Väcker storasyrran i vargtimman

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lillamolntuss

Väcker storasyrran i vargtimman

Inlägg av Lillamolntuss »

Hur har ni andra, som har syskon som delar rum, gjort?

Har en ARG kille här som tycker att det ska vara morgon nu (sen strax efter fem). Det tycker inte vi andra.

Dumt nog har vi tagit upp honom ett par gånger eftersom han väcker storasyster... Som man bäddar får man ligga.... Nu tycker han att vi ska göra så alltid... förstås... :oops:
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Lillamolntuss

Godmorgon, liksom...

Han är 7 månader nu. Standardmodellad från början... typ...

Schemat:
07.00 Godmorgon + välling (tycker vi, ja... han tycker straxt efter 05)
09.00 Sova lur 45min
11.00 Lunch (lagad mat)
12.00 Sova lur 2 tim (är det här en del av "felet" är? borde vara 1,5 tim?)
14.00 Mellis (macka / kräm)
16.00 Sova lur 20 min
17.00 Middag (gröt)
18.30 Nattslurk (välling)
19.00 Godnatt
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, han har dryga 15 tim idag och ska ha 14,5. Så jag skulle absolut korta långluren. Tror du att maten spökar kan du gott införa ett andra mål mat också, även om BVC rekommenderar 8 mån. Själv gjorde jag det redan vid knappa 6 mån eftersom damen KRÄVDE det, skulle jag påstå.

I övrigt vad gäller tidiga uppvak - har du satt ramsan? Om inte, kanske du behöver ta 3-4 dagar och göra det på. OM nu inte uppvaken ger sig av sig självt, med kortare daglur och ev mer mat, förstås. Men behövs det kan du självklart skilja syskonen åt just dessa nätter. Och sen flytta tillbaka när ramsan gått in. Att höra ramsa på morgonkvisten en gång ibland ska inte störa storasyskonet nämnvärt, så fort hon fåt koll på att det är NI som bevakar lillasyskonets intressen och motar vargar - då kan hon fortsätta sova så gott. Och får sig en ramsa till livs hon också, genom lillebrors ramsa.

Läs gärna tråden här, om att ramsa även säkra sovare:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11181

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Lillamolntuss

Arg pojke vaknade straxt efter fem i vanlig ordning. Fick inte komma upp förrns halv sju. Då hade han varit ARG länge... :oops:

Först pangramsade jag, sen gjorde vi ingenting ett tag. Så småningom gick jag upp och gjorde ljud i huset... skurade inne på toan som ligger vägg i vägg med sovrummet högt och ljudligt till musik (stereo i vardagsrummet som ligger intill). Vågar inte börja dammsuga pga grannarna. Köket ligger lite långt bort - tror inte han hör om jag stökar runt där. Har svårt att hitta på ljud i huset saker att göra vid den tiden... Vid sex vaknade storasyster och eskorterades snabbt och tyst till TVn... (Bra timing - Playhouse Disney börjar sina sändningar då...)

Det känns inte som att han lyssnar till ramsan... Vi ramsar ALLTID vid läggning, dag som natt.

Nytt schema:
07.00 Godmorgon (välling)
09.00 Sova lur 45min
11.00 Lunch (lagad mat)
12.00 Sova lur 1,5 tim
14.00 Mellis (gröt)
16.00 Sova lur 20 min
17.00 Middag (lagad mat), bada, pyjamas, umgås med familjen
18.30 Nattslurk (välling), borsta tänderna, skrattet till godnattet
19.00 Godnatt
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Nya schemat ser toppen ut!
Det känns inte som att han lyssnar till ramsan... Vi ramsar ALLTID vid läggning, dag som natt.
Det är gott och fint att ni ramsar vid läggning, den följer med in i sömnen. Men så länge som man inte har något stök som har behövts tas om hand med ramsa, så har ju inte lilla älsklingen lärt sig förstå sambandet mellan ramsan och omsomning. Om du förstår. Så egentligen, istället för att bli :evil: för att ungen inte sover när han ska, så utnyttja detta gyllene tillfälle till att få till ramsan som det superverktyg det är, både nu och i framtiden! Läste du länken jag bifogade så ser du att det var just det som MsSophie kom fram till där!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Kom också att tänka på:
Många har blivit hjälpta av att lägga 30 min tidigare på kvällen - även om det kanske låter lite märkligt...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:!: Tjaba, jag vill också understryka det Ewa skrivit. :lol:

Kanske en "bekräftelse ramse kur" är på sin plats? Det är det det med "pavlos hundar" du vill åt tycker jag.

Jag tillhör dem som aldrig minikurat utan så fort vi har fnurror så bekräftelseramsar jag! Jag har ALLTID SISTA ordet! Jag VET vad som är bäst och jag tvekar inte! TYp attityden! 8) :lol:

Om man läst lite om Pavlos hundar så var det så att han ringde inte i klockan INNAN de skulle äta, inte heller framför dem när de åt så de kunde se. Han ringde i en klocka MEDANS de åt i "bakgrunden" så den gick in "bakvägen".

När han sen ringde i klockan i tid och otid så dreglade hundarna och kände sig hungriga. DET var vad det gick ut på, om man säger.

Så bekräftelse ramsan skall med IN i SÖMNEN mjuuuk och fin som säger, precis så, så skall man göra... :)

Detta har jag gjort med Tor typ en natt och sen hela dagen efter för att se till att ramsan verkligen sitter och har sin tingade reflex.
I ditt fall kanske du vill göra det i 1,5-2 dagar innan du drar ihop ramsan med bekräftelsen. Se också till att du säger ramsan bort från rummet, bort från dörren, gärna på vägg till något helt annat som är viktigt.

Inte hänga i dörren, utanför eller springan. Stäng helt och använd magstödet. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
päron

en fråga

Inlägg av päron »

Hej!

Vet inte om det här meddelandet kommer rätt??? hittar ingen annan väg att ställa frågan....

Vi har kurat vår 5,5 månaders C för fjärde natten. Han vaknade första gången 4.30 och somande om efter en ramsa. Vaknade sedan 6.15 och somnade om med ramsa på tio minuter. Han vaknade igen 6.30 och var vrålarg. Min man ramsade i tjogomiunter och C blev bara argare och argare tills pappa efter en halvtimmes ramsande inte pallade mer och tog upp C som igentligen skulle sovit till 7.30. Känns som så tråkig avslutning på 4 annars framgångsrika nätter. Har ni några tips??

Hälsar Emma
förhoppningsfulla föräldrar
duggan

Inlägg av duggan »

På morgonsidan av natten, från vargtimmen och framåt så ska så lite aktivitet som möjligt ske, altså en pangramsa vid första vakna pip, en hög och glad ramsa, som besked att det fortfarande är natt, och sen göra ingenting-för på natten händer just ingenting! Och skulle läget bli ledsen då kan du ramsa en gång till, men annars får han faktiskt svära över sina förbenade föräldrar som inte har vett att plocka upp honom när han tycker! :wink: Men ett het tips är att köpa en väckarklocka, och ställ utanför hans rum, då kommer han snart att förstå sambandet att ingen kommer och hämtar upp mig förän klockan har ringt, jaha jajja här var ju rätt trisst så då kan jag lika gärna sova en stund till typ, brukar var väldigt effektivt!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"