Några frågor inför kur-start!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
tribel
Kontakt:

Bekräftelse igen och igen?

Inlägg av tribel »

Hej,
Här går det bra och sovs duktigt. :D :D Men jag har en fundering angående bekräftelsen. Tim skriker och är arg fortfarande när jag lägger honom och jag kan ännu inte tysta honom med ramsan vid läggning. Så när han lugnar ner sig och tystnar efter 5-6 minuter så har jag bekräftat honom x4. Och då börjar han igen, ganska argt. Igår bekräftade jag honom 5-6 gånger vilket kändes lite mycket men för att få sista ordet blev det så. Idag två gånger. Oftast så går ilskan över i snyftningar innan han tystnar och då känns det som att jag vill tala om att jag finns där. Men samtidigt verkar det göra honom arg. Ska jag backa här??

/Anna
Anna, mamma till Tim, född 2007-04-26.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Ja, du tänker helt rätt, du ska backa emd bekräftelsen. Du har befäst ramsan och sonen vet att ramsan=dags att sova. Så om han blir arg, sur, bökar och gnölar efter godnattramsan, det är helt okej. Det är först om han blir ledsen som du behöver påminna och ev bekräfta. I övrigt låter du honom vara så han kan komma till ro själv.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
tribel
Kontakt:

Fortfarande skrik vid läggdags!

Inlägg av tribel »

Hej - nu har det gått en månad sen vi kurade Tim och det är underbart att få sova på natten :sleep: :heart: Han sover och sover, snackar lite vid 6 och väcks sedan glad vid 7. Perfekt!

MEN vi har fortfarande arga läggningar. Vanligtvis brukar det ta 10-12 minuter men den här veckan har det två gånger tagit 30 minuter :cry: :evil: :cry:

Jag har försökt läsa alla trådar om problem med läggningar här och såg på ett ställe där AW rekommenderade en kort buffning vid tillrättaläggandet så det har vi gjort nu en vecka ungefär. Inte mer än ca 30 sekunder och bara vid läggningen.

Vi busar innan läggning, släcker lampan och det finns inte ett spår av oro eller vargar i rummet - jag ser fram emot varje läggning som den när han bara ska somna gott. Han är tyst under ramsan ut (som är extremt glad och käck och så mysig jag nånsin kan) och jag går ut och skramlar i köket. Men som sagt, det har ännu inte hänt att han inte har börjat skrika argt innan han slocknar.

Tim har alltid reagerat med skrik och gråt när han är trött och har aldrig tagit napp, tumme eller snuttefilt som tröst. Det verkar som att han tycker det är obehagligt och skrämmande att bli trött. Vill så gärna få honom att förstå att det bara är skööönt att sova.

Skulle vilja ha massor av tips från er som har haft liknande problem. Hur gjorde ni? Hur lång tid tog det? Gick det överhuvudtaget? Tack snälla

:heart: :heart:

Hej från Anna
duggan

Inlägg av duggan »

Jag hade en liten sväng med min son att det var lite arga läggningar, men dom jobbade vi bort med massa massa bur ibland upp till en kvart med bara bus och stoj, skratt är verkligen förlösande! Så mitt tips är att verkligen ha skoj på riktigt innan sängdags!!! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
tribel
Kontakt:

Inlägg av tribel »

Den här veckan har jag kört en "läggningskur" för att bli av med de arga, arga skriken vid läggning. Men hjälp av skratt, ATTITYD, och hög sprudlande musik så somnade han ikväll utan skrik! Och även igår, tror jag (jag dansar ju runt i lägenheten så jag har ju inte så bra koll :wink:) Det här är ju så KUL!!

Jag är ju ganska mån om att fortsätta på den här nya trenden och undrar om det här med musiken. Finns det musikträsk? Kan man fastna där också? Bör jag försöka tona ner musiken från och med imorgon som är femte natten jag gör detta? Är det någon som har en teori?

:D :D :D
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Vad jag vet så finns det inget "musikträsk", om det fanns då kanske vi är i det för jag har alltid på musik utanför sonens rum. Seriöst så tror jag att om musiken hjälper dig att slappna av och ha kul, så åter speglas det på din gosse. Så rocka på, och njut av den nya gladare trenden! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
tribel
Kontakt:

åtta-månaders ångest? Redan?

Inlägg av tribel »

Hej
Jag plockar upp min tråd igen som har en ganska missvisande rubrik nu men ändå. Jag undrar om det kan vara så att lille Tim har fått åtta månaders ångest redan. Han är 7 månader och någon vecka nu.
Sedan kurningen har han sovit suveränt på nätterna och kanske hört av sig någon gång mellan 6-7. Men sen i måndags så vaknar han ofta på nätterna och skriker högt. Oftast börjar det redan vid åtta och sen kan det hända 3, 4, 5, och 6 gånger. Vi försöker avvakta så mycket det går och ramsar när det känns som att man vill gå in. Han lägger sig på rygg ibland och sparkar bort täcket och det hörs direkt. Då går vi in, vänder och går ut med eller utan ramsa. Oftast funkar det utan. Så ser det ut.

Min fråga till er som varit där - hur länge kan det här pågå och ska man bara köra på som jag beskrivit ovan? Eller måste man kura om, dvs vaka några nätter och vara där med ramsa direkt? I BB står ju "en gång är ingen gång, två gånger en vana" och nu har han hållt på så här i sex nätter. Vissa går bättre, andra sämre.

Tack, tack snälla för svar, uppskattas mycket! :heart:

Kram Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:?: Hur ser schemat ut?

:arrow: 7+8 mån = 14,5 timmar sömn. Så har du gamla schemat skall 30 min bort.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
tribel
Kontakt:

Inlägg av tribel »

Schemat består av tre sovpauser:

7 morgon
9-9.20 sova
12-13.30 sova
16-16.20 sova
19 sova natt

Han sover i vagnen på morgon och eftermiddag och har sedan 6 månader (och övergång till sittdelen) tittat fram glad som en solstråle efter 20 minuter. Så egentligen sover han lite mindre än 14.5 timme men han har alltid sovit cirka en halvtimma mindre än vad som "ska's" :wink:.

Inatt har han sovit utan att ge ett ljud ifrån sig :o. Vi fick väcka en glad kille som låg helt utan täcke :!:. Med kalla små fötter, stackarn :!:

Så jag kan inte tro att det beror på för mycket sömn. Eller :?:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, men troligtvis för många sovpass. Det kan vara läge att gå över från tre till två.
tribel
Kontakt:

Inlägg av tribel »

Jag har funderat på det men vet inte riktigt hur jag skulle göra då. Han är väldigt trött vid 9 på morgonen och även vid 16. Lunchen är då han verkar minst trött men han somnar alltid inom fem minuter och då borde han väl vara trött.

Något tips på hur två lurar skulle kunna fördelas? Har föreställt mig att lunchpasset behålls länge och är det enda sovpasset runt ett års åldern. Men det kanske är feltänkt :?:.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Kanske vill du ha lite mera som oss?

09.15 sova 45
12.30 sova 1,5
Sen kan du i en övergångsperiod eller kris ge
16.00 5 min (mer i farten)
Var ute mycket och istället för sovningen på em få till en vila i vagn en stund, kanske han även då snuvar till sig en 5 min. Men aldrig mer än 5. Detta påverkar inte schemat för övrigt heller.

Denna em vilan i vagn har Tor fortfarande kvar. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi hade också lång lur efter lunch, men ännu lite senare. Vi fick flytta den någon timme när vi gick över till en lur, men det var inget problem i sig. Men många har ju tvärtom, att den långa sovningen ligger tidigare, och det verkar funka bra det med. :D Då håller man dem ju bara vakna lite längre vid schemabytet till en lur.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"