How to teach your baby math och dito read...

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

TorsMamma :heart: Päivi = sant :oops: :)

Jag är ledsen Päivi, jag hittade detta i boken "how to tach you by to read" (står inte lika tydligt i "multiply your babys intelligence" :oops:

Daily program
Daily Content: 5 sets
One Session: 1 set (five words)
Frequency: 3 x daily each set
Intencity: 3-inch red words
Duration: 5 seconds
New Words: 5 daily (1 in each set)
Retired Words: 5 daily (1 in each set)
Life Span on each word: 3xdaily for 5 days = 15x
Principle: Always stop before your child wants to stop.

When this system is working smoothly, graduallyadd a fourth set of words and then a fifthset of words to your daly program. Continue to retire one old word and add one new word to each set, as described above.
In summary, you wil be teaching, twenty-five words daily, divded into five sets of five words each. Your child will beseeing five new words daily or one new word ieach set, and five words will be retired each day.

:arrow: Så ja du hade faktiskt rätt :shock: Man skall köra 15 pass/dag 5 sek) är det tänkt. Jag minns att jag började med detta på Tor men han tröttnade så fort att det gick inte fort nog för honom. Det var då jag införde 1-5gg/dag (mellan 5-10 ord). Men i gengäld kan jag återanvända orden igen efter en tid.
Detta för att behålla hans intresse.
Men inte helt optimalt mao :(

Sorry jag felguidade dig. :oops: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tja, jag vet inte, felguida och felguida, det är intressant att höra hur ni andra gör, och jag står fast med min ursprungsundring: hur i hela fridens namn menar de att man skall HINNA med femton visnignar/dag, när man skall också hinna med allt det andra...? Det må så vara att en visning inte tar särskilt mycket tid i anspråk, men 15, mina barn härsknar i alla fall, och då har jag bara kört nio sessioner/dag, förutom idag då jag körde fem :!:

Och det står ju att det värsta man kan göra är att tråka ut sitt barn. :?:

Jag begriper då inte hur jagh skulle kunna leda iväg mina två till "läshörnan" 15 ggr/dag utan att de härsknar... :shock: Just nu tar jag med mig korten dit där det är lämpligt att visa dem exempelvis:

skötbordet - jättebra!

matbordet - efter maten - funkar också bra

soffan - nja

lekrummet

skötbordet och matbordet är faktiskt bäst. Man har ungen på rygg på skötbordet, och full fokus, och undan går det. Matbordet är också bra, fast där kan blicken glida iväg till annat...

Men: lite mer avslappnad attityd runt det hela tror jag, man skall ju känna att detta är kul, och inte ytterligare ett "måste" i livet, vilket i all fall jag skulle känna, om jag måste hinna planera in 15 visningar/dag. Man skall ju gärna hinna gå UT med barnen också, ha ensamlek, sova middag... :shock:

Päivi :heart: Torsmamma

= fortfarande sant. :P
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Päivi skrev:Tja, jag vet inte, felguida och felguida, det är intressant att höra hur ni andra gör, och jag står fast med min ursprungsundring: hur i hela fridens namn menar de att man skall HINNA med femton visnignar/dag, när man skall också hinna med allt det andra...? Det må så vara att en visning inte tar särskilt mycket tid i anspråk, men 15, mina barn härsknar i alla fall, och då har jag bara kört nio sessioner/dag, förutom idag då jag körde fem :!:
håller med dig Päivi!
Det är intressant att höra hur andra gör.
Vi har en "avslappnad" inställning till ord och matte här hemma. Jag märker när det är läge och inte läge att komma med ord eller matte.
Samtidigt kan Tintin själv be om ord!
jag försöker byta ut 2 ord åt gången för jag märker att jag tråkar ut Tintin ibland... :lol:
Och hon räknar allting själv numera... "ett, fyra, fem, ett" :D :heart:
Så det liksom kommer in bakvägen, för jag har inte mött någon annan i vår bekantskapskrets med en tvååring som försöker sig på att räkna!

Men himla kul och intressant att läsa hur andra gör och få tips!!!!
Hege

Inlägg av Hege »

Ojojojojoj...

Kanske jag kan reda ut lite, eller så förvirrar jeg ennu mer...

Varje ordgrupp ska visas 3 gånger dagligen.
Hinner ni inte med 15 visningar, så dra ner på antalet ordgrupper.

Byt ut ord, ett från varje grupp, dagligen.

Ett ords livslängd kan variera. Roliga ord som Bolibompa och spagetti kan ha en kortere livslängd, medan ett tråkigt ord kan ha en längre livslängd. Ni ser på barnets "tråkighet" att nu är det dagt att byta ut detta ordet. Några ord kan barnet efter en dag, andra ord måste hänga med i fem dagar.

Ser ni att två ord av en ordgrupp kan bytas ut en dag, så gör det.

Tillför "problemsolving" till läsprogrammet. Fråga inte "vad står det här??", men visa två ord varav barnet ska hitta det riktiga för att lösa ett problem. Ex. Visa ordet badkar och ordet kylskåp, och fråga var mjölken bor. Eller ordet mössa och ordet kaviar, och fråga vad man brukar ha på huvudet. Eller ordet röd och ordet blå, och fråga vilken färg mamma har på tröjan. Eller fråga "Vad vill du äta till mellanmål?", och håll upp orden äpple och gröt. Barnet kommer fatta att man behöver flera ord för att leka denna leken, och vill se nyttjan av att lära sig ord.

Ni som har små barn, kom i håg att det ska gå SNABBT. Man kan gärna sätta sig vid ett barn som leker och visa fem ord på 3 sekunder, och sen gå igen. Man har knappast avbrutit någon lek, men gjort en visning.

En viktig sak att komma i håg: et måste gå minst 15 minuter mellan varje visning. Det er vad hjärnan behöver för att orden skal "sjunka in".

Kom också i håg att IAHP vill att man inte ska göra annat än att lära sina barn. De har lagt upp till et maximalt program. Det är helt i sin ordning att redusera lita, och anpassa till det egna livet. Mycket bättre att börja smått, och sen öka, än att gapa över så mycket att allt faller i hop.

Blev det lite klarare? Säg till annars.

Kram, Hege
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack, Hege! :D

men säg, vad gör jag för fel när gossen tittar åt ett annat håll redan efter två ord? :? Jag är snabb, jag byter ord, men han verkar ändå inte särskilt intresserad. Hon, däremot... :shock: :o :D
Hege

Inlägg av Hege »

Orden är för tråkiga.

Lägg bort hela ordgruppen, och försök hitta ord han tycker är roliga. Om det är spiderman, racerbil, gaffeltruck, bajs och kiss han för tillfället tycker om, så gör sådana ord. Vad är det som får honom att kickna av skratt? Några ord där du kan använda? Prov på att tänka med hans hjärna, de "politiskt korrekta" orden är kanske inte vad han tycker är roligast.

Eller så är orden för små. Försök göra bokstaverna större, och se om han fattar interesse då.

Kram!
Hege

Inlägg av Hege »

Och hon! Hon måste du visa ord för JÄTTESNABBT, hon suger till sig som sådana saker man torkar griffeltavlor med (vad heter det??) Hon lär mycket fortare än honom, beror på hennes ålder. Ingen lär så snabbt som henne. Utnyttja detta!

Har du ork, så kör ett eget program för henne. Hon kan se samma ord som honom, men i en annan takt. Skriv datumen med olika pnnor bak, så du håller koll.

Kram!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D

Jo tack, jag märker att hon har ett annat tempo än han! :lol:

Jag skriver på baksidan av korten datum - det är verkligen ett jättebra tips!

Vad gäller gossen gosseson, så pratar han inte så mycket än - så jag tycker inte vi är där än att just ord skulle vara så roliga. Det han skrattar åt är diverse skittel-lekar, men där använder jag onomatopoetiska uttryck, typ PIIP! Strax innan jag kittlar honom. :P

Jag skall dock fundera vidare på detta med "spännande" ord. :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Detta är Tors faffo ord. Hela gruppen "sea mammels" är superpoppis.
Men dessa lockar alltid fram ett skratt :lol:

Hippopotamus, rhinoceros :shock: :shock: :lol: :lol:

Flodhäst och Norshörning. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mata

Inlägg av Mata »

Nu har vi blivit helt fast i detta också... :D

Jag har en 4-åring och en 2-åring som jag visar ord för. 2-åringen är dock inte så intresserad, men eftersom storasyster tycker det är jätteroligt så kan inte lillasyster undgå att lära sig också.

Jag har förutom de stora orden börjar skriva dem lite mindre (ca 5 cm höga) på kort som hon (4-åringen) kan hantera själv.
Vi har några olika katogorier:
"namnlapparna", här finns namn på alla vi känner, och mormor, namn på gosedjur och så.
Sen platsnamn, namn på platsen där vi bor, där mormor bor och andra intressanta platser där vi varit.
Sen har vi intressanta namn på saker om hon gillar, tex kanel, pool, traktor... :wink:

Dessa lappar får hon ha själv och läsa när hon vill. Hon sitter då och bläddrar igenom och läser högt de hon kan eller frågar mig när hon inte kan.
På så sätt ägnar hon rätt mycket tid åt detta och samtidigt visar jag nya ord med stora lappar några gånger om dagen, jag menar på det där sättet som Doman beskriver. Även om jag inte är helt konsekvent med att byta till nya ord i datumordning direkt.

Största problemet vi har är nog att hon fäster sig vid vissa ord och vill ha kvar dem, så hon blir lite sur när ord försvinner för att ersättas med andra.
Men om jag skulle spara dessa favoritord så skulle högen bli väldigt tjock :)

Jag har också gjort en bok med bilder och jättetext till. Där finns fotografier med de själva, vänner, bilder som jag klippt ur tidningar etc. Mycket populär!

Hon har verkligen jätteroligt med detta, och jag är inte längre rädd att hon inte kommer lära sig läsa "i tid".
Min dotter är ju sen i utvecklingen och ligger språkligt efter, men jag har märkt att det ger ett väldigt bra stöd för henne att se ett ord skrivet. Hon lär sig att säga de ord hon sett på lapp mer tydligt än de hon bara hört sägas verkar det som. Och ordförrådet utökas ju på så sätt.

Jag tänkte nu börja med korta meningar också.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Hege

Inlägg av Hege »

Nu känner jag helt spontant en jätteapplåd inuti mig!

Vad duktig du är!! Att du inte gör helt enligt Doman betyder inget, det är tusen gånger bättre det du gör, jämfört med att inget göra alls.

Och du har gjort en viktig upptäckt: Det är inget fel på din dotters intellekt. Hon må vara försenad på områden som språk och motorik, men knappast på detta området! Det betyder helt kort att du har en smart dotter, som kan ha problem med att uttrycka sin smarthet. Bär detta i minnet om någon försöker berätta annorlunda för dig!!

Och börja med korta meninger nu direkt! Börja med två-ords meningar. Liten hund. Mjuk katt. Snäll mamma. Grön tröja.

Sen lägger du till värben. Mamma äter pannkaka. Pappa städar golv. Jag gillar TV.

Gör hemgjorda böcker också. Meningen på en sida för sig själv, bilden på sidan efter. (Så man inte kan lista ut vid att se på bilden vad det är det står...)

Och berätta hur det går!!

Kram, Hege
Mata

Inlägg av Mata »

Tack för applåderna :lol: !

Det går jättebra! Meningarna lär hon sig lika lätt som orden. Nu har hon börjat gissa på helt nya ord också. Börjar till exempel ett för henne okänt ord på P (tex påse) så säger hon "pappa". Vilket inte betyder att hon tror att det står pappa, utan att hon ser att ordet börjar på P.
Jag antar att detta är början till att lära sig att läsa.

Förresten så pysslar nu tre andra grannar här med detta, och två andra säger att de ska börja med. Det har med andra ord blivit en liten fluga i byn. När de ser att det funkar så lätt med min dotter som bara är 4 och dessutom sen med annat, så förstår de att det måste ju funka med deras barn också :D .
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu är vi färdiga med steg ett, och redo att begå steg två! :)

Jag har några stycken frågor:

1) När jag nu skall börja med tvåords-korten skall jag då, precis som i början av steg ett, börja med bara fem kort/dag, eller börjar man direkt med att visa lika många kort/dag som man var uppe i under en-ordsperioden? :roll:

2) Jag har lagt till färger till barnens repertoar. De gick vi igenom under fas ett. När jag nu går vidare till fas två, kan jag då använda mig av dessa färger bara en enda gång? "Gul spaghetti"? Och sen har jag avverkat ordet "gul" för hela fas två? Eller kan man använda sig av färgerna flera gånger? "Gul pyjamas"?

Jag har boken "how to multiply your baby's intelligence" och den är inte så närgående på det här med att läsa och räkna tycker jag.

Någon som vet..?
Hege

Inlägg av Hege »

Förlåt min oerhört långa responstid... Jag skäms... Men har haft både mycket och tungt jobb på sistone.

Jo, Mata, underbart att höra om flugan i byn! Håller det i sig fortfarande? Kan man månne ta dit lokaltidningen för ett reportage...? Vore ju himla kul för oss andra att läsa, om det kom på någon nätsida...

Och Päivi, nu kommer det som är spännande och roligt, man kan göra OLIKA två-ords meningar. Gul katt, mjuk katt, hårete katt.... Använd två kort, och lägg dom samman så du får de olika kombinationerna. Även adjktiven går att använda på olika sätt, gul spagetti, gul pyjamas, gul mamma... Jo konstigare ju bättre. Det lockar fram skrattet.

Låt barnen själva lägga korten för att få fram olika meningar. Lägg bara inte ut så många kort att de tappar översikten. Tre substantiv, och tre adjektiv är lagom.

Leka och ha roligt!

Var det svar på frågan...?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag tror det! Då kan jag alltså använda ordet "gul" flera gånger nu i fas två - i fas ett skulle man ju inte repetera orden!

Jag har gjort nya lappar där jag har kombinerat de gamla orden, men jag skall absolut göra som du säger också och låta barnen bygga egna meningar! :D Hugo är KLART mera på allerten nu när det står TVÅ ord på lapparna 8) och även lilla fröken tittar med en annan tjusning... Jag har även nu alldeles i början av fasen lärt dem några nya en-ords kort, nämligen deras namn! :D Det missade jag i fas ett... och du skulle höra Sofia när hennes namnkort dyker upp:

Jag: "Sofia"

Hon: :shock: :o :D - iia!

:lol: 8)
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "