jätteglada tidiga mornar, men sover inte...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
snoopy

jätteglada tidiga mornar, men sover inte...

Inlägg av snoopy »

Vår lilla Frida på 17 månader vaknar tidigare och tidigare på mornarna. Hennes natt är 19:30 till 07:30. Hon vaknar oftast efter 11 timmar, kring 06:30 men nu har det blivit tidigare och tidigare (i måndags 05:45).

När hon vaknar (sover i eget rum) ligger hon oftast och jollrar eller sjunger :D , ropar på mamma och pappa varvat med lite övergående gråt och gnöl. Ofta har hon bajsat också vilket gör att det inte känns så kul att hon legat med bajset i 1,5 h när vi tar upp henne vid marginalkvarten... :oops:

Så här gör vi:
* Direkt när vi hör att hon vaknat går en av oss upp och ramsar. Svaret blir ofta lite gråt som går över snabbt. Skriker hon upp sig igen ordentligt utan avbrott ramsar vi igen. Och så håller det på i ca 45 min eller som i måndags 1,5 h...

* Vi tar endast upp henne inom marginalkvarten, som nu har blivit 07:15 eftersom hon har varit vaken så länge. När vi kommer in med jubel och klang blir hon förstås jätteglad där hon står och hänger över kanten på spjälsängen.

* Vi har fasta rutiner (läs nedan dock...), hon får vara ute mycket och hjälper till hemma i den mån hon själv vill.

Det jag själv misstänker kan vara orsaken är hennes dagssömn. När jag var hemma med Frida och körde "stenhårt" med tider så var nätterna nästan aldrig mer än 11-11,5 timmar per natt (kanske en natt i veckan sov hon 12 timmar). Hon sov nästan aldrig mer än 1,5 timme på lunchen (som vi satt till 2 timmar eftersom hon aldrig sov mer än 11-11,5 h på natten), så då fick jag ramsa både på morgonen och på lunchen eftersom hon vaknade tidigare än marginalkvarten. Ett vanligt dygn brukade landa på 12,5 timmars sömn vilket är ca 1 timme för lite...

Nu är pappa hemma med Frida och även han kör efter AW-filosofin, men dagssömnen har han slirat lite med. Har hon vaknat tidigt på morgonen så får hon sova 2,5 timmar och blir det 1,5 timmar så tar han upp henne då....

Nu är lunchramsningen borta, men morgonramsningen längre om ni förstår vad jag menar....

Vi vill att Frida ska få sova 13,5 timmer per dygn, gärna 12 på natten och 1,5 på dagen, men vi får inte till det.

Tacksam för råd.
Mamma till
* Frida f?dd 03-10, kurad 04-04
* Hanna f?dd 0512
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.

:arrow: Ge henne EN ramsa på morgonen, som säger att det fortfarande är natt, så fort hon vaknar.

8) Låt henne sedan vara, HELT, om hon inte bryter samman och verkligen vill ha hjälp.

:!: Håll schemat - dag och natt. Var ute mycket på dagen och ha svalt och mörkt i rummet på natten.

Attityd av självklarhet!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Jennie

Inlägg av Jennie »

Hej!

Det enda som hjälper för de tidiga vargtimmarnas uppvaknade är att man får den lilla att somna om. Tro mig, vi har varit där. Min minsting har ibland haft perioder då han vaknat runt 6-tiden (morgon kl 7) och vi har fått till det med hjälp av att han har somnat om.

När hon vaknar -glad eller ledsen - kör EN pangramsa sedan ingen mer (om hon inte blir väldigt, väldigt, VÄLDIGT ledsen, endast vid kris kan en till ges) Hon vet nu vad som gäller.

Ta till marginalkvarten :arrow: Alltså, vaknar hon kl 6:30 men inte somnar om förrän 7:45 så kan ni vänta ytterligare en stund, så att ni är säkra på att hon SOVER. Då springer ni in och gör en GLAD morgon :D Jag har t o m kört över marginalkvarten så att omsomnandet har kommit kanske 20-30 min efter utsatt tid.

Fortsättningsvis gäller att ställa väckarklockan för er alltså. För en del vaknar iofs prick på utsatt tid varje dag, glad. Men jag brukar ställa klockan och vaknar han glad 10 min innan så är jag snabb in och gör morgon. (och har han inte vaknat vid sju när klockan ringer har jag ibland utnyttjat marginalkvarten för liiite mer sömn :oops: )

Vi har faktiskt ändrat lite på schemat också, så att vi har 11,5 h natt och 2 h dagssömn, det verkar passa honom bättre. Vi lägger därför honom nu 19:30 istället för förut vid 19, men morgon är fortfarande 07.

Lycka till! Om du får till ett omsomnande så borde du ha det här bekymret ur världen inom 1 vecka! :D
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Strukturera upp pappan lite, tycker jag...
Middagssovpasset ska inte vara 1,5 timme ibland och 2,5 timme ibland, det ska vara detsamma ALLTID (om hon inte är sjuk och behöver sova lite längre)

Man BEHÖVER ju inte nödvändigtvis ha 12 timmars natt heller.
Passar det familjen bättre med kortare natt och längre sovpass mitt på dagen, är det inget som hindrar.
Men bestäm er för vad som gäller, och var överrens!

Morgnarna kommer kanske rent av fixa sig själva snart när det blir sommartid :D

Ja, det var lite tankar från mig...

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
snoopy

Tack för tips

Inlägg av snoopy »

Tack för era råd och tips. Ska prata igenom med sambon ikväll och börja redan i morgon med nya friska tag. Glad påsk på er alla!
Mamma till
* Frida f?dd 03-10, kurad 04-04
* Hanna f?dd 0512
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"