När hon vaknar (sover i eget rum) ligger hon oftast och jollrar eller sjunger
Så här gör vi:
* Direkt när vi hör att hon vaknat går en av oss upp och ramsar. Svaret blir ofta lite gråt som går över snabbt. Skriker hon upp sig igen ordentligt utan avbrott ramsar vi igen. Och så håller det på i ca 45 min eller som i måndags 1,5 h...
* Vi tar endast upp henne inom marginalkvarten, som nu har blivit 07:15 eftersom hon har varit vaken så länge. När vi kommer in med jubel och klang blir hon förstås jätteglad där hon står och hänger över kanten på spjälsängen.
* Vi har fasta rutiner (läs nedan dock...), hon får vara ute mycket och hjälper till hemma i den mån hon själv vill.
Det jag själv misstänker kan vara orsaken är hennes dagssömn. När jag var hemma med Frida och körde "stenhårt" med tider så var nätterna nästan aldrig mer än 11-11,5 timmar per natt (kanske en natt i veckan sov hon 12 timmar). Hon sov nästan aldrig mer än 1,5 timme på lunchen (som vi satt till 2 timmar eftersom hon aldrig sov mer än 11-11,5 h på natten), så då fick jag ramsa både på morgonen och på lunchen eftersom hon vaknade tidigare än marginalkvarten. Ett vanligt dygn brukade landa på 12,5 timmars sömn vilket är ca 1 timme för lite...
Nu är pappa hemma med Frida och även han kör efter AW-filosofin, men dagssömnen har han slirat lite med. Har hon vaknat tidigt på morgonen så får hon sova 2,5 timmar och blir det 1,5 timmar så tar han upp henne då....
Nu är lunchramsningen borta, men morgonramsningen längre om ni förstår vad jag menar....
Vi vill att Frida ska få sova 13,5 timmer per dygn, gärna 12 på natten och 1,5 på dagen, men vi får inte till det.
Tacksam för råd.