Jobbiga nätter med tremånaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
tinaraa

Jobbiga nätter med tremånaders

Inlägg av tinaraa »

Hej!

Jag är ny här, har blivit rekommenderad av en vän som haft fantastiskt resultat.

Har en tre månader gammal bebis, som sedan en vecka tillbaka inte vill sova på nätterna. Börjar bli olidligt. Våra dagar ser ungefär ut så här, dock med variation beroende på hur nätterna sett ut och när hon vaknar.

7:00 tutte (10 min, tidigare 20 min men äter snabbare nu, kastar bak huvudet efter denna tid och är inte längre intresserad trots trugande)
Uppe med pappa 7:00-8:00, därefter sova ca 8:00-9:00
Tutte 10:00 (15 min)
10:15-11:30 Babysitter/filt när jag fixar hemma, lite lek också
11:30-13:30 sova i vagnen, ute (funkar inte inomhus, då vaknar hon omedelbart)
13:30 tutte 15 min därefter ner i vagnen igen
14:30-15:30 sover i vagnen, fortfarande ute men vaknar då vi kommer hem
15:30 leker/pratar med mamma
16:30 mat 10 min
17:30-18:00 tupplur OBS! Har mycket svårt att komma till ro, kräver att vi går ut med vagnen, utan denna tupplur blir hon övertrött på kvällen
19:00 bad
19:30 tutte 15 min
20:00 sova, somnar utan större problem

Hon vaknar numera varannan till varje timme på natten och vill ha mat, får hon det inte skriker hon. I vissa fall lyckas jag vagna henne till sömns igen.

Vad göra?? Förslag på mat- och sovschema?

När kan vi börja kura, har hört att hon måste ha fyllt fyra månader? Har på BVC fått svaret att nästan alla barn 'krisar' vid tre månaders ålder och att de måste få mat flera gånger varje natt. De säger också att hon är för liten för att sätta rutiner.

Äter hon för kort tid? Hur kan jag hålla henne koncentrerad på maten och därmed äta längre?

Hon är idag 62 cm lång och väger 5750 gram. Vi har dock långa och smala gener i familjen.

OBS! Vill att hon ska sova på rygg, magen är inte ett alternativ, men är tacksam för hjälp utifrån detta. Har även beställt boken Sova Hela Natten.

Stort tack på förhand!
/Tina (& lilla Essie)
---
Mamma till Essie född 2007-07-02.
---
duggan

Inlägg av duggan »

Hej Tina.
Ja det stämmer att man inte kurar barn i stor stil under 4 månader, men du kan ju strukturera upp dagarna och nätterna med hjälp av standardmodellen.

Maten brukar vara stora boven, så när du ammar så ger du först från ena bröstet och när hon inte mer vill ha tar du pause och rapar ordentligt, sen ger du en omgång till på samma bröst och när hon bryter så rapar du kanske tar en pause pch byter blöja och umgås lite, sen kan ni ta en omgång till på andra brösten, och när hon inte mer vill ha så rap-pause kanske lite umgänge och sedan en omgång till från samma bröst igen. Alltså under en timme så matar du på allt som bara går.

Här har du en länk till antal timmar sömn som behövs: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=52

Exempel på en schema kan ju vara
7.00 Godmorgon 7.00 - 8.00 mat
8.30 sova 1,5 h
10.00 -11.00 mat
12.00 - 13.30 sova 1,5 h
13.30 - 14.30 mat
16.00 - 16.45 sova 45 min
16.45 - 17.45 mat
Bad, umgänge osv
18.30 kvällsslurk
19.00 Godnatt
Nattmål 04.00 (som vagnas bort vid 4 månader.)

Eller så kan du ha 45 min lur på fm och 2 timmar vid lunch
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
tinaraa

Inlägg av tinaraa »

Hej Duggan

Tack för ditt svar och fina schema. Jag har anpassat schemat något efter Essies behov, det jag tänkte köra efter är som följer:

7.00 Godmorgon
7.00 - 8.00 mat
8.30 - 9.15 sova 45 min
10.00 - 11.00 mat
11.30 - 13.30 sova 2h
13.30 - 14.30 mat
16.30 - 16.15 sova 45 min
16.30 - 17.30 mat
Bad, umgänge osv
18.30 kvällsslurk
19.00 Godnatt

Fråga - Gör jag fel om jag lägger till en sen kvällsslurk förslagsvis kl 22, dvs jag tar upp henne för mat då? Det skulle då innebära att hon sover 6 h utan mat inledningsvis, men att jag om någon vecka tar bort denna slurk. Det känns lite väl magstark att gå som från idag max 4 h utan mat till 9,5 h på en gång.

Vad tror du?

Tack igen!
/Tina
---
---
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tycker att det är lika bra att bara ha ett nattmål, vid 4 snåret. Det behövs inte mer och dom sover oftast lite oroligt i vargtimmen och då är det perfekt att fylla på så dom klarar hela vägen fram till morgonen :wink:
Jag kurade min son vid fyra månader, från att ha vaknat och snuttan varje till varannan timme så införde vi 12 timmars nätter, 9 timmar kommer att gå plättlätt! :wink: Ge det 3-4 nätter vad vagning i uppvaken så kommer lilla gumman att fatta galoppen ganska så fort!

Lycka till! :thumbsup:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
ville bara tipsa om att på "avdelningen späda barn och små" här på forumet finns det många trådar om såna små bebisar som du har. Många schemaförslag och andra funderingar om att truga i nog med mat, osv.
:D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
tinaraa

Inlägg av tinaraa »

Tack för tips och hjälp!

Redan andra natten har det gett fantastiska resultat. I natt sov hon mellan 19:00 och 06:30 med bara ett nattmål. Visst krävdes det lite vagning emellanåt, men inget skrik och väsentligt bättre än natten innan. Känns jättebra so far och jag är superladdad att fortsätta!

Det här med ramsan har jag en fråga om. Jag har (utan att veta om Anna W's metoder) sjungit en kort snutt för henne när hon ska sova. Jag har dock inte gjort det på 'rätt' sätt utan sjungit den när hon skrikit och inte varit på väg in i sömnen. Betyder det här att ramsan är 'förstörd' och att jag bör hitta en annan, eller kan jag fortsätta med den? Är hon för liten (3 mån, 1 vecka) för att greppa ramsan?

/Tina
---
---
duggan

Inlägg av duggan »

Du har verkligen jobbat på super bra! :thumbsup:

Ramsan som kommer i framtiden ska inte sjungas utan uttalas rytmiskt, högt och med mycket magstöd! Du kan om du vill, redan nu smyga in ramsan bakvägen så att säga, du ramsar alltså när du lägger för natten, men sedan används den inte vid uppvak-än. Utan då vagnar du bara.

Hojta om det kommer mer frågor!
tinaraa

Inlägg av tinaraa »

Hallå igen!

Efter fyra nätter vill jag berätta hur det gått so far och ställa ett antal nya frågor. Som alltid väldigt tacksam för alla tips och råd!

Första natten var jobbig med mycket vagning gång på gång under hela natten. Andra natten något bättre och tredje natten betydligt bättre (vaknade bara vid två tillfällen och somnade då om efter någon minuts vagning). Fjärde natten var absolut katastrofal. Essie vaknade 23.30 och det krävdes tre (!) timmars vagning med korta mellanrum som slutade med mat kl 02:30, innan hon till slut somnade om. Vaknade igen vid 05:30 och därefter 06:20. Idag är vi alla ordentligt trötta.

Samtliga nätter har jag gett henne mat en gång, som planerat. Detta har varit runt 03:00, då hon själv brukar vakna.

Mina frågor:

* Varför blev förra natten så katastrofal?? Trodde (kanske naivt) att den goda trenden skulle fortsätta.
* Hon har de senaste dagarna varit lite tröttare och mer gnällig på dagarna. Gissar att det beror på att hon vaknar titt som tätt på nätterna och inte får bröstet som tidigare. Ska vi ändå följa schemat som det ser ut eller förlänga sovpassen?
* Samtliga morgnar har hon vaknat strax efter 06:00 och har inte gått att få att somna om. Efter konstant vagnande har vi tagit upp henne 06:45. Vi vill inte gärna inleda dagarna tidigare än 07:00 - vad ska vi göra för att komma tillrätta med detta?

Som sagt sover hon på rygg. Vi använder ofta napp när hon ska somna, då hon lättare kommer till ro då.

Dagarna funkar bra, både vad gäller mat och sovtider. Schemat vi följer ser ut så här:

7.00 Godmorgon
7.00 - 8.00 mat
8.30 - 9.15 sova 45 min
10.00 - 11.00 mat
11.30 - 13.30 sova 2h (alltid utomhus)
13.30 - 14.30 mat
16.30 - 16.15 sova 45 min
16.30 - 17.30 mat
18.30 kvällsslurk
19.00 Godnatt

/Tina
---
---
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Varför natten var "katastrofal" kan bero på mycket, men OFTAST så beror det på för lite mat under dagen, så mata på allt som går, hon ska inte bara veta att maten räcker så hon blir mätt utan hon ska våga tro att det finns mat i överflöd! :lol:

Att hon är tröttare är inte konstigt alls, och det beror tvärtom på att hon har sovit bättre än hon tidigare gjort, sömn föder sömn, men det är övergående, så fort lilla kroppen vant sig vid att få sova ordentligt om nätterna så kommer hon bli som en blomma som slår ut!

Det tar ett tag för schemat att sätta sig, innan lilla gumman blir sin egen klocka, men fortsätt som tidigare, ge besked om att det fortfarande är natt, så kommer det att ge sig. Men som sagt tidiga uppvak är vanligt, och en del kan få dras med det ett tag innan det sätter sig.

Tänk på att dom sover ytligare på rygg, du kan inte tänka dig att lägga lilla vännen på mage -MED LARM? Dom flesta brukar se en markant förbättrig av sömnen. Hjälper nappen mer än den stör så behåll den, men vid 4-5 månader då åker den ut, visst?! :wink:

Och schemat ser TippTopp ut!!! :lol:
tinaraa

Inlägg av tinaraa »

Tack Duggan!!

Idag känns allt väldigt mycket lättare då natten varit toppen. Hon vaknade bara till någon enstaka gång och det var lättare att få henne att sova till 07:00. Så visst går det framåt!

Igår kom boken och CD'n från Anna W. Efter att ha varit stenhård på att hon ska sova på rygg börjar vi nu fundera på möjligheten med magläge. Vi tänkte avvakta ett par nätter till och fortsätter sömnen att strula så kör vi då hon fyller 4 mån en ordentlig kur, på mage. Men förhoppningsvis kanske det inte behövs!

Ha en jättehärlig helg, tack igen - det betyder så mycket med peppning och stöd!

/Tina
---
---
duggan

Inlägg av duggan »

Vad bra att det går framåt, jätte kul att höra!

Om ni överväger magläge, så kör eller hyr ett andningslarm, det finns även fina begangnade att få tag på! Fast andninglarm vill jag rekomendera oavsett sovläge!

Hör av dig om det är något mer som dyker upp! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"