Förkylninsastma - sovrutiner?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Puffen

Förkylninsastma - sovrutiner?

Inlägg av Puffen »

Elliot, 6mån, har fått Airomir. Han har använt den i 2dagar nu.
Han sover dåligt, vaknar ofta.
Han har idag spytt efter varje måltid, all välling kom upp...
Är det vanligt att barnen spyr av denna medicin?

Nu ikväll åt han välling, när han var färdig spydde han upp allt! Som en fontän!
Fick bada honom igen.
Han sover oroligt nu, vaknar hela tiden.
Hur gör man för att hålla rutiner och sova hela natten?
*orolig*
:heart: Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406 (SM från start) och tvillingarna Sam & Elise -080904 (SM från start) :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Puffen!

Jag föreslår att du lägger denna fråga under "Mat, mage och barnakropp" istället.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag tycker att du ska prata med läkaren om att han verkar kräkas av medicinen, det är nog inte tanken.

Men jag vet att Airmir är det "nya" bricanyl och av bricanyl så kan man få hjärtklappningar och illamående, så det är inte helt omöjligt att det är så för gossen din. Dom kan även få svårt att komma till ro eftersom dom ofta blir lite speedade.

Att hålla rutiner är A och O, att dom ömma står pall när lilla kroppen kan kännas läskig inger stor trygghet, så här gäller att skuta alla vargar som stryker utmed vaderna och inta en attityd av självklarhet, för sonen behöver det här och nu mer än nånsin!

*pepp*pepp*
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Puffen

Inlägg av Puffen »

Tack!
Så himla svårt att inte ta upp honom på nätterna när han är ledsen.
Hur tröstar man en liten sjuk parvel utan att hålla honom??
:heart: Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406 (SM från start) och tvillingarna Sam & Elise -080904 (SM från start) :heart:
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Hörde någonstans att man ska ge sista dosen 2 tim innan läggning... Vi gör inte det, har inte haft såna problem.

Har däremot lyft upp huvudändan av sängen så att det går lite lättare att andas. Dessutom har vi stor näsrengöring innan sänggående i förkylningstider. (Först sprayar vi in koksaltlösning, sen suger vi ut snoret med Näsfrida innan vi ger nässpray.)
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Puffen

Inlägg av Puffen »

Höjt huvudändan har vi gjort.
Ska banne mig köpa en näsfrida i morgon!!!
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Köp en! Endast 75 kr, typ! Näsfrida är en av mina favorit-barn-prylar! Bumbostol är en annan. Liten kan sitta och hjälpa till i evigheter då man pysslar och diskar och sånt. Kanon!
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Ewa

Inlägg av Ewa »

Mina får Ventolin istället - kan du inte höra efter med läkaren om det kanske skulle passa bättre?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Puffen

Inlägg av Puffen »

Har en bumbostol men använder den inte så mycket.
Vart har du den när du diskar? På diskbänken??
TIPS ÖNSKAS!
Puffen

Inlägg av Puffen »

Gav Elliot flytande Ventoline innan men det hjälpte inte alls.
Har hört att barnen kan bli väldigt speedade av ventoline, även sova dåligt.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Angående Ventoline - hjälper det inte så är det ju meningslöst, förstås.
Har hört att barnen kan bli väldigt speedade av ventoline, även sova dåligt
Mina båda, som har infektions/förkylningsastma, får Ventoline och det hjälper fantastiskt bra. Och de sover nätterna igenom, utan minsta gruff. Men är det ordentligt hostigt höjer jag huvudändan med hjälp av böcker under sängen OCH kudde/filt under MADRASSEN, för att det verkligen ska bli effekt. Och så rejält svalt på rummet. Gör det lättare att andas, och de sover bättre.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"