6 månaders - vad gäller?? HJÄLP!
6 månaders - vad gäller?? HJÄLP!
Elliot är 6månader.
Hans dygn:
7.00 - mat
08.30-9.15 - sova
10.00 - mat
11.30-12.20 - sova
13.00 - mat
15.00-15.45 - sova
16.00 - mat
17.00-17.45 - sova
19.30 - mat
20.00 - sova natt
Han vaknar massor på nätterna!!!
Varför?
Det har han inte gjort innan, han har sovit hela nätterna sedan 2månaders ålder.
Sover han för mycket??
Hans dygn:
7.00 - mat
08.30-9.15 - sova
10.00 - mat
11.30-12.20 - sova
13.00 - mat
15.00-15.45 - sova
16.00 - mat
17.00-17.45 - sova
19.30 - mat
20.00 - sova natt
Han vaknar massor på nätterna!!!
Varför?
Det har han inte gjort innan, han har sovit hela nätterna sedan 2månaders ålder.
Sover han för mycket??
Nej och ja, kanskeSover han för mycket??
En annan femma kan förstås vara maten. När min lilla sötnos var 5,5 månad ökade matbehovet enormt och hon åt 2 lagade mål mat redan då (istället för vid 8 mån som BVC rekommenderar), tillsammans med 1 grötmål och 1 vällingmål. Det kan förstås variera, men matbehovet brukar kunna öka rejält däromkring i alla fall - så se gärna över matintaget över dagen.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
kattklo
Jag tror också din lösning kan vara att minska antalet sömnpass och göra dom längre.
Han vaknar ju och somnar hela dagen igenom så varför skulle han inte fortsätta med det under natten?!
Kanske har du valt korta sömnpass under dagen för att du inte orkat jobba med omsomningar?
Men det är just omsomningar han behöver öva på tror jag.
Han behöver lära sig att somna om när han vaknar, såväl på dagen (med hjälp av längre sovpass) som på natten. Och han behöver bli väckt av dig på dagen. Dessa goda vanor, att somna om själv och sova tills du bestämt att det är dax att gå upp kommer han att ta med sig till natten!
Dax att kavla upp armarna... 8) 8) 8)
Han vaknar ju och somnar hela dagen igenom så varför skulle han inte fortsätta med det under natten?!
Kanske har du valt korta sömnpass under dagen för att du inte orkat jobba med omsomningar?
Men det är just omsomningar han behöver öva på tror jag.
Han behöver lära sig att somna om när han vaknar, såväl på dagen (med hjälp av längre sovpass) som på natten. Och han behöver bli väckt av dig på dagen. Dessa goda vanor, att somna om själv och sova tills du bestämt att det är dax att gå upp kommer han att ta med sig till natten!
Dax att kavla upp armarna... 8) 8) 8)
-
Antonias mamma
Instämmer! Fyra lurar är för mycket vid den åldern
. Oftast går man ju ner till två vid 7-8 mån. ålder, så max tre ska ni ha tycker jag. Med längre vakenpass mellan lurarna får han ju cokså lättare att sova längre pass
.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia
, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus
, född 17.8.08, kurad 1/09
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
-
Antonias mamma
Du måste själv börja med att fundera vilka tider som skulle passa. Du är ju den som känner honom och hans naturliga rytm bäst, och dessutom ska ju tiderna passa för den övriga familjen också.
Olika schemaförslag hittar du här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Om han är kvällstrött så rekommenderar jag att ni förlänger natten till 12 h så att han tar natt redan kl.19.
Olika schemaförslag hittar du här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Om han är kvällstrött så rekommenderar jag att ni förlänger natten till 12 h så att han tar natt redan kl.19.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia
, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus
, född 17.8.08, kurad 1/09
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
Kvällströttheten påverkas säkert också av att han inte sovit något längre pass under dagen - och därför inte fått vederbörlig återhämtning. Och det avhjälps genom längre lur på dagen. Fila du på ett schema som passar er - och återkom sedan om du vill ha råd/synpunkter.
Kram Ewa
Kram Ewa
kan detta vara en början?
kan detta vara en början?
7-mat
8-sova
10-gröt
??-sova
13-mat
15-sova
16-mat
19.15-mat
19.30-sova natt
7-mat
8-sova
10-gröt
??-sova
13-mat
15-sova
16-mat
19.15-mat
19.30-sova natt
Hej!
Bra att du börjat fila
. Tror dock att 1 tim vakentid på morgonen är för kort för en sån stor man. Två borde han orka med (eller åtminstone 1,5). Annars ser mattiderna väldigt bra ut. Vad får han att äta under dagen? Om du ger gröt vid 10 kan du kanske ge lagad mat vid 13 och/eller 16. Välling eller gröt som nattslurk vid 19.15 lär han också stå sig gott på under natten.
Justera man bara morgontiden lite så håller ditt schema jättebra:
Bra att du börjat fila
Justera man bara morgontiden lite så håller ditt schema jättebra:
Vad tror du om det?7-mat
8.30-9.15 sova 45 min
10.30 gröt
11.30-13 sova 1,5 tim
13-mat
15.30-16.15 sova 45 min
16.30-mat
19.15-mat
19.30-sova natt
Schemat ser bra ut tycker jag!
Ska ge honom gröt vid 10.30 och puré vid 13.
Nu har Elliot blivit sjuk. Snorig och en hemsk hosta.
Han är extremt trött och gnällig.
Vill sova ofta och länge.
Hur gör jag nu??
Känns lite elakt att tvinga honom att vara vaken när han är så trött och hängig.
i morse vaknade han FEM!!!
Sambon fick ta det eftersom jag höll på att hosta lungorna ur mig...
Han fick honom tillslut att somna tack vara ramsa och buffning. Men då sov han till 8!
Känns som det börja spåra ur regält....
Ska ge honom gröt vid 10.30 och puré vid 13.
Nu har Elliot blivit sjuk. Snorig och en hemsk hosta.
Han är extremt trött och gnällig.
Vill sova ofta och länge.
Hur gör jag nu??
Känns lite elakt att tvinga honom att vara vaken när han är så trött och hängig.
i morse vaknade han FEM!!!
Sambon fick ta det eftersom jag höll på att hosta lungorna ur mig...
Han fick honom tillslut att somna tack vara ramsa och buffning. Men då sov han till 8!
Känns som det börja spåra ur regält....
-
Lua
Hej
Vid sjukdom har vi gjort så här:
All omvårdnad nattetid i sängen. Någon av oss har legat på madrass bredvid spjälisen om de varit riktigt dåliga. Ge vatten om de hostar eller om de har hög feber. Alvedon, suppar är bra. Ett sjukt barn är inte betjänt av att ömkas utan mår bra av saklighet. Om mamma/pappa är lugn så upplevs själva sjukdomen inte lika skrämmande.
På dagarna har vi försökt hålla tiderna för mat. Även om de inte äter så behöver de dricka. Förlängda lurar måste en sjukling ha.
Tillbaka till ursprungsschemat så fort som möjligt.
Stor kram Lua.
Stor kram Lua.
Är man sjuk behöver man sova sig frisk. Så funkar det ju för oss alla. Mina brukar få sova väldigt mycket extra när de har feber. När febern försvunnit brukar de vara rätt pigga igen, men behövs det utnyttjar jag marginalkvartarna och lägger en halvtimma tidigare på kvällen. Då brukar det inte stöka alls, faktiskt.
Högt huvudläge, koksalt eller nezeril. Jag brukar ställa in hett vatten med eucalyptusolja i sovrummet 30 min innan läggning (och tar sen ut det när det ska läggas). Går också bra att dutta i vickssalva istället. Har också hört att rödlök ska fungera finfint! Och så svalt på rummet, förstås. Må han krya på sig!
Högt huvudläge, koksalt eller nezeril. Jag brukar ställa in hett vatten med eucalyptusolja i sovrummet 30 min innan läggning (och tar sen ut det när det ska läggas). Går också bra att dutta i vickssalva istället. Har också hört att rödlök ska fungera finfint! Och så svalt på rummet, förstås. Må han krya på sig!