Tom 8 1/2 månad kurades för ca två månader sedan. Han sover bra även om han aldrig har gillat att gå att lägga sig.
Den senaste veckan har han börjat bli väldigt arg och ibland ledsen när vi lagt honom. Han börjar protestera så fort vi lägger ner honom i sängen och fortsätter i upp till 25 minuter. Emellanåt är han något lugnare och ligger och snackar, men så börjar han igen. Till att börja med är han arg, men ibland övergår det till att han är ledsen och han gallskriker.
Vad gör vi? Vi kör skratt till godnatt i annat rum, bär honom till sängen och lägger ner honom. Samtidigt släcker den andra av oss lampan. Han protesterar och då håller vi solfjäder på honom tills han är lugn (ibland en minut), ramsar glatt ut. Han börjar ganska snart smågnöla och då gör vi ljud i närheten. När han sedan börjar skrika igen ramsar vi från dörren. Först bestämt, och sista omgången mer bekräftande. Oftast känns det som om ramsan inte tar, han fortsätter bara att skrika. Till slut stillar han sig lite, börjar gråta igen, och vi ramsar. Skriker han upp sig mycket går vi in och solfjädrar tills han är lugn (ibland flera minuter), ramsar ut och fortsätter så tills han somnar. Ofta känns det som om han somnar av ren utmattning och inte speciellt nöjd. Det känns inte bra, känns ibland som det är skrikmetoden vi håller på med. Vad ska vi göra för att ramsan ska börja ta igen? För att få honom att somna skönt? Kan det ha med 8-månadersångesten att göra?
Samma svårighet har vi ibland på dagen. Då reser han sig dessutom upp i sängen och står och skriker. Då går jag in och lägger honom ner.
Tacksam för svar på lång berättelse och många frågor...
Malin
Skriker när vi lägger honom
-
MalinSyrstad
Hejsan!
För det första vill jag bekräfta dina tankar, det ÄR nog 8 månaders ångesten som spökar. Det är väldigt vanligt att nätterna stökar under denna period.
Däremot får jag nog skälla lite på dig ang detta:
Jobba på med enbart ramsan och försök hitta tillbaka till en komunikation, ramsa ej när han är arg/förbannad utan låt han reagera tills han kommer ner, då först är han motaglig för ramsan. Då följs den ofta av en ny frågerunda och låt han då reagera igen tills han åter igen är på väg ner- då ramsar du. Ge dig inte förän ramsan har fått sista ordet!
Det här grejjar du, jag är aldeles säker på det, så ladda inför kommande natt!
För det första vill jag bekräfta dina tankar, det ÄR nog 8 månaders ångesten som spökar. Det är väldigt vanligt att nätterna stökar under denna period.
Däremot får jag nog skälla lite på dig ang detta:
Om du är helt på det klara med vad, varför och när du ska göra så vet du också att det inte är en "skrik"metod du håller på med. Men att gossen är frågvis och oroad över sin 8-mån ångest, det är nog inte ljudlöst oavsett vad du gör. Nåja men nu är det upp till dig att få ramsan att ta, ladda bössan, skut alla vargar och odla attityd den självklara. När hela världen gungar under sonen din, är det viktigare än nånsin att ni står som en trygg fast punkt.Det känns inte bra, känns ibland som det är skrikmetoden vi håller på med. Vad ska vi göra för att ramsan ska börja ta igen?
Jobba på med enbart ramsan och försök hitta tillbaka till en komunikation, ramsa ej när han är arg/förbannad utan låt han reagera tills han kommer ner, då först är han motaglig för ramsan. Då följs den ofta av en ny frågerunda och låt han då reagera igen tills han åter igen är på väg ner- då ramsar du. Ge dig inte förän ramsan har fått sista ordet!
Det här grejjar du, jag är aldeles säker på det, så ladda inför kommande natt!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12