull!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Som sagt en längre lur kommer att behövas.

Första dagen kommer du att hjälpa honom lugn, du kan buffa tills han är sömntung då avslutar du med en solfjäder och ramsar dig ut, sedan gäller buff vid minsta pip, så att han ska komma över skarvarna och lära sig sova över dem och just kunna sova en längre lur.

Du ska inte använda barnets namn i ramsan för när barnet bli äldra kan det uppfattas tokigt, som att du kallar på honom och då blir budskapen dubbla. Du ska ju ha denna ramsa ganska länge till.

Och så den "obligatoriska" tråden man ska läsa, läs den gärna flera gånger:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

//Malin
Sandiibell

Inlägg av Sandiibell »

Tack för svaren, Malin!

Det är säkert jag som är snurrig men jag tycker fortfarande inte jag har svar på frågan om jag ska hoppa över en hel lur om det är så att jag int får honom att sova på 45 min ( eller hur lång luren nu kommer bli). Ska man följa dagsschemat slaviskt, vilket jag förstått att man ska, innebär det ju isf enormt lång vkentid tills nästa lur. Jag tror på att jag kommer få honom att somna på dagen men jag vill vara förberedd på att scenarior! : )
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"