Ska kura mitt tredje barn, behöver hjälp och peppning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kiralves

mini uppdatering om natt fyra samt lite dag 5

Inlägg av Kiralves »

inatt var hon orolig och vaknade flera ggr med somnade genast av ramsan, sedan vaknade hon 07:10, och var arg och tyckte nog att jag var världens pestigaste mamma som inte tog upp henne , men efter envist ramsande och när hon var vrålarg en solfjäder och ut med ramsa så somnade hon ca 07:35, sedan väkte jag henne klockan 08:00 som vanligt

dagens sovpass har gått bra

och inatt dag 5 somnade hon utan problem bara lite trötta ljud, jag ramsade ut och sedan en gång till efter några minuter när hon lät lite hjälplös och då somnade hon

min bror är mäkta sur på mig, hans treåring sover inte ens så här bra, hon har kvar nappen dessutom....
andra vänner vet inte vad de ska tro
Den som talar illa om andra i din n?rvara, talar illa om dig i din fr?nvaro.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: mini uppdatering om natt fyra samt lite dag 5

Inlägg av annawahlgren »

Kiralves skrev:sedan vaknade hon 07:10, och var arg och tyckte nog att jag var världens pestigaste mamma som inte tog upp henne

- - min bror är mäkta sur på mig, hans treåring sover inte ens så här bra, hon har kvar nappen dessutom....
:D Härliga nyheter :lol: Pris och beröm :-({|=

Tänk inte "tog upp", tänk "komma upp". När man vaknar på morgonen - särskilt när man har börjat sova verkligen som folk - frågar man ju sig (och världen) om det inte är morgon nu. Man har ju sovit "klart" (tror man), vilket man inte har. Försök undvika att springa in :!: För då meddelar du ju faktiskt i handling att dagen har börjat. Dvs det händer saker.

Jättebra att hon somnade om - då överbryggar hon snart den där lilla skarven. Om du inte stör [-X

Stackars brorsan. Sur :?: Varför då :?: SHN-kuren finns ju :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kiralves

återfall

Inlägg av Kiralves »

Nu har det komit det hemska återfallet, igår funkade inte daglurarna alls, ramsan tog inte överhuvudtaget och tillslut efter kontan gråt i 30 minuter gav vi upp och tog upp henne, likadant på eftermiddagen, dessutom är hon stormförkyld. Inatt vaknade hon vid 2 kunde ine somna om, jag ramsade, provade buffning och solfjädern när det var som värst.
När hon vaknade ramsade jag glatt direkt, men det tog ingen effekt hon blev bara ledsnare, jag lät henne gråta ett tag för att se om hon slutade men det gjorde hon inte så efter 10 minuter mer ramsa, funkade inte alls, jag hade magstöd, sa snäll ramsa och det ena med det andra men det tog inte, kändes som om jag gav jätte långa pauser utan ramsa, men det hjäpte inte, sedan flera ramsor på raken hjälpte inte heller. Tillslut var hon så förtvivlad att jag buffade men trots min inövade buffningsteknik så funkade det inte, hon blev visserligen lugn men superarg/ledsen när jag gick. Min man tyckte att hon skulle få gråta, men efter 20 minuter var hon lika ledsen.

nu krånglar förmiddagsluren, gråter och gråter tar inte till sig ramsan...ingen hysterisk gråt bara sorgligt uppgiiven. Vad gör jag för fel, vad ska jag göra. Framtill nu har det annars gått strålande HJÄLP

ska hon skratta innan daglurarna också
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Stressa inte upp dig nu över att det har varit ett dåligt stim, det här kan ju du, så om lilla gumman är extra frågvis nu under förkylningen så får du peka med hela handen så att säga.

Skratta ordentligt före alla lurar, både dag och natt. Och sen så är det faktiskt upp till dig att få ramsan att fungera, när hon vaknar på natten låt henne reagera klart, hon är inte mottaglig för någon hjälp när hon är arg/förbannad osv, vänta till hon börjar gå ner, då kan du möta med en ramsa, då kanske hon går upp igen för hon vill verkligen veta om det verkligen ska vara så här, då låter du henne reagera klart innna du ramsar igen, och så fortsätter du tills ramsan verkligen får sissta ordet, överarbeta inte ramsan, och stå som en fast trygg punkt, det är verkligen ingen fara!!!

Så odla attityd och känn lugnet, det här styr du upp i natt! Inga konstigheter alls! Lycka till! :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Kiralves

återfall

Inlägg av Kiralves »

daglurarna gick faktiskt ganska skapligt idag men nu vill hon inte sova för kvällen, hon är vrålarg. Gick in en gång och buffade henne lugn men nu har hon tagit ny fart med klagolåten, ska inte gå in mer....men när hon nu är så arg så struntar hon i ramsan....ska se om det lugnar sig något då ramsar jag igen.....återfall ger mig ångest men jag måste ju ha is i magen, jag är ju den vuxne, jag kan ju inte låta henne skrika sig till att komma upp...eller skrika in mig igen. Nu ska jag vara lugn, trygg och ramsa.....
duggan

Inlägg av duggan »

Ja det är jätte bra, ta ledningen och visa vägen. Det här grejjar du! :D
Kiralves

Inlägg av Kiralves »

hon tog en timme på sig att somna för natten igår kväll....så jobbigt, men jag ramsade, och var tyst, hon var nämligen i långa stunder så arg att hon inte ville höra min ramsa, när hon lugnade ner sig kunde jag ramsa igen och hon var lugnare och sedan när det var tyst så ramsade jag igen...men det tog tid, och inte var hon glad, men idag har lurarna funkat bra, och ikväll tog det 10 minuter att somna för henne men det var ingen ledsen gråt, mer gnällig i så fall, jag ramsade 3 omgångar, först när jag gick ut, sedan en till när hon frågade ganska mycket och en när hon blivit tyst.

igår efter den svåra insomningen vaknade hon till 2 ggr under natten men somnade snällt med ramsan på ett par minuter båda gångerna...skönt, jag var ganska uppstressad efter kvällen.

Nu känns det bättre, det är tufft att stå på sig ibland

tack för stödet genom denna kris, hoppas den är över nu
Lua

Inlägg av Lua »

Toppenbra jobbat :thumbsup: :!:

Kram Lua. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Jätte härlig läsning så här på kvällskvisten, bra jobbat! :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"