Ändra i schemat på femte dagen
Ändra i schemat på femte dagen
Vi är nu inne på femte dagen i "shn" kuren. Edvin sov sin första hela natt sedan han föddes i natt, det var underbart. En fråga Schemat som vi gjort innehåller följande sovtider. 19.30-7.30, 9.30-10.30, 12.45-13.45, 17.30-18.00. Vi satte dessa tider då Edvin redan följde dessa bra, men nu verkar han få så mycket sömn på natten så han är inte trött vid 17.30-18.00 utan vägrar sova. Kan vi lägga honom en halvtimma tidigare och ta borrt den sov tiden?
-
TorpSara
Nu krånglar sovpassen på dagen
Edvin sov nu sin tredje hela natt på raken kur natt 6. Han somnar på 2min skulle helst vilja somna kl 19.00 men vi håller honom vaken till 19.30 som vi satt som sov tid och vi väcker honom på morgonen 7.30. Då Edvin inte ville sova sitt tjedje sömn pass som var 17.30-18.00, strök vi det ur schemat och la ut den halvtimmen på de andra två dagssov passen som nu är 9.30-11.45 och 13.45-14.00. Problemet som uppkommit är att Edvin som innan kuren somnade dessa tider så forrt man lade ner han i vagnen och körde ett par meter, nu vänder han sig till mage och försöker ta sig ur vagnen, selen tar ju emot men det är inte lätt att få honom att lägga sig ner o somna. Har nu i två dagar fått köra runt i 30-45min på gräsmattan innan han somnat, första sovpasset har han bara sovit 40min båda dagarna och andra sov han i går 30min. Vet inte om vi skall börja lägga honom inne i sängen på dagarna? Känns som om man inte vill riskera att förstöra den fina natt rutinen vi fått till. Eller om det är sov tiderna som borde ändras, senare lägga eftermiddagsluren eller lägga honom en halvtimma tidigare, men jag vet ju att man inte ska ändra i schemat.
Hejsan!
Om det tar så pass lång tid för honom att komma till ro i vagnen, så behöver han säkert mer plats att böka på, en del barn är mer bökigiga innan dom hittar en skön sov ställning! Så jo, jag tror nog att spjälsängen kan vara en god ide, speciellt det långa luren.
Lycka till, och beröm för en väl utförd kur!
Om det tar så pass lång tid för honom att komma till ro i vagnen, så behöver han säkert mer plats att böka på, en del barn är mer bökigiga innan dom hittar en skön sov ställning! Så jo, jag tror nog att spjälsängen kan vara en god ide, speciellt det långa luren.
Lycka till, och beröm för en väl utförd kur!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Om han vaknar för tidigt på dagslurarna?
Hur gör man när barnet vaknar för tidigt på dagslurarna? Skall man alltid försöka få barnet att somna om och i så fall hur länge. Tex om barnet vaknar 30min innan sovpassets slut om barnet inte somnar om under den halv timmen ska man då invänta en stund som barnet inte skriker för att sedan ta upp det när sovtiden är slut?
Hejsan!
Jo när han vaknar 30 min före utsatt tid så kan du ge en ska pangramsa, alltså en upplysande ramsa om att luren ej är slut ännu, och den ger du så fort du hör att han är vaken (så det inte bara är sömngny)
Speciellt nu i början så är det bra att man alltid får till ett omsomnande, för att han ska veta att mamma har koll på klockan jag behöver inte oroa mig. Men längre fram så brukar jag inte ta något extra för ett för tidigt uppvak, alltså då får han jollra på för sig själv. Det viktigaste är inte att dom sover varenda sekund dom "ska" utan att dom har förutsättningen!
Och om han inte somnar om, så tar du upp i lugnt ögonblick, så han inte räddas från något, så att säga! Lycka till!
Jo när han vaknar 30 min före utsatt tid så kan du ge en ska pangramsa, alltså en upplysande ramsa om att luren ej är slut ännu, och den ger du så fort du hör att han är vaken (så det inte bara är sömngny)
Speciellt nu i början så är det bra att man alltid får till ett omsomnande, för att han ska veta att mamma har koll på klockan jag behöver inte oroa mig. Men längre fram så brukar jag inte ta något extra för ett för tidigt uppvak, alltså då får han jollra på för sig själv. Det viktigaste är inte att dom sover varenda sekund dom "ska" utan att dom har förutsättningen!
Och om han inte somnar om, så tar du upp i lugnt ögonblick, så han inte räddas från något, så att säga! Lycka till!
slulle sova middag borta
Vi var på besök hos mormor o morfar, hade med oss en resesäng så att Edvin skulle kunna sova middag i den. Han skrek i 15 min, ramsan tog ingen ting, han somnade till i 5 min sen skrek han i yterligare 15 min, då åkte vi hem. Tips och Råd?
Hejsan!
Här tror jag att attityden vaklade något, vilken ofta är lätt hänt borta.
Jag skickar en suverän länk:http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
//Malin
Här tror jag att attityden vaklade något, vilken ofta är lätt hänt borta.
Jag skickar en suverän länk:http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
//Malin