hur länge fortsätta vagna över 45-minskarven?? (dagssömnen)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
stjernan

Inlägg av stjernan »

Natten gick bra, han vaknade vid 4 och fick mat. Han får i sig ganska lite på natten och inatt kräktes han också. Ca 100 ml på sin höjd äter han nattetid.

Jag har även testat att ge honom majspuré nu, han gillar det också.

Har en fundering kring 45 - 2 - 45 schema: Jag undrar om han hinner äta allt han ska vid andra målet innan han blir trött igen?
Om han vaknar 8, äter och är vaken 2 h, sover 45 min, då är klockan 10.45.
Då är han trött igen efter 2 h vid 12.45 och jag bör påbörja andra målet vid 11.30 kankse? Misstänker att det är lite tidigt för hans smak, han äter i nuläget med 4 h mellanrum på förmiddagen. Men kanske blir han hungrig snabbare om han får vara mer vaken på fm?

I nuläget är schemat istället 2 h sömn mellan 10 och 12, sedan 2 st 45 min lurar på em, ibland en 20 min på kvällen också.
Hugo född 070713
stjernan

Inlägg av stjernan »

Jag avvaktar ett tag med att ändra schema. Som det är nu så är varje mål en kamp.... Kanske beror det på att jag började ge smakis?? Eller att jag trugat FÖR mycket?
Hugo född 070713
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, :lol:

Bra, bra. behåll schemat ett tag till. Du kommer och märka om du behöver justera några tider. För oss kunde mattiderna flexa en aning mer än när jag ändrade sovtider.

Detta för att jag märkte att Tor äter MYCKET lunch och MIDDAG men mindre av de andra målen. Då blev det lättare att hitta en rytm. Men den har varierat en del fram tills nu året. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
stjernan

strul med nätterna, igen!!!

Inlägg av stjernan »

Jag lyckades få ordning på nattsömnen igen förra veckan.
Puré på eftermiddagen gillade han, och till det ca 750 ml NAN2/dygn. Borde väl räcka? När jag började truga för att få i mer förra veckan började han strula otroligt mycket, ville inte ha flaskan alls, så jag gör inte om det igen...

Jag bestämde mig också för att ta bort nattmålet vid 4-tiden helt, då han knappt ville äta något då, det blev bara stånk och gnäll när jag matade på natten. 3 nätter sov han till ca 5 - 6, sedan vaknade han och vagnades till 7 då han fick mat. (Somnade runt kl 21)

Nu har jag haft 2 mardrömsnätter efter dessa 3 lyckade... :cry:
I natt vaknade han nästan en gång i timmen... :?:
Är det för att jag ändrat sovschemat på natten, tro? Även dagssömnen blir ju ändrad, eftersom han fortfarande är för liten för att sova 12 h natt, så börjar morgonen tidigare nu än förut då vi hade nattmål. (förut hade vi morgon kl 8, nu 7)

Ska jag börja med ramsan på nätterna? Jag har sagt ramsan varje kväll några gånger precis då han håller på att somna in... vet inte om han är för liten för att den ska börja "ta" :?: :?:
Hugo född 070713
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, visst finns det faktiskt de som klarar att sova 21-07 vid 3 mån. MEN, det har inte jag rekommenderat dig. :wink:

Läs gärna om i tråden en gång till... Bestäm dig för HUR du skall göra och om du nu skall ha natt mellan 21-07 får du INTE titta i backspegeln utan jobba EXTREMT målmedvetet!

- Hur hade du tänkt att schemat skulle se ut nu vid 3 mån (gärna så du kan ha det över 4 mån också). Byta schema varje månad är ganska jobbigt som du märker för både vuxna och barn, så tänk gärna efter FÖRE så du slipper vara brandman senare. :wink:

Leta upp den där känslan du hade de dagar det gick bra, behåll den känslan OAVSETT hur dagen faktiskt går! Däri ligger nyckeln till den berömda "attityden". 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
stjernan

Inlägg av stjernan »

Kanske ska gå tillbaka till det gamla med nattmål vid 4 ändå då... Han har de 2 senaste nätterna vaknat vid 5 (vakna 1 gång i timmen var som tur var en engångföreteelse) men det har varit riktigt svårt att få honom att somna om. Idag gick det lite bättre än igår, men då vaknade han igen vid 6 och vägrade somna igen. Han låg och jollrade när jag vagnade och när jag slutade så blev det mer och mer gnäll bara.

Så kanske är det för tidigt med 21-7, kan 21-6 funka bättre tro?
Jag vill ju helst inte ha det där nattmålet, han har ju visat nu att han faktiskt klarar sig till 7 utan mat, även om han vaknar för tidigt. (Han är inte vrålhungrig och skriker på mat när han vaknar heller...)
Eftermiddagssömnen har inte heller den funkat med 21-7 schemat, men det tror jag är för att han fortfarande är van vid det gamla schemat, då han ju inte sov så mycket på em. (2 x 30 min)

Jag får sätta mig och fundera på detta och skissa scheman tror jag.
Kanske blir han helförvirrad om jag ändrar mig och tar tillbaka nattmålet :?:

Jag börjar dessutom bli sååå trött på vagnens gnissel nu på nätterna. Dags för buffning istället??
Hugo född 070713
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hur du gör kan bara du avgöra. Det enda jag kan säga är att när man inför ett nytt schema så ger man det minst 3 dygn där man följer tiderna slaviskt utan marginalkvartar.
Sen låter man det sätta sig i ca. 1 vecka INNAN man utvärderar. 8)

Så om du nu tänker göra om det igen så TÄNK efter före! Schemat bör hålla både 3-4 mån. Hur vill du att nätterna skall se ut vid 4 mån? :?

Ps. När de jollrar vagnar man inte. Vi kan inte SOVA ÅT dem, bara ge förutsättningar. Vagning är till för att lunga så man kommer till ro. Har ni KOLSVART i sovrummet om natten? Ds.
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"