Vargtimmen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

Vargtimmen...

Inlägg av JH »

Hej alla!

Är nu i mitten av uppföljningsveckan och det går verkligen framåt! I natt var tredje natten i rad som Elsa sov nästan 10 timmar i sträck! :D Dock verkar inte vargtimmen vilja ge med sig...

Elsa har nu alltså i tre nätter vaknat nån gång mellan 04.30-05.00 och vill INTE somna om. Hon sover korta, korta pass på mellan 2-10 min (oftast runt 5) sen vaknar hon och är jätteledsen/arg (såklart, hon får ju inte sooova!). Idag somnade hon dock för första gången om vid 06.00 och sov till 06.40 då jag väckte henne :)

Jag är väldigt nyfiken på hur vargtimmen har varit för er andra som kört kuren! Hur länge har den suttit i? Hur många timmar varar den? Hur har det sett ut under dessa timmar? Vill gärna höra så att man vet hur det "brukar" vara!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
br

seeg

Inlägg av br »

Hej
för oss blev vargtimmen en seeg historia :( . Jag kommer inte exakt ihåg, men det tog nog runt en månad : :evil: innan det fungerade! Den första veckan funkade det ganska bra men sedan blev det värre. Vi ingrep för mycket ( vi buffade och hade oss på mornarna, men sedan lät vi han vara och det hjälpte. Men det var några tuffa mornar nbär han var riktigt förbannd och vi kände oss maktlösa! Det gamla forumet fanns inte initialt så tyvärr hade vi ingen att luta oss mot! Men när forumet kom igång så insåg vi att det är ok med åprotester och de gick faktiskt över, men det kan ta ett tag innan man kommer på exakt när och hur man ska ramsa för att lillen ska somna om!

Försök att inte ingripa för mycket för då är det lätt att fastna i "buffnings- och eller ramsnings- träsket"
Men det kommer så småningom! Men misströsta inte! Ni har ju kommit jättelångt! 10 timmar är ju kanon =D>
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Bettan

Inlägg av Bettan »

Hej JH!
Jag sitter också här och är vargtimmestrött. Vår 4-manaders sover duktigt- fram till klockan 3, då börjar hennes glada cirkusföreställning. Vi har inte kört någon riktig kur än, utan hittills har vi bara gjort så att vi tyst lyfter över henne i vagnen och vagnar henne. Hon vaknar flera, flera gånger (och är på strålande humör) fram till klockan 6 då dagen börjar i vårt hus. Varför lär hon sig aldrig? Våra stora barn var likadana, jag minns inte hur länge. På den tiden använde vi dock inga fina AW-verktyg. Men jag är helt enig, morgonkulan är seg. Lycka till!
Bettan
3 barn f?dda 95, 97 och augusti 04.
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Vargtimmen var en seeeeeeeeeeeeg historia för oss också - fem veckor. För oss var tricket att göra så lite som möjligt. Möjligen en ramsa för att hindra eskalering i missnöjet. Det släpper efter ett tag :)
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
JH

Fler?

Inlägg av JH »

Jaha, det verkar vara samma alltså :roll: Fler som kan dela med sig av sina erfarenheter?? :)
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Vi har inte kurat vår 4-måning utan bara använt verktygen och han sover nu 21-07.15 men vaknar några gånger från typ 05 och framåt. Vi ramsar som besked och sen får han gorma på, sen bekräftelse när han väl tystnar, tar en eller några få omgångar oftast. Slutade med nattamningen (som jag gjort sittande 30-40 min i vårt bibliotek då jag aldrig kunnat amma i sängen) men han har knölat på så här sedan långt tidigare. Räknar med någon månads vargtimmesharv eftersom många verkar ha haft det så. Vi har det ju uppenbarligen inte så besvärligt under vargtimmarna som många andra här och skillnaden mot tidigare gör att detta känns klartt överkomligt. Vi buffar och ramsar aldrig, en solfjäder vid behov bara. (Testade att buffa en gång när han var jättearg men hugaligen så enormt superpissed han blev :shock: , väljer efter den upplevelsen att klara oss utan buffning :))
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
JH

Undrar...

Inlägg av JH »

Är det bra/ok att bara låta dem ligga och gnöla under vargtimmen? Den sista natten har Elsa inte gallskrikit under vargtimmen,som hon gjorde de första nätterna, utan mest gnytt, gnölat, gnällt och gråtit till nån gång. Ska man avvakta läääänge då eller? Är rädd att hon känner sig ensam och oroad över "vargen" om jag bara låter henne ligga sådär, men jag känner också att det är väldigt lätt att fastna i ramsande och solfjädrande just under denna tid på dygnet. Hon tystnar när jag ramsar men börjar alltid gnöla igen när jag tystnar... Vad säger ni?
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Säg en ramsa vid första vargtimmespipet- därefter låter ni juvelerna säga sitt. Då har man talat om att man håller vakten och vad som gäller. Därefter avvaktar man in i det längsta att yttra sej mer! Regeln är, som alltid, sur och gnölig får man vara men aldrig riktigt, rikigt ledsen - först då kan det bli tal om ramsa igen!
ia

Inlägg av ia »

Hej hej!

Hos oss sa sov Silas igenom vargtimmen i princip med en gang i kuren (efter 3e natten eller sa kanske), medan Hanna envisades med vargtimmen i typ 3-4 veckor tror jag det var. Dock inte varje natt pa slutet om jag minns ratt.

Hon brukade vakna vid 4-halv 5 och ha en massa for sig for att somna om vid 5-halv 6 eller sa. Det brukade ga mer eller mindre livligt till. Ibland somnade hon om av sig sjalv efter "intervallfragande" var 10:e min i ett laaaangt tag, ibland blev det ramsning och buffning enligt konstens alla regler.

Nagra natter gjorde vi misstaget att tro att hon verkligen var hungrig och att hon darfor inte kunde somna om. Hon var en pytteliten plutt nar hon foddes och vi var tvungna att ha jarnkoll fran borjan sa att hon fick i sig ordentligt med mat for att vaxa till sig. Silas var stadigare som nyfodd. Hur som, vi gav henne darfor lite flaska nagra natter da det var som jobbigast :oops: , vilket vi nu i efterhand inser bara forvirrade henne och drog ut pa vargtimmeelendet annu mer. Inte sa fiffigt alltsa... :oops: ville bara dela med mig av var erfarenhet dar... :!:

Det ar verkligen inte latt att halla humoret och styrkan uppe sa dags pa dygnet, jag vet, men det kommer att ordna sig. Ingrip sa litet som mojligt, som sagt ovan. Lat henne veta att ni har kolla pa vargarna och lyssna, lyssna. Pepp, pepp! :D

ia
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
JH

Inlägg av JH »

TACK!! :D Känns mkt bättre när man får höra att andra har haft det på samma sätt, men att det har blivit bättre. kram på er!
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"