Kissar mycket på natten...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kia

Kissar mycket på natten...

Inlägg av Kia »

Hej!
Jag undrar om någon har något tips om hur jag ska lösa min 11 månader gamla sons dilemma när det kommer till att sova hela natten igenom. Han har alltid sovit hyfsat bra, för att vara okurad, vilket jag av olika anledningar inte har genomfört ännu, förrutom att han har vaknat av hunger, törst eller blöt blöja. Numera behöver han oftast inte äta längre på natten, förutom framåt morgontimmarna (han får då en flaska välling). Däremot störs han av att han kissar så mycket att blöjan blir stinn alternativt att det läcker ut och blöter ner både honom själv och sängen. En blöt blöja är bland det värsta han vet. Han somnar runt 19.30 och ibland måste jag byta blöjan redan vid 01. Ibland har jag lyckats gjort det och fått honom att somna om med eller t o m utan ramsning, men ibland vaknar han till så pass ordentligt att han börjar stortjuta efter vällingflaskan. Han har alltid haft ett stort matbehov, pga en undervikt i relation till sin kroppsstorlek, och då han alltid har fått mat i form av flaska (baby semp tillsammans med en del bröstmjölk till en början och sedan välling) ser han flaskan som en "överlevare" som slår det mesta. Nattmålen har jag lyckats ta bort ett par gånger tidigare (även om de har återkommit efter en ny "tillväxtboom"), så de ser jag inte som ett svårlöst bekymmer. Däremot känns det som om det här med kisseriet skulle behöva lösa sig innan jag försöker kura honom. Kissar alla så här mycket på nätterna??? Sover kurbarn bra trots överfyllda blöjor???
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej!

För det första - barn vaknar inta av hunger, möjligen blir de hungriga när de vaknar och de vaknar för att de har fått lära sig att vakna och få mat. Om de får tillräckligt med mat på dagen behöver de ingen mat på natten från ca 4 månaders ålder.

Jag antar att han skriker när han vaknar och du känner att blöjan är full och antar då att blöt blöja är det värsta han vet - det kanske är så. Om du måste byta blöja på natten, gör det i mörkret i sängen.

Kuren går ut på att inte du ska få honom att somna och somna om utan hjälpa honom att göra det själv, lugn och trygg. Så kör du den så ska du se att han kommer att sova HELA nätter.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gunzan
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

Hej,

Lite nyfiken vad väger grabben?
Min "lilla sparv" är 10 månader han väger 9 kg och är 79 cm lång. Han äter glupskt på dagarna men absolut inget på nätterna. Han äter nu 1,5 stor barnmatsburk samt efterrätt både på lunch och middag samt att han äter ett mellanmål vid 14.30 och välling när han vaknar och går och lägger sig.

En tanke är angående blöta blöjor. Hur mycket vätska får han i sig? Kan han äta gröt på kvällen istället för välling? Leos sista riktiga mål mat är 17.15 sedan får han välling omkring 18.30. Han äter så mycket av vällingen som han orkar men det är aldrig hela flaskan. Vi ger 250 ml av extra mild fullkorn, snart blir det samma som stora tjejen dvs fulkorn.

/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
Kia

Inlägg av Kia »

Tack för ditt svar! Och ja, så är det. Han beter sig som om han inte tycker om blöta blöjor dagtid, så därför har jag gissat att så är fallet nattetid också. Jag byter blöja på honom i mörkret i sängen och som sagt så går det oftast bra. De gånger det inte går bra är när han står upp och grinar hysteriskt, vilket tar honom ett par sekunder att komma igång med, för då är det en omöjlighet utan flaskans hjälp. (Han är superålen personifierad och står på axlarna om det är nödvändigt för att slippa ligga ner.)
Den mat som har funnits till buds har inte varit tillräcklig för honom, utom den första tiden vid varje nyintroduktion. Vi försöker få i honom så mycket som möjligt dagtid, men ibland, i perioder, har det inte varit tillräckligt. Vår osäkerhet runt om han har ätit tillräckligt har naturligtvis gjort att han vaknar och tror att han är hungrig. Jag är medveten om att kuren kräver säkerhet och bestämdhet, så jag vill inte ge mig på den förrän jag kan vara säker på att det inte är jag som ställer några frågor.
Mamma till Lucas 1 ?r.
Kia

Inlägg av Kia »

Nu är det en månad sedan BVC-vägningen gjordes, så jag kan inte ge ett exakt svar men ungefär så väger han 14 kg och är ca 84 cm lång - 11 månader gammal. Japp, han ligger över översta längdkurvan...
Kruxet med vällingen är att senast vi provade med fullkornsvälling så tålde han den inte, så det är helt klart fibrer som saknas för mättnadskänslan. Gröt är det inte tal om, den spottar han ut. Fram tills han fick ett "vanligt" mål mat om dagen vid 6 mån ålder gillade han gröt, men när han fått smak på riktig mat så dög inte gröt längre. Han äter motsvarande 1,5 st 8-månadersmatburk + en halv stor fruktpuréburk + en smörgås (ibland) två gånger per dag, får välling morgon och kväll (+ ibland en på natten) samt äter en banan mosad i a-fil med smörgås till på förmiddagen. Utöver det blir det lite kex och annan frukt emellanåt. Han dricker vatten till maten och däremellan, men inga vansinniga mängder.
Mamma till Lucas 1 ?r.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ursäkta om jag är framfusig, men det som fattas är attityd. Du måste ta ledningen och inte fråga honom hur han vill ha det.

Han får sova på huvudet om han vill, det är inte ditt problem. Ge honom förutsättningarna att sova - hela natten.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
gunnar

Inlägg av gunnar »

Vår kille är också ett riktigt matvrak. Men det är som de andra säger här ovanför, din kille är van att äta på nätterna. Vi hade samma problem, pappa som har lite lättare för gråt, var den som fick avkura nattamålen.
När det gäller gröt har Elis också börjat rata den köpta. Han äter överhuvudtaget bara hemmalagat. Prova gör egen havregrynsgröt, risgryn eller mannagryn. Lite spännande och gott.
Slussa försiktigt in fullkornsvällingen. Låt det ta ca 10 dagar innan han får en flaska med bara den vällingen, då brukar det gå bättre. Men som sagt, vår kille väger 12 kg och är 80 cm lång. Han äter sista maten vid 17 och får välling vid 18.30. Sen står han sig till 6.30. Lycka till
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Kia

Inlägg av Kia »

/LO: Nej, du är inte framfusig. Naturligtvis har du rätt. Jag har inte orkat ha rätt attityd - pappan är för blödig så där finns ingen hjälp att hämta och jag för trött. Men det ska bli ändring på det! :) Jag tolkar det som att det här med allt kiss kommer att lösa sig bara han lär sig att sova genom morgontimmarna... :?: :!:

Gunnar: Hemmagjord havregrynsgröt är äckligt det med, men övriga har jag inte provat med. Förra gången vi provade med fullkornsvällingen förde vi in den successivt och det verkade gå bra till en början, men sedan åkte han på kräksjukan och därefter blev magen jättekänslig och då funkade det inte längre. Men nu kanske det går igen, han är ju lite äldre nu.

Tack alla!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej allihopa... Som vanligt kommer jag dragandes med undantaget som bekräftar reglen...
Det här med kisseriet på nätterna. Självklart minskar det när de sover bättre och därmed inte heller äter på nätterna men sen tror jag att det är olika från person till person ändå. Vissa kissar mer än andra på nätterna... spannet vad som är "normalt" är ganska stort. Fortsätter han kissa mkt i alla fall så prova att gå upp en storlek på blöjorna och använd dessa som nattblöjor.
Emil åt välling på natten tills han var 9 mån och då gjorde vi oftast också ett byte i mörkret för att det inte skulle väta igenom till morgonen. Vi tog bort nattmålet men han har ändå fortsatt kissa lika mkt. Blöjorna var nästan alltid fyllda åt alla håll och kanter när han vaknade, och inte helt sällan var även pyjamasen blöt :? Nu är han tre år och nu börjar kissandet minska, vissa mornar är han heltorr, andra är han blöt men inte överdrivet...
"Fördelen" för oss har varit att han aldrig har brytt sig om om blöjan har varit ny och torr eller pinfull han har sovit lika gott i alla fall. Så hans kissande har i alla fall inte stört nattsömnen... :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Kia

Inlägg av Kia »

Det var skönt att höra, Linda! Man börjar ju undra, även om jag nog trodde att det borde kunna vara så. Vi kan inte minska på vätskemängderna på kvällarna heller, för då skulle han inte få i sig tillräckligt, så det är väl som det är med hans "typ".
Mamma till Lucas 1 ?r.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"