Sover inte på dagarna, hur göra?
Sover inte på dagarna, hur göra?
Hej!
Har en liten tjej som inom kort blir fem månader. Vi har otroliga problem med att få henne att sova på dagarna. Hon somnar bara om vi är på promenad med vagnen, då kan hon sova i flera timmar. Men när vi är hemma och lägger henne i sängen vägrar hon att sova. Hon vänder sig från mage till rygg och vrålskriker tills man tar upp henne. Kan hålla på i flera timmar. Skall man buffa och ramsa även på dagtid? Vi har försökt att ramsa men den verkar inte ha någon verkan under dagtid. Har försökt att få henne att somna på rygg på eftersom hon hela tiden vänder sig från mage men det är bara i vagnen hon kan sova på rygg. De tillfällen hon mot formodan somnar av ren utmattning så vaknar hon upp efter exakt 40 minuter. Har försökt att observera henne och försöka motarbeta detta tidiga upvaknande men det är lönlöst. Någon annan som har upplevt samma problem med sömnen på dagarna? Otroligt tacksam för svar.
Har en liten tjej som inom kort blir fem månader. Vi har otroliga problem med att få henne att sova på dagarna. Hon somnar bara om vi är på promenad med vagnen, då kan hon sova i flera timmar. Men när vi är hemma och lägger henne i sängen vägrar hon att sova. Hon vänder sig från mage till rygg och vrålskriker tills man tar upp henne. Kan hålla på i flera timmar. Skall man buffa och ramsa även på dagtid? Vi har försökt att ramsa men den verkar inte ha någon verkan under dagtid. Har försökt att få henne att somna på rygg på eftersom hon hela tiden vänder sig från mage men det är bara i vagnen hon kan sova på rygg. De tillfällen hon mot formodan somnar av ren utmattning så vaknar hon upp efter exakt 40 minuter. Har försökt att observera henne och försöka motarbeta detta tidiga upvaknande men det är lönlöst. Någon annan som har upplevt samma problem med sömnen på dagarna? Otroligt tacksam för svar.
Vogn
Jeg er ingen ekspert, men kan du ikke bare la henne sove i vogn på dagene, i en tid? Du kan jo ha vognen innomhus også.. Har du forsøkt å vogne?
Vår lille venn er 10,5 måneder, og ha nesten kun sovnet ved mitt bryst og i bil, fram til nå. Men, har forsøkt vogning i to dager, og det funker så bra!
Vår lille venn er 10,5 måneder, og ha nesten kun sovnet ved mitt bryst og i bil, fram til nå. Men, har forsøkt vogning i to dager, og det funker så bra!
Lille O, gift med Bo, mamma til Obo
-
Lua
Hej och varmt välkommen
Jag rekommenderar dig att genomföra hela sova-hela-nattenkuren. Då gör du ett schema som tillfredsställer lilla tjejens behov och ser till att hon är lagom trött när hon ska läggas. I och med kuren får ni också verktyg (buffning/solfjäder/vagning/ramsa/rutiner...) som ni har nytta av under många års tid.
Börja med att läsa de låsta trådarna på Forumindex. Det är väldigt viktig att ha läst på ordentligt för när man kör igång ska man veta exakt vad man gör och varför. Läs om att vara förberedd här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=1076
Kommentarer på det
Kram Lua.
Jag rekommenderar dig att genomföra hela sova-hela-nattenkuren. Då gör du ett schema som tillfredsställer lilla tjejens behov och ser till att hon är lagom trött när hon ska läggas. I och med kuren får ni också verktyg (buffning/solfjäder/vagning/ramsa/rutiner...) som ni har nytta av under många års tid.
Börja med att läsa de låsta trådarna på Forumindex. Det är väldigt viktig att ha läst på ordentligt för när man kör igång ska man veta exakt vad man gör och varför. Läs om att vara förberedd här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=1076
Kommentarer på det
Kram Lua.
Oj, vad glad jag blir, vilken snabb respons.
Vi har börjat med kuren,har läst sova hela natten boken, tittat på medföljande film och försökt läsa så mycket som möjlig här på forumet. Det verkar som om vår lilla tjej har fattat galoppen på nätterna, i natt vaknade hon endast en gång under vargtimmen och fick vändas och solfjädras. Vårt schema ser ut som följer:
19.30 - 07.30 (12 h)
09.00 - 09.45 (45 min)
12.30 - 14.30 (2h)
16.30 - 17.15 (45 min)
totalt: 15,5 timmar
Men jag tycker inte riktigt att jag har fått svar på hur vi skall göra på dagarna. Vi brukar ta en promenad med vagnen och då sover hon men vi skulle vilja att hon lärde sig att sova dagslurar även i sin egen säng. Vi har av utrymmesbrist ingen möjlighet att ta upp vagnen i lägenheten för att vagna. Skall man buffa och ramsa även på dagen? Vi har en helt annan ramsa som vi använder på dagen men verkar inte bita. Kankse blir hon bara förvirrad när vi använder två olika ramsor?
Hon vill heller inte sova på mage under dagen, hon vänder sig om på rygg och skriker. Några tips?
Vi kämpar på!
Vi har börjat med kuren,har läst sova hela natten boken, tittat på medföljande film och försökt läsa så mycket som möjlig här på forumet. Det verkar som om vår lilla tjej har fattat galoppen på nätterna, i natt vaknade hon endast en gång under vargtimmen och fick vändas och solfjädras. Vårt schema ser ut som följer:
19.30 - 07.30 (12 h)
09.00 - 09.45 (45 min)
12.30 - 14.30 (2h)
16.30 - 17.15 (45 min)
totalt: 15,5 timmar
Men jag tycker inte riktigt att jag har fått svar på hur vi skall göra på dagarna. Vi brukar ta en promenad med vagnen och då sover hon men vi skulle vilja att hon lärde sig att sova dagslurar även i sin egen säng. Vi har av utrymmesbrist ingen möjlighet att ta upp vagnen i lägenheten för att vagna. Skall man buffa och ramsa även på dagen? Vi har en helt annan ramsa som vi använder på dagen men verkar inte bita. Kankse blir hon bara förvirrad när vi använder två olika ramsor?
Hon vill heller inte sova på mage under dagen, hon vänder sig om på rygg och skriker. Några tips?
Vi kämpar på!
-
Lua
Okej! Bra jobbat
Daglurarna kan strula ett tag innan allt faller på plats, så ni är inte ensam. Några tips:
En rutin som barnet känner igen underlättar så välj vilka lurar som ska sovas i vagn och vilka som ska sovas inne. Förslagsvis de korta i vagn och den långa inne i sängen. För oss (med stora, långa barn) har vagnen snabbt blivit obekväm att sova långa stunder i.
När du lägger inne på dagen gör du exakt som till kvällsläggningen: skratt, kort saklig läggning och ut med ramsan. Liksom på kvällarna hjälper du henne mest första dagen för att sedan backa.
I vagnet kan du välja mellan att promenera hela luren eller att lära henne somna i stillastående vagn och sedan promenera iväg. Grejen är att om hon somnar medan vagnen är i rörelse kommer hon förmodligen att vakna när den stannar så då får du vackert promenera hela luren.
Hon kommer att somna inne även på daglurarna. Kom ihåg att barn gör som vi lär dem
Det är bra att ha olika ramsor. AW rekommenderar ljusare i rummet på dagen men jag vet många som mörklägger helt till långluren. Hur gör ni med det?
Kram Lua.
Daglurarna kan strula ett tag innan allt faller på plats, så ni är inte ensam. Några tips:
Kram Lua.
Tack Lua för tipsen!
Har nu gjort som på natten, skrattat solfjädrat och ramsat ( en helt annan ramsa än på natten ) och det har faktiskt fungerat lite bättre. Jag får ge dagslurarna lite tid. Vi har haft helt ljust på dagslurarna, har känts bra att göra så för att kunna vara lite mer flexibla när alla rutiner sitter. ( hoppas vi i alla fall )
Om det skulle vara så att en dagslur hoppas över eller det inte går att genomföra, kör man bara på som vanligt med resten av tiderna eller skall man skjuta på schemat?
Kram Liz och lilla Elvira som nu lär sig att sova skönt
Har nu gjort som på natten, skrattat solfjädrat och ramsat ( en helt annan ramsa än på natten ) och det har faktiskt fungerat lite bättre. Jag får ge dagslurarna lite tid. Vi har haft helt ljust på dagslurarna, har känts bra att göra så för att kunna vara lite mer flexibla när alla rutiner sitter. ( hoppas vi i alla fall )
Om det skulle vara så att en dagslur hoppas över eller det inte går att genomföra, kör man bara på som vanligt med resten av tiderna eller skall man skjuta på schemat?
Kram Liz och lilla Elvira som nu lär sig att sova skönt
-
Lua
Hej
Kram Lua.
Bra tänkt men på de allra flesta platser går det att göra lite skumt, så i fall tjorvet fortsätter kan det kanske vara värt ett försök.Vi har haft helt ljust på dagslurarna, har känts bra att göra så för att kunna vara lite mer flexibla när alla rutiner sitter.
Man kör på, eventuellt med marginalkvart eller en liten 5-minutare.Om det skulle vara så att en dagslur hoppas över eller det inte går att genomföra, kör man bara på som vanligt med resten av tiderna eller skall man skjuta på schemat?
Kram Lua.
Vi kämpar på med daglurarna och förmiddagsluren och långluren går bra men eftermiddagen är svår. Då är hon väldigt ledsen och protesterar och sriker högt. Känns nästan som vargtimman på dagen. Men vi fortsätter enträget. Tack för råd vi har fått på vägen. Säkerligen kommer jag att ha fler frågor under vägen, skall jag då använda samma tråd eller skall jag skapa en ny med nytt ämne?
Kram Liz
Kram Liz
-
Lua
Hur göra med vintertiden?
I natt sov lilla E hela natten 12 timmar, jippi. Tidigare har hon vaknat under vargtimmen men inte i natt. Vi har fortfarande motigt med dagslurarna men vi kämpar på. Insåg att man nu skall ställa om till vintertid. Hur gör man då? Ska vi bara ha samma tider som vi har börjat med, alltså inte flytta på tiderna eller skall vi börja justera? Vilket är bäst?
Liz
Liz
Hejsan!
Här har du en länk som handlar om tidsskillnader.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=68
//Malin
Här har du en länk som handlar om tidsskillnader.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=68
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
vaknar under långluren
Nu har vår lilla E sovit fantastiskt bra sedan vi kurade henne ( cirka två månade sedan) nu dyker det upp problem med den långa dagluren. Hon vägrar sedan några veckor att sova luren i vagnen. Hon vill sitta upp och titta på allt runtomkring. Detta var då inget problem då vi lät henne sova inne i sin säng istället. Det gick bra tills för en vecka sedan. Hon somnar in på som en klocka men vaknar nästa alltid efter en timma och skriker sig tröstlös. Har prövat med allt som tidigare funkat. Ramsa, solfjäder, musik, men inget hjälper. Hon ställer sig på alla fyra och bara gråter. Det är verkligen tortyr att höra på. Några tips?
Liz
Liz