Hej!
Jag kurade min lille plutt när han var ca 4,5 månad. Nu är han 6,5 månad och efter veckor av härlig sömn har han fått återfall i elände och gråt på kvällar och nätter. Oftast hjälper ramsan och så sover han igen efter 5 minuter men ibland blir det en hel timmes elände på natten innan han somnar om, gäller oftast vargtimmen. Han somnar inte heller själv på kvällen längre vilket han tidigar gjorde med glädje. Bara jag går in i hans sovrum och närmar mig sängen börjar han gny och när jag lägger honom i sängen så börjar han gråta. Jag vet inte hur jag ska komma ur detta.
Jag har märkt skillnad på dagarna också att han är mindre självständig och vill veta var jag är hela tiden så jag antar att det kan vara en separationsfas.
Hur ska jag komma ur detta?? Finns det någon som varit med om något liknande och hur löste ni det hela?
Tacksam för svar!
Återfall i elände och gråt
Återfall i elände och gråt
Mamma till Adrian, född 3 april 2007
och Gustav, född 30 juli 2008
Hejsan!
Hur är det med skrattet till go nattet?
Jag vet att vi började slarva lite med den bitet, var inte lika noga med att verkligen få gossen att skratta och efter ett tag så började läggningarna tjorva, men då tog vi ett par nätter med extra mycket bus och stoj, och extra roliga morgnar så löste det sig väldigt snabbt.
//Malin
Hur är det med skrattet till go nattet?
Jag vet att vi började slarva lite med den bitet, var inte lika noga med att verkligen få gossen att skratta och efter ett tag så började läggningarna tjorva, men då tog vi ett par nätter med extra mycket bus och stoj, och extra roliga morgnar så löste det sig väldigt snabbt.
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skrattet till gonattet fungerar bra. Det blir mycket bus på skötbordet och hissningar i taket m m så roligt har vi innan vi ska sova. Men det är värre med morgnarna. Det spelar ingen roll hur glad och skojig jag är på morgonen så är lillen bara sur. Jag har tänkt att det är nog för att han är hungrig och snabbt gett honom bröstet på morgonen. Och efter att han sugit en stund så kommer världens soligaste leende. Men jag skulle vilja ha det där leendet redan i sängen när jag stormar in... Men det har inte fungerat.
Jag ska försöka anstränga mig ännu lite mer på kvällarna ett tag och se om det funkar...
Nu fungerade läggningen på förmiddagen lite bättre idag så vi får se om det blir bättre snart... Men jag står inte ut när han gråter och är ledsen 20-30 minuter. Det är så jobbigt och skär i hjärtat. Jag vill ju bara att han ska känna sig trygg i sängen igen.
Jag ska försöka anstränga mig ännu lite mer på kvällarna ett tag och se om det funkar...
Nu fungerade läggningen på förmiddagen lite bättre idag så vi får se om det blir bättre snart... Men jag står inte ut när han gråter och är ledsen 20-30 minuter. Det är så jobbigt och skär i hjärtat. Jag vill ju bara att han ska känna sig trygg i sängen igen.
-
Lua
Tack för era svar!
Som schemat ser ut nu så sover han (ska sova) 12 timmar på natten men vaknar oftast 1 timme för tidigt, minst. Sedan sover han 1,5 timme på förmiddagen, 45 min mitt på dagen och 45 minuter på eftermiddagen. Men jag tror att det börjar vara i mesta laget för honom nu. Han verkar vilja vara vaken längre stunder mellan varven och blir ibland jättearg när han ska sova. Är det dags att ändra schemat? Han är 6,5 månad nu.
Som schemat ser ut nu så sover han (ska sova) 12 timmar på natten men vaknar oftast 1 timme för tidigt, minst. Sedan sover han 1,5 timme på förmiddagen, 45 min mitt på dagen och 45 minuter på eftermiddagen. Men jag tror att det börjar vara i mesta laget för honom nu. Han verkar vilja vara vaken längre stunder mellan varven och blir ibland jättearg när han ska sova. Är det dags att ändra schemat? Han är 6,5 månad nu.
-
Lua
Hej
Antal sömntimmar finns här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=52
Från 7 månader är det 14,5 timme som rekommenderas.
Kolla också in schemaförslag, här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Kram Lua.
Antal sömntimmar finns här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=52
Från 7 månader är det 14,5 timme som rekommenderas.
Kolla också in schemaförslag, här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Kram Lua.