Hej!
Min dotter är nu lite över 8 månader och hennes shema ser ut så här:
08.30 Frukost
10.40-11.00 Sova 20 minuter
12.00 Lunch
13.30-15.30 Sova 2 timmar
15.30 Mellanmål
18.30 Middag
20.00 Bad, skoj och nattslurk
20.30 Sova natt
Dvs. totalt 12 timmar sömn på natten och 2,5 timma på dagen.
Nu är hon snart 9 månader och jag ska dra ner till bara 2 timmars sömn på dagen. Min fråga lyder. Klarar hon hela förmiddagen utan att sova om jag skulle ta bort fm-luren och bara behålla den långa luren på 2 timmar mitt på dagen? Eller är det bättre att behålla luren på fm och dra ner till 1,5 timma lur vid 13.30?
För min egen del så skulle jag vilja minimera antalet lurer på dagen eftersom det är så mycket enklare när man är ute och rör sig. Oftast är vi hemma vid ett tiden och den långa luren sker då i hennes säng. Men jag vill ju göra det som är bäst för henne .... Vill inte heller "testa" eftersom jag tror det bara skulle krångla till det att hålla på att ändra för mycket. Därför vill jag vara säker på att det är det bästa och sen bestämma mig för det och köra på det. Vad tror ni?
Shemaändring: Vilken halvtimme är bäst att ta bort?
-
jenny_ebba
Shemaändring: Vilken halvtimme är bäst att ta bort?
stolt mor till Viggo
, f?dd 040911 - Kurad 050221
Nu 2-barnsmor till lilla Ebba, kuren påbörjad 8/6-07
Nu 2-barnsmor till lilla Ebba, kuren påbörjad 8/6-07
Att gå ner till en dagslur brukar lämpligast göras vid ca 1 år, så jag skulle nog säga att tösen din är på tok för liten ännu. Även om jag har viss förståelse för att det är skönare för föräldrarna med en lur. Den korta fm-luren kan hon ju dock ta sig i vagnen, så då behöver du väl inte bli så låst hemma, eller?
Vi bytte till en lur för storebror när han var 17 mån och då hade han strulat lite ett tag, så det var tydligt att det var bättre med en lur då. På lillasyster bytte vi när hon var 11 mån+, och hon var egentligen för liten för att klara det, men med en 5-minutare på fm och en 5-minutare på em, så gick det. Däremot brukar man kunna (åter)införa en 2-timmarslur mitt på dagen NÄR man går över till en lur. De brukar vara så trötta så de gärna sover en extraslurk då.
Så mitt råd är 12+20+1,5 nu ett par månader till och sen, när hon klarar att gå över till en lur kan du gott ha 12+2 tills hon själv visar att 1,5 är tillräckligt.
Kram Ewa
Vi bytte till en lur för storebror när han var 17 mån och då hade han strulat lite ett tag, så det var tydligt att det var bättre med en lur då. På lillasyster bytte vi när hon var 11 mån+, och hon var egentligen för liten för att klara det, men med en 5-minutare på fm och en 5-minutare på em, så gick det. Däremot brukar man kunna (åter)införa en 2-timmarslur mitt på dagen NÄR man går över till en lur. De brukar vara så trötta så de gärna sover en extraslurk då.
Så mitt råd är 12+20+1,5 nu ett par månader till och sen, när hon klarar att gå över till en lur kan du gott ha 12+2 tills hon själv visar att 1,5 är tillräckligt.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Trollet1969
Hej Jenny-Ebba!
Vår Anton är snart 17 månader och vi har nyligen ändrat schemat till en dagslur, han fixar det, men skulle nog gärna vilja sova ytterligare en kortis, så mitt råd till dig är att avvakta minst ett halvår innan du tar bort luren!
Din dotter är på tok för liten för en lur tycker jag!
Ha det så bra!
Kram Lena
Vår Anton är snart 17 månader och vi har nyligen ändrat schemat till en dagslur, han fixar det, men skulle nog gärna vilja sova ytterligare en kortis, så mitt råd till dig är att avvakta minst ett halvår innan du tar bort luren!
Din dotter är på tok för liten för en lur tycker jag!
Ha det så bra!
Kram Lena
Mamma till
Anton född maj 06 och
Simon född juli 08