Önskar schemahjälp inför kurstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HEAL

Önskar schemahjälp inför kurstart

Inlägg av HEAL »

Vi ska äntligen kura vår 3-månaders son. Har läst i Sova hela natten att det går att kura barn under 4 månader men att vi då inte använder ramsan (annat än genom att smyga in den bakvägen) och att vi ska vagna hellre än buffa. Dessutom blir det 10 h natt istället för 12 h. Är fulla av tillförsikt eftersom vi kurade storasyster då hon var 3,5 månader, med fantastiskt resultat trots att hon sov på rygg. Nu har vi en kille som sover på mage med larm så det kan ju bara gå bättre :D

Det största frågetecknet gäller schemat. Jag har funderat och funderat men har svårt att få till det pga de tider storasyster hämtas och lämnas på dagis.

Följande finns att utgå ifrån:

07 - önskad väckningstid

08.40 Albin slocknar i bilstolen på väg till dagis eller strax innan
09.30 vaknar igen en stund efter hemkomst

13.40 slocknar åter i bilstol till dagis
sover minst tills vi är hemma igen, ca 14.45

19 - önskad läggningstid

Jag har försökt hålla honom vaken vid hämtning på dagis men det är stört omöjligt även om han precis sovit innan dess - så då måste jag få in en tupplur där.

Eftersom jag är föräldraledig går storasyster på dagis 3 ggr/vecka, så dessa dagar blir det tupplur i bilstolen, men övriga dagar tänker jag mig vagn. Kan jag lyfta över från bilstol i vagn när jag kommer hem för att förlänga tuppluren (det går ju inte vagna eller buffa i bilstol)?

Hur gör vi när vi senare ska föra in ramsan som verktyg? Det ska vi visst kunna göra först vid 3,5 månaders ålder.

Hoppas att någon van schemasnickrare vill ta sig an att hjälpa oss. :D
Mamma till Albin (070718), kurad nov -07 och Tilda (050128), kurad maj -05.
duggan

Inlägg av duggan »

När det är en liten 3 månaders bebis vi har här, så handlar det inte om sova-hela-natten-kuren utan det som ska göras är att dygnet ska styras upp med hjälp av standardmodellen. Jag skulle rekomendera dig att ställa dina frågor på delen; späda barn och små, då kommer du att få förträffligt mycket hjälp!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
HEAL

Inlägg av HEAL »

Tack för tipset! Jag ska genast lägga in mina frågor på rätt ställe :D
Mamma till Albin (070718), kurad nov -07 och Tilda (050128), kurad maj -05.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"