Hjälp utvärdera schema till 6 mån som nu börjat vakna

Skriv svar
MammaHanna
Kontakt:

Hjälp utvärdera schema till 6 mån som nu börjat vakna

Inlägg av MammaHanna »

Hej, allihop
Vi har stött på patrull...bakgrunden är att vi har kört AW:s PM för 4 månader rakt av till 5,5 månader. Funkade strålande! Därefter dags för ändring vilket nu har pågått i ca 3 veckor..hittade ett schema i ett av forumen som innebar 45-2-20-12. vi tog 1-1,5-30-12 Vi kör just nu
7.00 Vakna ersättning välling 50/50 (hungrig)
9-10 sova (med marginalkvartar) 1 timme
10.30 lunch mat + ersättning (hungrig)
11-13.30 Sova 1,5 tim
14.00 mellanmål (ganska hungrig)
15.45 sova ca 30 min
17.00 Mat (inte så hungrig alls)
18.30 gröt + välling (hungrig om inte så hungrig vid 17.00)
19.00 Sova (natti natti sov så gott)

Vi har just nu inga större problem vid sovningarna MEN jag tycker inte schemat har lika bra rytm. Vi har kört på i snart 3 veckor men det vill liksom inte sätta sig riktigt. Fast mat + ersättning, vi håller på att introducera det går bra hon är ca 10 kg tung. Nu vaknar lilltrollet x flera under natten - vilket är helt nytt. Vad händer tänker ju jag!? Hon skriker inte men är vaken kollar läget, gnäller, pratar etc vilket resulterar i trötthet på dagen. Hon är så trött redan vid 8.30 att hon blir övertrött precis på gränsen till sov tid 9.00. Likaså på eftermiddagen men på kvällen är allt bra och hon somnar utan problem kl 19. Är det någon erfaren människa som kan ha en idé, är det schemat/maten/morsan ?

Ang.ramsor så kör jag natti natti sov så gott, på dagen sov så gott så ses vi snart. Det funkar. Har ingen ramsa för vakningar på natten har provat men då blev hon glad och ville leka. Jag har lagt ner( försiktigt) huvudet på henne och det funkar. Det går också bra att ignorera henne det gör jag på mornarna. Det är alla dessa små uppvak som är jobbigt för henne och stör hennes sömn

Tack på förhand :D
ps jag försöker vara kortfattad därför kanske jag låter lite sträng ds :wink:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Schemat ser väl finfint ut, tycker jag. Skarvar hon vid 30 min - eller finns det någon annan anledning att du valt 30-min och 1-timmespass? (Annars är ju naturliga pass 20, 45, 1,5 och 2 tim, men det kanske du har koll på)

Även om hon äter mycket under dagen, brukar maten/hungern kunna göra att det stökar. TROTS att man tycker de äter supermycket. Servera så mycket som bara går i - och låt HENNE sätta stopp. Dvs först när hon inte tar mer, så är måltiden avslutad. Min lilla åt 2 fulla portioner mat vid samma ålder och därtill gröt och välling, så det KAN vara maten som stökar.

Men det KAN också vara lite allmäna frågor kring vad som gäller. Att de går i gång av ramsan innan man satt den är inte ovanligt. Så om du vänder på steken, har du faktiskt nu ett ypperligt tillfälle att jobba in ramsan. Det tar kanske 3-4 dagar, men sen har du igen det jobbet med råge. För att ha ett effektivt verktyg LÅÅÅÅÅÅNGT upp i ålder. Läs gärna följande tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11181

kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
MammaHanna
Kontakt:

Inlägg av MammaHanna »

Hej Ewa tusentack för ett så snabbt svar :D

Under helgen klurade jag och min sambo på schemat och kan nog konstatera att det till viss del är maten som spökar. Jag vågar inte riktigt trycka i henne tills det tar stopp men Micke matade friskt och hon sov som en liten säl. Du har ju rätt också när det gäller de "naturliga" sömnpassen, hon skarvar en hel del och det har gjort att det blivit en timmes morgonsovning.

Jag vill ju pressa in de de där tre timmarna på ett för oss "smart sätt" och en två timmars sovning mellan 12 och 2 tjorvar eftersom vi ofta är på väg ut då, Alva är ingen jätteälskare av att sova länge i vagnen. Nu får ta ett par nya veckor så ska det nog sätta sig :P Jag funderar på att köra 45 - 1,5 - 45. Nu har vi inte varit helt bestämda så en del av tröttheten kommer av att hon faktiskt vaknar lite förtidigt och missar em. sovningen och somnar lite för tidigt. Men det där justerar ju sig nu när vi fått tillbaka självförtroendet

Utmaningen blir ramsan den funkar sisodär, får prova den en vecka och se om vi kan få till den. Tack och tack igen för ditt svar och för den här sidan utan den hade vi blivit helt knäppa både jag och Micke.

Stor Kram :D
Ewa

Inlägg av Ewa »

:thumbsup: Låter härligt! Och du - tänk inte att ni ska ge ramsan 1 vecka och se OM den sätter sig. Tänk - NU ska vi sätta ramsan! Hurra! Basta! Typ :lol:. Det där med attityden, du vet! Läs gärna den här tråden också, den är bra:
http://www.annawahlgren.com//forum/viewtopic.php?t=5252
Kram
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"