lös mage-röd rumpa

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hegro

lös mage-röd rumpa

Inlägg av Hegro »

Nu behöver jag lite tips på hur vi ska tänka kring morgnarna.
Emil vaknar fortfarande.trots pangramsa, oftast minst en halvtimma för tidigt, ibland 1 timme. Det vill liksom inte ge sig utan han tillbringar oftast en ganska god stund ledsen i sängen och det känns ju inget vidare. Somnar om gör han bara inte och hittills har vi inte fått väcka honom en enda morgon. Oftast har han bajsat och då blir det ju inte precis lättare att somna om.
Problemet som kommit till just nu är att han den senast månaden med ökning den senaste veckan varit ordentligt lös i magen. Jag menar riktigt vattenlös. Pigg och matfrisk som vanligt men det bara sprutar ur honom oftast direkt efter att han ätit. Vi har funderingar på om det är mjölkprodukter som är boven och testar just nu mjölkfri kost några dagar för att se om det vänder. Så klart blir ju rumpan jätteröd av allt bajsandet. Och då åter till problemet med morgnarna.... :roll: Känns ju ännu värre att låta honom ligga kvar om han har bajsat som det är nu, men vi vill ju inte förstöra allt det vi kämpat med i så många morgnar genom att ta upp honom heller. Suck!!! Det bästa vore ju om den lille sötnosen lät bli att vakna för då skulle han ju inte bajsa alls förrän det var dags att kliva upp. Några förslag?
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Massa fet salva varje gång du byter blöja och extra tjockt lager på kvällen.

I morgon - så fort han vaknar, så gå in och håll en solfjäder på honom tills han är sömntung. Det får ta EXAKT så lång tid det krävs. Gå ut med försiktig ramsa, börja om igen om det skulle behövas. Få till en omsomning! Låt honom sova i några minuter (helst 5) och väck godmorgon :lol:

Kom bara ihåg att hela du (om det är du som gör det) måste utstråla lugn. Minsta lilla stress märks i dina fingrar och händer.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

PS.
På söndag ställer vi klockan till sommartid och då blir ju klockan en timme mer än vad den är nu :lol:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Hegro

Inlägg av Hegro »

Ja så har jag tänkt faktiskt, fast jag var/är inte riktigt säker på att jag tänker rätt :?
iom sommartiden så får jag ju äntligen chansen att få gå in och väcka honom innan han vaknar. Då tänkte jag att inte börja skjuta på övriga tider på några dagar utan fortsätta som om det var helt vanlig tid. Dvs natt kl. 20.30 istället för 19.30. Sen när *hoppas* morgontiderna satt sig efter 3-4 dagar så börjar vi skjuta kvällstiden (och dagens övriga tider) med en marginalkvart/dag.
I övrigt fungerar dagarna och nätterna perfekt nu. Det är så härligt att få vara den där mamman som andra tycker har haft en sån himla tur som fått ett barn som faktiskt SOVER hela nätterna :D
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

När han somnar på kvällen har inget att göra med när han vaknar på morgonen. Det är ofta t.o.m. så att barn sover längre på morgonen om de somnar tidigare på kvällen.

Så se till att han får möjlighet att sova de timmar han ska, nu när du har chans. Risken är annars att han får för lite sömn och vaknar tidigare i alla fall. :roll:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

PS.
Det är ju vad jag tycker - gör det du känner är rätt!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
gunnar

Inlägg av gunnar »

Använd Inotyol salva (hoppas det är rättstavat). Finns på Apoteket och luktar tjära. Vi brukar använda den vid diarréer och det funkar jättebra. Smeta mycket! :D
Petra
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Eventuell fortsättning på Mat och mage med mera kanske :?: Tack :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"