Min son som är 3 månader idag somnar själv i sin egen säng vid 21.30-22. Fram till 2 månaders ålder sov han oftast 4,5-5 h. Men sedan en månad tillbaka vaknar han klockan 01-01.30.
Vi provade att vagna då han var 8 veckor och det gick bra 2 nätter, sedan fick vi problem med att han fick vagnas hela nätterna igenom och efter en vecka gav vi upp. När han vaknar så är det inte skrik utan han suger och snuttar helt hysteriskt på händerna och gnäller lite- så kan han hålla på länge. När vi vagnade så tystnade han relativt omgående och vi slutade vagna då vi tyckte han var på väg att somna men varje gång så vaknade han igen efter 3-5 minuter och började suga hysteriskt på sina händer igen.
Han har napp dagtid men inte på natten, och inte heller när han somnar.
Nu har vi börjat med ersättning sista målet för att få honom mer mätt, detta sedan 1 vecka- men har inte hjälpt. Han envisas ändå med att vakna vid 01.
Skall vi prova att vagna igen, och isåfall hur gör jag när han hela tiden tystar direkt- och vi slutar då- han sover 5 min och vaknar igen. Så här fick vi hålla på flera timmar på nätterna dag 3-11 innan vi gav upp.
Provat att vagna utan framgång
Hejsan, och välkommen
Det låter som att din son gillar att bli vagnad i allra högsta grad, t.o.m så mycket att han blir arg när du slutar! Det du ska göra är att vagna tills han tystnar, då släpper du vagnen med ett skak med det samma, och antagligen kommer sonen att börja skrika igen direkt, så vagnar du tills han tystar och upprepar, detta kommer garanterat att ta några omgångar innan han förstår att dom inte tänker vagna hela natten, och då kommer han också att köpa det rakt av. Men ge det ett par nätter innan du utvärderar. och sen vill jag bara påminna om mat, mat och mera mat på dagtill, det är A och O, mat i magen för att man ska kunna sova som folk!
Det låter som att din son gillar att bli vagnad i allra högsta grad, t.o.m så mycket att han blir arg när du slutar! Det du ska göra är att vagna tills han tystnar, då släpper du vagnen med ett skak med det samma, och antagligen kommer sonen att börja skrika igen direkt, så vagnar du tills han tystar och upprepar, detta kommer garanterat att ta några omgångar innan han förstår att dom inte tänker vagna hela natten, och då kommer han också att köpa det rakt av. Men ge det ett par nätter innan du utvärderar. och sen vill jag bara påminna om mat, mat och mera mat på dagtill, det är A och O, mat i magen för att man ska kunna sova som folk!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12