Fortsatt problemer med dagslurene...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Emma Rowena
Kontakt:

Inlägg av Emma Rowena »

Jeg har skrevet tidligere (i feil forum, viste det seg!) om min lille Fredrik som hadde si første kurnatt på sin 6 måneders dag (26. september - snart 1 måned siden).

Nettene gikk som bare det - han har - med få unntak - sovet 12 timer i strekk siden 3. natten! :D

Men jeg har hele tiden hatt problemer med dagslurene. Jeg fikk beskjed - med rette - om at jeg ikke måtte henge ved dørkarmen, men la ham være. La ham finne søvnen. Vel, det gjør jeg - og har gjort - i flere uker nå. Jeg legger ham når han skal sove å magen i sin seng, eller hvor vi måtte være, sier ramsen og går. Så går det som regel 10 min før han roer seg og sovner. Jeg gjør alt annet enn å henge i dørkarmen, men følger med så jeg kan gi ham en bekreftelse når han er stille. Greit nok.

Men så våkner han så å si alltid lenge før han skal og roer seg ikke!
Jeg lar det gå en god stund - til jeg hører han har kavet seg opp - før jeg går inn med ramsen igjen. Høyt, tydelig, vennlig og beroligende. Tror jeg... Men jeg når som regel ikke frem. Vanligvis holder han på helt til det er tid for å ta ham opp, og da må jeg vente og håpe på et pust eller rolig øyeblikk for å ta ham opp. Det tar gjerne litt tid før han "kommer seg" etterpå. Hva kan jeg gjøre? Jeg er sjelden inne mer enn 2 ganger med ramsen - selv om han holder på i 45 min eller 1 time!

Setter stor pris på råd!

Hilsen Emma - Fredrik den skjønnes mamma :wink: :heart:
Mamma til Fredrik Den Skjønne! ;-) :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan Emma. :D
Klart vi ska hjälpa dig att få bukt med dagslurarna, inga problem!

Men kan vi börja med att få gossens schema?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Emma Rowena
Kontakt:

Inlägg av Emma Rowena »

Takk! Det setter jeg pris på. :-)

Fredrik våkner kl 08:00 - til frokost (melk)
Kl 10:00 - blund - 1,5 time
Kl 11:30 - lunsj - mat og melk
Kl 13:45 - blund - 45 min
Kl 15:00 - mellommåltid - melk og frukt
Kl 17:00 - blund - 45 min
Kl 18:30 - melk og grøt
Kl 19:30 - lek, bad og påtår (litt melk)
Kl 20:00 - Natta! (Sovner med én gang for det meste...! :-))

Han bruker som sagt 5-10 min på å sovne på dagen, og våkner av 1. blunden etter 45 min eller 1 time; 2. blunden etter ca 30 min; 3. blunden etter alt fra 15 - 30 min. Noen ganger har han sovnet igjen på 1. blunden, men ofte gråter han til jeg tar ham opp ca 11:30 (som i dag...)
På natten sovner han ofte etter én enkel ramse - noen ganger må jeg repetere x4. Men på dagen må jeg minst ta 4x - noen ganger inn igjen m 4x til, før han begynner å roe seg. Han begynner å protestere med én gang han forstår at jeg skal legge ham ned. Noen ganger bare han ser sengen...! (på dagtid).

Jeg slet lenge med min slevtillit i forhold til leggingen, og det er klart at det har skapt problemer. Men jeg har jobbet med saken, og legger ham nå uten diskusjon og tvil (fra min side) - med den "største selvfølgelighet". Litt verre er det når han er urolig så lenge når han våkner - og når fortsatt hikster etter at jeg har tatt ham opp...! Da må jeg virkelig jobbe for å holde masken...!:cry:

(Jeg skal stadig sørge for å si bekreftelsesramsen når han har roet seg, ikke sant? Når jeg legger ham, og når jeg har vært inne med påminnelsen etter at han har våknet...!?)

Håper ensdelig jeg kan finne ut av det, så han klarer å stole på at han kan hvile og ove i fred til jeg tar ham opp...! :heart:

Emma :-)
Mamma til Fredrik Den Skjønne! ;-) :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag börjar med att länka till den suveräna tråd om förhållningssättet, den berömda attityden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Sen så blir ju gossen 7 månader nu på fredag så då ska 30 minuter sovtid bort, så om du plockar bort 30 min nånstans (förslagsvis på den sista luren)

Prova att mörklägga även på dagslurarna.

Vid uppvak i skarvarna, så ger du en upplysningsramsa direkt han vaknar, och sedan lämnar du han i fred diska, dammsuga, mixa barnmat vad som hellst och slammra får det gärna göra! Hus ljud är lugnanade!

Sen ska du busa och skratta och tjoa som bara den innan läggningarna natt som dag!

Har du provat klassisk musik, det är många som spelar klassiskt på HÖG volym om barnen fastnar i sitt klagande och när barnet börjar lugna sig då sänker man även musiken. Många vittnar om att detta är fantastikst!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"