Komjölksallergiker-behöver hjälp!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Fridde

Komjölksallergiker-behöver hjälp!

Inlägg av Fridde »

Behöver lite tips och råd av erfarna.

Vår dotter, 4 ½ mån, har inte haft en lätt start i livet. Hon tycks reagera på det mesta. Har testat de flesta mjölksorterna, först vanliga och nu de som är för komjölksallergiker. Har även varit inne på sjukhus för uppföljning, men fortfarande är det inte bra.
Komjölksproteinfria mjölken har hittills visat sig vara bättre men fortfarade har vi inte hittat den som hon inte reagerar på. Idag började vi återigen med en ny sort NUTRIMIGEN (enl. läkarens anvisning)! Men hon total vägra äta den. Smaken och lukten är ju helt annorlunda. Har ni erfarenheter av detta?? Späder nu ut den i mjölk hon hittills gillat, men när brukar de vänja sig med en ny smak och har det hänt att de inte tar den alls???

Ni som haft barn med allergi, hur har er vardag sett ut och när har det blivit bättre???

Vår dotter sover jätte dåligt och vaknar mest HELA tiden. Dricker mellan 500-900 ml/dygn och är jätte skrikig mellan varven. Så hittills har dessa fyra månader varit som en eeeevighet utan slut. När har det vänt för er??

Sedan ang. fast föda. Jag vet att de är jätte beroende på olika barn och olika allergier. Men vad har ni för erfarenheter?? Vad och när har ni börjat ge??

Skulle vara så skönt att höra lite andra mammors tankar om denna tid. Så man inte behöver känna sig så ensam med detta stora problem! För visst är det tungt när ens barn tycks reagera på allt de äter!!!
Mamma till trollungen Nadja, född i maj 2007.
ab73

Inlägg av ab73 »

Hej Fridde :D :wink:

Bara kort har du provat soijamjölk ?

Kram , Ann-Sofi
Mamma till fartfylld son född i dec 05
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej och hå!

Ingen rolig start på lilla tösens liv :?. Men jag tror och hoppas ni ska kunna få rätt på det. Allt blir lättare med fast föda, är i alla fall min erfarenhet. Båda mina älsklingar är komjölksallergiker. Med första förstod vi inte vad som orsakade kramperna och kräkningarna förrän han var 7 veckor. Så han hade 4 rejält plågsamma veckor där, och råden vi fick från BVC hjälpte inte mycket i sammanhanget, kan jag säga ("Ge mindre mat" :shock: :roll:). Sen tog det ytterligare några veckor innan jag fått full koll på ALLT som innehåller mjölk i någon form :shock: - en hel djungel, kändes det som (pm:a mig om du vill ha lista skickad). Fick dock träffa en finfin dietist som jag fick mycket hjälp av. Hoppas någon sådan finns i din närhet.

Min andra var vi förberedda med, och jag åt helt mjölkfritt första 3 mån, då jag provade att själv dricka mjölk i 3 omgångar för att se om hon reagerade på bm. Och det gjorde hon. Alla 3 gångerna. Eksem, kräkningar och grönt bajs. Därefter har vi gjort provokation 1 gång på henne och 3 gånger på den stora. Och de har reagerat varje gång. Så här hemma har vi helt mf kost.

Men det har inte hindrat tidig och lyckad introduktion av mat. Vi har gett från 4 mån och SNABBT kommit upp i rejäla portioner. Från några skedar första dagen till motsvarande 1 stor barnmatsburk på någon vecka eller 2. Till båda mina har jag gjort hemlagad havregrynsgröt från 4 mån, som jag spädit med havredryck. Finns Oatly i Finland? Jag har gett, och ger, Oatly H+ som är en berikad havredryck. Numer finns det ju mjölkfria vällingar och gröt (EkoGo - finns det i Finland). Vet att Finland har väldigt hög andel mjölkallergiker, så jag tänker mig att ni har ett stort utbud, ni också. Min yngsta, som fått EkoGo, har inte tyckt det varit något vidare, så därför har jag gjort egen gröt OCH välling (ger dig gärna vällingreceptet om du vill ha). För mer mat än 500-900 ml behövs. Jag är starkt övertygad om att hennes skrikighet har med hunger att göra. Och hungrig ska man inte behöva vara för att man är allergisk :shock: ! Absolut inte! Så mat, mera mat, mycket mera mat :D.

Vad gäller Nutran - tyvärr har jag inte fått någon av mina att acceptera den. Troligen för att de var förhållandevis stora (8 v) när det introducerades. Det hjälpte inte att vi fasade in superförsiktigt med bröstmjölk - den totalvägrades. Men jag har kunnat amma - och hållt helt mjölkfri kost - så för oss har det inte varit nödvändigt att införa Nutramigen. Men ÄR det det, så är det väl "bara" att koppla på attityden. Som i allt annat. Nu är ju din så stor, så frågan är ju hur nödvändig den anses vara? Eller är det så att du inte ammar alls, och det därför behövs någon form av ersättning? Går det i så fall inte att ge välling istället, nu när hon ändå är så stor? Jag vet ju att man i Finland har andra rekommendationer än här, och att era barn får ersättning till måltiderna m.m., så ersättning tycks ju vara något som förespråkas väldigt varmt. Så ser det inte alls ut här. Och som sagt, mina har inte fått NÅGON ersättning, men mår finfint. Så kanske behöver du inte ta så alldeles urallvarligt på de rekommendationerna. Du får gärna bolla med mig mer om du vill. Helt klart får hon i sig för lite föda, i alla fall. Så mer mat behövs på programmet. Och som sagt, tveka verkligen inte att införa mer riktig mat på programmet. Undvik fisk och ägg första året, eftersom det ju finns viss risk för allergi för det med. Laga egen mat så vet du att det inte kommer med något som inte ska vara där.

Vår matordning vid 4 mån:
Mål 1 - bm
Mål 2 - lunch med matpuré och fruktpuré + bm
Mål 3 - bm
Mål 4 - gröt (på 1/2 dl havregryn, 1 dl vatten och lite havredryck)
Nattslurk - bm

På det sov hon gott hela natten.

Vi hörs!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Bara kort har du provat soijamjölk ?
Här skiljer sig råden åt. Vår allergolog har rekommenderat oss att hålla oss från sojaprodukter så länge som de uppvisar komjölksallergi. Detta eftersom ca 10% av alla komjölksallergiker också är sojaallergiker. Och det är en allergi som man kan utveckla och som sedan är livslång, vilket mjölkallergin OFTAST inte är. Så vi har faktiskt hållit oss ifrån sojaprodukter hittills. Men, som sagt, råden ser olika ut på olika håll.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fridde

Inlägg av Fridde »

Tack Ewa för dina fina och utförliga svar.
Och ja Ann-sofi, vi har prvat soja, och det var verkligen det sämsta vi kunde göra. Det var efter det som vi for till sjukhuset eftersom hon var helt hysterisk efter detta. På sjukhuset sa de som Ewa också sa att man inte får ge soja, spec åt barn under 6månader. Och då var det en LÄKARE som ordinerat nutri-soja åt oss!!! Det är så olika beroende på vem man pratar med. MEn sojan var verkligne ingen hit!

JAg vet att vår dotter äter för lite, det har hon alltid gjort. Men jag försöker mitt bästa med att få i henne mera mjölk. Tyvärr får jag inte ge fast förda förrän vi vet vilken mjölksort hon klarar av. Så vi måste bara vänta med mera mat. Jag slutade amma redan för 2 mån sedan, så med min kost kan jag tyärr inte påverka henne.

Så nu måste jag bara hålla ut och försöka så snabbt som möjligt få uträtt vilken mjölk hon kan dricka. Sen blir det att börja experimentera med fast förda. Och då lär jag nog behöva ännu mera hjälp:)!!! Vi har nämligen aldrig haft några allergier i släkten och jag känner väl knappt någon som är allergiska så mina erfarenheter = 0!!! MEn det är tur att jag har er då:)!

Jag lär återkomma. ;)

Men fortfarande återstår ett mycket STORT problem. och det är hennes ÖVERLEVNADS ångest! Den är tyärr så stark fortfarnde att allt som har med läggning/vagn/sängen att göra ger henne ångest och panik. Så att få henne att somna, spec nattetid är ett konstant PROBLEM!! Hon skriker i rena dödsångesten och vi har försökt med allt för att få bort det. Tidigare kunde hon hålla på i över 1h (gallskrik), nu är det oftast ½h som gäller, trots att vi håller om henne, vyshar, pratar lugnande...etc... Men läggningen från att vi börjar tills att hon somnar kan vara upp mot 2 h!!! Så vi har en hel del att jobba med! MEn en sak i taget. Nu är det att hitta rätt mjölk och att få henne att känna sig lugn och trygg!

Tack för att man kan vända sig hit:)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen, Fridde!

Vad skönt att jag kunde vara lite behjälplig :D.

Men jag blir så beklämd när jag läser om hur du och lilla dottern har det. Inte ska hon behöva ha minsta överlevnadsångest, så stor hon är :shock:. Väntar ni med att införa mat för att ni genom uteslutningsmetoden ska se vad hon tål i ersättningsväg, eller? Jag måste ärligen säga att jag inte FÖRSTÅR vad de två har med varandra att göra. Så länge du inte blandar någon mjölk i maten du ger henne (eller ägg heller för den delen) så förstår jag verkligen inte vad faran skulle kunna vara. Hon behöver ju mer mat! Att koka palsternacka och mosa med rejält med Keijus smör (mjölkfritt och mycket omega 3 - innehåller INGEN soja eller annat, bara gjort på olja). Spara av kokspadet så behöver man absolut inte dryga ut med någon form av annan vätska (mjölk eller annat). Samma med potatis, morot osv. Eller mosa bara en banan, eller en avocado. Jag har aldrig hört talas om någon som var allergisk mot DET - så jag kan inte förstå varför du inte kan ge henne det. En mätt mage är ju A och O för att sen kunna njuta sin goda sömn. Det borde inget litet människoliv behöva gå och vänta på - medan välvilliga doktorer ska fundera och testa olika mjölksorter. Tycker då jag.

För att sen underlätta vad gäller läggning:
Tidigare kunde hon hålla på i över 1h (gallskrik), nu är det oftast ½h som gäller, trots att vi håller om henne, vyshar, pratar lugnande...etc...
Man kan lätt förledas att tro att vyschning, lugnande prat, vaggning och annat ska göra små sötnosar lugnade. Men i motsats till det lugn man tror sig förmedla, så förmedlar man mycket ofta oro istället. Barnet SÖKER den egna, trygga sömnen och VILL få besked om att den inte behöver kopplas till någon annan än henne själv. Så hur välvilligt man än håller om och försöker lugna, så fungerar ren saklighet faktiskt bäst. Skratt och bus, liten puss på näsan, sen läggs man distinkt tillrätta (läs i Verktygslådan) på mage (har ni andningslarm?) och sen några knyck på handtaget, såvida hon inte illvrålar. Vagna henne då tyst. Så fort hon tystnar släpper man vagnen med några skak. Sen avvaktar man. Sätter det igång igen, så upprepar man. Och det kan ta en stund innan det vill ge sig. Alternativt gå på en rejäl, "guppig" promenad.Det kan ta sina 3 dygn för meddelandet att gå in, men det GÖR det, så småningom. Hon behöver veta att ni motar bort vargarna, och inte befäster dem, som så lätt sker om man knyter sömnen till sig själv, om du är med. Men som sagt - för att sova gott, behöver man också få äta gott. Allt hör ihop!

Stor kram Ewa
Fridde

Inlägg av Fridde »

jo jag vet. hon borde få mera mat men det är inte så lätt. jag har tidigare försökt med en hel del; banan, plommon, potatis, majs...och resultatet var hopplösa nätter, skrik, pruppar och hård mage så jag måste verkligen säga det att nu måste vi först få svaret på varför hon gråter och vilken mjölk hon tål. Dessutom rekomenderas det nog så från sjukhuset att vi nu testar med mjölken eftersom de klarar sig på endast den tom att de är 6 månader.

Det är svårt att förklara kort hur hennes liv varit, men jag har försökt kura, vagna, ha attityd...men det har inte heller hjälpt. Hon har hittills förknippat sova med magknip och smärta, vilket i sin tur lätt till panik. Så tyvärr måste vi nu eliminera allt som tidigare gjort henne rädd. SÅ det som nu för stunden funkar bäst isamb med läggningen är att ta i famn, hålla nära och ge henne trygghet. Men som sagt, jag vet att det låter fel speciellt för en SHN-kurare men jag kommer nog dit en dag. Nu måste vi gå den här vägen för den är nog den bästa trots allt för vår dotter. Även om det låter konstigt... En dag vet jag att hon kommer att tystna på ramsan och somna själv i egen säng. Men jag måste ge det tid!

Och jag förstår om du tycker jag har en konstig inställning....

Men jag tackar så för dina fina inlägg och hoppas jag kommer att ha tillgång till din kunskap och erfarenhet i framtiden gällande mat och tillagning för allergiker.
Fridde

Inlägg av Fridde »

Måste ju tillägga att det inte endast behöver vara en vanlig mjölkallergi hon har. Hon fick en mycket stark antibiotika vid 3 v ålder i 10 dagar pga infektion som kan ha rubbat tarmfloran och orsakat den ena allergin efter den andra. Men som sagt, Vi har ingen diagnos på henne ännu. Det är de vi försöker utreda nu.
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hej! Jag vet inte från vilken ålder man kan ge det, men det finns något som heter ekogo. Det finns både som välling och gröt och kan köpas i vanlig matvarubutik. Det var långa trådar innan så jag har inte kollat om någon redan skrivit om det.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen!
jag har tidigare försökt med en hel del; banan, plommon, potatis, majs...och resultatet var hopplösa nätter, skrik, pruppar och hård mage så jag måste verkligen säga det att nu måste vi först få svaret på varför hon gråter och vilken mjölk hon tål.
Det låter förstås besvärligt. Och jag förstår att det är svårt att göra annat än lyssna till de råd ni får på sjukhuset. Gör givetvis det. Men jag vill TROTS DET komma med några få råd till. För även om barn klarar sig - rent näringsmässigt - på bara modersmjölk upp till 6 mån, så skulle jag säga att få bebisar som inte får annat är nöjda, mätta och belåtna och sover sin goda nattsömn. Så bara de där små tipsen då. NÄR man har känslig mage så finns det vissa saker som man mycket gärna kan undvika. Och annat som fungerar alldeles strålande. Man ger en sak i taget. I flera dagar - så att man ser om det blir en reaktion eller inte. Potatis är hårdsmält. Och man blir gasig - det gäller ju även oss vuxna. Så att det alltid ska börjas med det kan man ju ibland tycka är ett tokigt råd. Majs likaså. Min stora hade jättebesvär av alla former av majsprodukter tills han var 1 år :shock:, så vi höll oss helt enkelt ifrån det. Rikgtigt mogen banan eller avocado, ställer ytterst sällan till det. Så man behöver inte alls köra på med den matordning som rekommenderas. Ärter är också svårsmält, och blomkål och broccoli blir man pruttig av. Så börja snällt - oavsett när du börjar. Har dessutom tarmfloran rubbats, hoppas jag de läkare du haft kontakt med har vett att rekommendera att ni tillför lactobaciller (lactobacillus reuteri). Professorn i allergologi på Karolinska Institutet har genomfört en stor studie på spädbarn och sett att det haft en MYCKET positiv effekt på allergiska barn. Den är bra för ALLA spädbarn och finns numer lättillgänglig genom att den säljs via Semper. Här i Sverige köps den på Apoteket och heter "Sempers magdroppar".
Hon har hittills förknippat sova med magknip och smärta
Rapas hon rejält efter måltiderna? Om hon är svårrapade finns massa bra raptips. Hojta i så fall! Ge lite magmassage för att lätta på spänningarna, om det är mycket gaser. Och - bästa magknipsmedicinen - LIGG PÅ MAGE! Då får gaserna hjälp att komma ut/upp. Att ha magknip och ligga på rygg är verkligen ingen hit. Men på mage mår man betydligt bättre :D!
Men jag tackar så för dina fina inlägg och hoppas jag kommer att ha tillgång till din kunskap och erfarenhet i framtiden gällande mat och tillagning för allergiker.
:oops: :D Ååh, tackar ödmjukast. Självklart bidrar jag gärna med råd och tips framöver också!

Kram Ewa
Fridde

Inlägg av Fridde »

Kanske dags för en liten uppdatering igen

Ändå tills igår var det helt kaos här igen. Hon blev mer och mer skrikig, vaknade nästan varje halv timme nattetid, grät och kliade sig och kunde inte komma till ro. Dagtid likadant. Sov max 35-45 min och sedan fick jag dra vagnen resten...

Ringde läkare igår och hon sa nu att jag i en vecka skulle pröva endast Nutramigen. Har hittills spätt ut den eftersom hon inte gillat den. Nu from igår f.m gav jag endast den. tillförst ville hon inte alls ha, men sedan efter ett mål började hon äta lite bättre. Å vet ni, denna natt har varit lite bättre. Hon har sovit lite längre stunder och inte alls skrikit upp sig som hon brukar. Imorse vaknade hon också och LOG vilket kändes helt underbart!!! MEn som sagt. JAg vågar inte hoppas ännu. Så här har det ju varit förr...

Men VARFÖR beter hennes mage sig på detta sätt. Det har ju alltid varit likadant när vi bytt mjölksorter. Första dagarna har det gått bra och sen har det bara blivit sämre och sämre med sovandet, ätandet, skrikandet och kliandet!! Kackan har också blivit hårdare och grönare för varje dag som gått.

Nåja, nu skall jag iallafall ge denna mjölksort i en vecka för att se hur det går. Och läkaren avrådde oss fortfarande från att ge fast föda, eftersom det då är så jätte svårt att veta vad som orsakas av vad.

Och jag började nog långsamt då när ja gav fast föda. en sked första dan, två andra osv...efter över en vecka tillade jag en ny sort med en sked osv...
och jag började ju med banan, sedan plommon...så jag tycker verkligen jag gjorde på rätt sätt...men hennes kacka blev då hård som chokladbollar och grön som pesto. Om det då var mjölken eller den fasta födan kan jag ju omöjligt veta....

Lactocillus har vi gett i omgångar, rela-droppar heter det i Finland. Men nu har vi faktiskt paus med det också för att veta vad mjölken har för inverkan...

Skall kolla upp om vi har sempers magdroppar här. Men jag antar att det är motsvarande jag gett. det var bara en läkare som sa att de kan innehålla ett mjölkämne som kan ge reaktion..hmm... Men jag kollade aldrig upp det desto mera så nu skall jag göra det!

Hmm...så alltså...fortfarande känns det som om vi är på ruta noll. HAr ni hört om något liknande nångång eller har nån erfarenheter av magar som denna????

Alla råd och tips är ju hemmåt!
Fridde

Inlägg av Fridde »

OCh jo, jag rapar nog henne efter varje måltid. Håller på tills hon rapar. Men det har också varit trenden. Först när ajg byter mjölksort rapar hon jätte bra, sedan blir det bara svårare oc hsvårare att få henne att rapa. Men visst håller jag på tills hon rapar, både dag som natt!!!

Annars, har ni några bra allergi-forum i sverige som ni känner till?? KAnske man kunde få nån hjälp därifrån??!?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja jag HAR hört om detta!! På flera och faktiskt MÅNGA. Jag kan inte för mitt liv förstå HUR man kan PROVA olika mjölk sorter, för är man allergisk mot mjölk så är man! Oavsett om det är semper eller nan allt som innehåller mjölkprotein är med och påverkar. Även ägg och soja har samma invekan är min erfarenhet.

Det jag också vet MYCKET om är överlevnadsångest och att man MÅSTE få bli mätt. Bajs som blir hårt, grönt är typiskt för just mjölkallergi och att det tar henne ett par dagar att reagera är också PRECIS enl. skolboken.

Nutramigen ges till mjölkallergiker och innehåller INGET mjölk. Detta skall du INTE späda med andra sorter som innehåller mjölk!

Lyssna snälla, snälla, snälla på Ewa!!! Hon är en av de bästa som finns inom detta område, jag tror du kommer ha svårt att hitta en läkare som kan detta bättre också. [-o< :heart:

Jag vet också att Yosa här hos oss har barn med mjölkallergi och en hemsida där hon skriver om detta läs gärna för inspiration hos henne också. :wink:
http://www.familjeliv.se/krypin/yosa/presentation.php

Lycka till och massa kramar på att det nu blir bättre med Nutamigen och gärna lite smakisar vad det lider. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fridde

Inlägg av Fridde »

Måste ju bara tillägga att jag gett Almiron, proteinfri-mjölk här innan, det var de som jag spedde ut nutramigenen med. Som ÄR för allergiker. Men hon reagera ju också på det. Även med det hård kacka etc...
Å jag vet att hon äter för lite och borde börja äta välling och fast föda. Men jag måste lyssna på läkarna. Annars kan jag inte heller förvänta mig att de skall hjälpa mig när jag behöver dem.
Men tack för att ni bryr er. JAg lyssnar nog också på er minsann. Men jag kan inte ge fast föda än, måste iaf vänta en vecka. Annars kan de inte göra provokationstestet och gör de inte det får vi aldrig någon diagnos och inte heller mjölken ersatt.
Fridde

Inlägg av Fridde »

Okey...idag har jag googlat och läst massor för att förstå mig mera på detta med allergier.
Nutramigen tror jag att hon heller inte tål, men jag måste ge det några dagar. Om det inte blir bra på några dagar tänker jag GENAST byta sort. VILL verkligen börja ge henne välling och mera mat eftersom jag ju verkligen vet hur lite hon dricker. Dessutom tuggar hon o biter på det mesta, så jag är helt övertygad om att hon skulle häva i sig den ena burken mat efter den andra..:) Om jag nu skulle trotsa läkarna trots allt och börja med smakisar, VAD skall jag ge som första????? Ifall hon har den värsta tänkbara allergi som man kan ha, vad borde då magen klara bäst, anyone????
Sen om jag skulle koka egen välling på nutramigen, vad skall jag använda för extra stärkelse. Mjölkfri majsstärkelse rekomenderas av mead johnson som säljer nutra, men om hon mot förmodan skulle reagera mot majs??? Vad är mest milt åt magen???

Mera tips???
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"