Hjälp med att kura tvillingar!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
susanne70

Hjälp med att kura tvillingar!!

Inlägg av susanne70 »

För precis en vecka sedan inledde jag (och min man) kuren på våra tvillingar. De har tillfälligtvis fått ett varsitt rum (storasyster lånat ut sitt en period) under kuren men tanken är att de ska sova i samma rum när allt har satt sig.

På den ena tjejen verkar det fungera bra. Hon somnar och i fall hon vaknar responderar hon på ramsan. Den andra tjejen låter mig göra tillrättaläggandet och jag går ut med en kort solfjäder och ramsar som man ska på väg ut ur rummet. Hon är tyst en stund men efter fem minuter ungefär blir hon arg/ledsen. De första två nätterna gick bra men efter det har det bara blivit värre känns det som.

De två senaste nätterna har varit hemska. Det känns som man håller på med en skrikmetod, typ femminuters. Tjejerna har sin läggning kl 19.30 och 22.30 somnade hon in i går. Mestadels fram tills dess skrek och skrek hon. Var inne mycket kort och buffade/gjorde solfjädern två tre gånger men märkte snabbt att det inte hjälpte då hon bara ville att jag skulle fortsätta. Försöker därför bara hålla mig till ramsan. Då båda tjejerna blivit förkylda (ingen feber) var jag inne en sväng efter läggning och gav henne näsdroppar (som jag glömde innan läggningen) i fall hon var täppt. Det har heller inte hjälpt. Nu kl snart 21.45 är det tyst och hon har somnat. Men fram tills nu har hon skrikigt och varit arg! Gjorde sista bekräftelsen för tio minuter sedan och fick därmed sista ordet.

Känner mig ledsen och väldigt trött och försöker verkligen göra allt rätt. Kan det vara så här? Eller har jag gjort något fel? Det verkar som de flesta kurbarn fattar galloppen och responderar på ramsan efter ett par dagar i alla fall? Eller kan det vara så här uttdraget? Mina tjejer har som sagt tidigare varit mycket enkla att lägga men vaknat mycket under nätterna och velat ha napp mm. Napparna är självklart borta sedan en vecka tillbaka.

Kan tillägga att nätterna sedan en vecka tillbaka är bättre. Den andra tjejen sover mycket bra medan henne som jag skrivit om ovan vaknar till flera gånger som tidigare. Ramsar direkt då (sover på madrass utanför deras dörrar) jag är lättväkt. Ramsan tar på henne då, hon somnar i vilket fall om själv, jag behöver inte gå in.

Kan tänka mig att hon var övertrött och hade svårt att sova, men jag kan ju inte låta henne sova alltför länge på dagen. har varit noga med sovschemat. Hon har dock fått marginalkvarten på båda sina sömnpass i dag.

Jag tror verkligen på den här metoden men känner att jag behöver uppmuntran!
Tack för att ni orkade läsa!!
Tvillingmamma 2007
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och varmt välkommen hit :!:

Klart vi ska få ordning på sömnen! För att lättare kunna hjälpa är det bra om du skriver in barnens ålder i din signatur.

Hur ser dagsschemat ut?

Vi börjar där, tror jag!

Kram Lua. :heart:
susanne70

Inlägg av susanne70 »

Oj, det tänkte jag inte på! Tack för snabbt svar förresten!

Mina tjejer är i dagarna sju månader gamla. De föddes i vecka 39 alltså ej för tidigt födda vilket är vanligt med tvillingar.

Dagsschemat sedan en dag tillbaka ser ut så här:

Vakna: 07.30
Välling: 07.45
Lunch: 10.30 (11.00)
Sova utomhus i vagn: 10.50 - 12.50
Mellanmål: 14.00
Sova: 16.00 - 16.30
Kvällsmat: 17.30
Välling: 19.15
Sova för natten 19.30

Började i förrgår med nya tider då de gamla var svåra att få i hop.
Jag sköter hämtningar och lämningar med storasyster hos dagmamma som ofta har infallit i deras sovtider. Tvillingarna har fram tills i förrgår haft tre lite kortare sovpass om dagen (2 x 1 tim samt 1 x 30 min).

Det är alltså mer praktiskt med två sovpass. Mina tvillingar börjar bli så pass stora att jag tänkt det går att styra in dem på det. Och det har hittills gått bra. De har alltid sovit bra ute i vagnen. Dock måste man gå med dem en liten stund för att de ska somna. Men det är helt ok!

Maten har jag skrivit 11 inom parantes då tanken är att de inom en kortare tid ska ha den tiden och då senareläggs det första sovpasset något. Ev behöver resten av tiderna korrigeras litegrand också. Min tanke är att under tiden bebisarna växer måste väl sådant här korrigeras? Det kan ju inte vara statiskt? Det viktiga är att det är samma rutiner med tider etc.

Min ena tjejs ilska att hon inte vill sova (Engla heter hon förresten) började innan jag ändrade på dagsschemat. Engla har alltid varit mer temperamentsfull än sin syster Silje. Dagtid är Engla den som alltid har sovit bäst.

Hoppas jag fyllt ut alla frågetecken!

Kram och tack för snabbt svar ännu en gång!!

/Susanne
Tvillingmamma 2007
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Hur är det med maten under dagen, det ska rinna ur öron på dom, höll jag på att säga :wink:

Se hennes skrik som frågor, hon undrar om ni verkligen vet vad ni håller på med, kan man verkligen sova tryggt? Kommer vargen inte att ta mig? osv, en del barn är mer frågvisa innan dom nöjer sig med svaret, så ditt jobb nu är att stå fast vid samma svar och leverera svaren genom ramsan, inte bara som en samling ord, utan med ditt betryggande svar vilandes i den, och den ska hon ha med sig in i sömnen för att kunna som lugnt och tryggt!

Så odla på attityden och bevisa att mamma vet hur det ska vara här i världen!! :lol:

Lycka till! :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Hur är det med maten under dagen, det ska rinna ur öron på dom, höll jag på att säga :wink:

Se hennes skrik som frågor, hon undrar om ni verkligen vet vad ni håller på med, kan man verkligen sova tryggt? Kommer vargen inte att ta mig? osv, en del barn är mer frågvisa innan dom nöjer sig med svaret, så ditt jobb nu är att stå fast vid samma svar och leverera svaren genom ramsan, inte bara som en samling ord, utan med ditt betryggande svar vilandes i den, och den ska hon ha med sig in i sömnen för att kunna som lugnt och tryggt!

Så odla på attityden och bevisa att mamma vet hur det ska vara här i världen!! :lol:

Lycka till! :thumbsup:
susanne70

Inlägg av susanne70 »

"Se hennes skrik som frågor, hon undrar om ni verkligen vet vad ni håller på med, kan man verkligen sova tryggt? Kommer vargen inte att ta mig? osv, en del barn är mer frågvisa innan dom nöjer sig med svaret, så ditt jobb nu är att stå fast vid samma svar och leverera svaren genom ramsan, inte bara som en samling ord, utan med ditt betryggande svar vilandes i den, och den ska hon ha med sig in i sömnen för att kunna som lugnt och tryggt!"

DEt kanske är så att Engla är mer frågvis än vissa andra barn. Det är så lätt att tro att det är jag som gör fel. Ramsar för mycket, att jag inte gjorde bekräftelsen rätt etc... I går kväll var det dock något mindre skrik än tidigare nätter. Så nu känns det bättre. Så jag fortsätter med samma självklara attityd. Snart är uppföljningsveckan slut och jag har hela tiden tänkt att då ska allt sitta. Men det kanske är ok om det tar längre tid??

Tack för snabba svar! Uppmuntran är verkligen det man behöver när det är svårt!
Tvillingmamma 2007
Lua

Inlägg av Lua »

Det är nog så att hon är extra frågvis :wink: Och tänk också på att ge massor med mat :!:
Snart är uppföljningsveckan slut och jag har hela tiden tänkt att då ska allt sitta. Men det kanske är ok om det tar längre tid??
När uppföljningsveckan är över brukar det mesta sitta men vissa saker (vargtimmesuppvak till exempel) kan spöka från och till.

Ni gör ett toppenjobb :thumbsup:

duggan

Inlägg av duggan »

Ja ni har verkligen jobbat på bra! :thumbsup:
cissii

Inlägg av cissii »

hej susanne
Snart är uppföljningsveckan slut och jag har hela tiden tänkt att då ska allt sitta. Men det kanske är ok om det tar längre tid??
Tänk inte dom banorna, då är prestationsångesten dig snart i hälarna.
Alla barn är ju olika, som nämnts här innan med. Det kan ta tid att ändra vanor för både stora och små.
Ett tips från mig om du inte redan gör det är att föra anteckningar vad som händer under dom långa frågestunderna, det kan vara hjälpsamt att gå igenom det sen i lugn och ro, och lära sig av det tills nästa gång.
Var inne mycket kort och buffade/gjorde solfjädern två tre gånger men märkte snabbt att det inte hjälpte då hon bara ville att jag skulle fortsätta. Försöker därför bara hålla mig till ramsan
Ramsan tar bra vid nattliga uppvak skriver du. Hur funkar det när hon ska somna? Blir det en dialog mellan er? Dvs hon lyssnar på ramsan och svarar.
Min erfarenhet är att trafik i rummet kan leda till ännu mer och längre frågor, så går man kanske in igen och så börjar det om igen. Vad gör ni mer när hon skriker, prat, dammsugare :roll: , andra husljud, musik?
Jag brukar sjunga en väldigt glad sång om nått nonsens när min dotter stökar runt. Eller typ ringa kronofogden eller nått jobbigt som man måste koncentrera sig på.

En bra tråd om att backa.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Lycka till! Det kommer ju ordna sig :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
susanne70

Inlägg av susanne70 »

Ja, prestationsångest är nog det rätta namnet!! Jag kan inte låta bli att tänka på hur det "borde" vara!

Har en fråga till:

Vad rekomenderar ni när det gäller tvillingar och hur de ska sova på natten? Helst i eget rum eller är det ok att sova i varsin säng i samma rum?

I natt flyttade vi i hop våra bebisar och kl 05.30 vaknade den ena och var ledsen, ramsade men den andra vaknade efter en liten stund. De skrek sedan om vartannat. Jag ramsade med det var svårt att få dialog då båda skrek. Hur borde man göra här? Vi har tyvärr bara tre sovrum och vi är fem personer i familjen (tre barn, två vuxna).

Kram!!
Tvillingmamma 2007
Lua

Inlägg av Lua »

Det är jättebra att de delar rum! När vi flyttade ihop Allis och Isak tog det några nätter innan allt var frid och fröjd. Isak har ibland tjorvat med tidiga morgnar men Allis sover som en stock. Du ramsar den som behöver ramsas, helt enkelt. Om den andra vaknar till så vet den ju också vad som gäller :wink:

susanne70

Inlägg av susanne70 »

Lua:
Tack, skönt att höra! Då kör jag vidare på detta sättet och hoppas att allt sätter sig framöver. Det har gått åt rätt hål när vi haft dem i varsit rum även om det verkar ta tid saker...

Cissii:
Som jag sa tidigare, det är lätt att få prestationsångest på att allt "borde" sitta. Bra länk som jag kan ha som pepptalk när det känns jobbigt! Dialogen när Engla (som skriker mest vid insomnandet) ska sova på kvällen är lite svårare att känna än med den andra tjejen Silje. Försöker ha ljud som TV och annat så att de känner att de inte är ensamma.

Tack alla som svarar - det är GULD värt med all uppmuntran och tips. Det är annars lätt att känna sig uppgiven...

KRAM!!
Tvillingmamma 2007
duggan

Inlägg av duggan »

Vi hjälper så gärna till! Och du jobbar på bra :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"