Ska man aldrig ta upp barnet?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Puffen

Ska man aldrig ta upp barnet?

Inlägg av Puffen »

Får man ta upp barnet någon gång under natten?
Vid t.ex. sjukdom? Eller förstör man allt då??
:heart: Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406 (SM från start) och tvillingarna Sam & Elise -080904 (SM från start) :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag svarar både JA och NEJ

Jag skulle inte göra det under själva kuren, om han var så sjuk skulle jag vänta med kuren :roll:

Men om nätterna sitter, och man vet med sig att detta är det enda gången som man gör det, då kan man göra det.

Jag vet att JAG skulle kunna göra det EN GÅNG, för min attityd är vekligen benhård i att man sover på nätterna. Kanske blir det mer frågor natten efter, och det är detta man i sådana fall måste stålsätta sig mot, och vara beredd på att svara med ramsan.
är man däremot lite vinglig i sin attityd, påföljande nätter, så kan det bli upphackade nätter igen.

De flesta sjukdomar går dock bra att sköta på plats i sängen.
Man kan ge vätska.
Ta febern
Trösta.
Bädda rent efter kräks. (man rullar bara barnet fram och tillbaka, från sida till sida, och drar till och stoppar in lakanet)
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Jag skulle vilja säga att det beror på hur mycket attityd av säkerhet du kan uppbringa. Risken är annars stor att man överför sin egen oro till barnet och bara förvärrar situationen istället för att hjälpa barnet. Eftersom mina små sover tillsammans så har vi burit det sjuka barnet till en extrasäng på nedervåningen och en av oss har sovit där. Det har inte inneburit några problem, faktiskt. Du ska också ha en konkret syfte som inte kan göras i sängen (ge supp, flytta barnet från säng A till säng B...)

Men oftast är barnet betjänt av att få sova i sin egen trygga säng!

Kram Lua. :heart:
Puffen

Inlägg av Puffen »

Elliot är jättesjuk.
Andra veckan med en hemskhosta som förstör hela nätterna och massor av snor i täppt näsa...
Ska till akuten, igen, (5gången på 2v.) och ska idag KRÄVA RS-test.
Har fått Airomir (astmamedicin) som gör honom SÅ speedad!! Han blir klarvaken!
Hostan mildras av medicinen men han kan omöjligt sova...
:heart: Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406 (SM från start) och tvillingarna Sam & Elise -080904 (SM från start) :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Låter inge roligt alls det där, hur gick det hos läkaren?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Puffen

Inlägg av Puffen »

RS-virus :cry:

Inget att göra direkt. Saltlösning, mollipect och en jäkla massa huskurer...
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

usch... RS är INTE kul! :cry:

Hur var det nu, hade lillskrutt astma också..?

:heart:

/Fjällmor
duggan

Inlägg av duggan »

Urs så jobbigt. Men dessto viktigare att han får sova sig frisk! :heart:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ewa

Inlägg av Ewa »

Usch, stackars liten. Disa hade RS när hon var 7-8 v (storebror också, men inte lika illa drabbad förstås). Troligen var det det som gjorde att de fick infektionsastma. Det brukar drabba samma barn, sa iaf vår barnläkare. Hon har för övrigt erbjudit Disa att få komma och få hjälp med andningen när hon får besvärliga förkylningar, istället för att ta Ventoline. Hon säger att det hjälper bättre (adrenalin). Nåväl, vi har inte antagit erbjudandet ännu, men kanske ni kan bli hjälpta av det ni också?

Krya-på-sig-kram :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"