Till er som flaskmatar

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Nancy

Till er som flaskmatar

Inlägg av Nancy »

Hej :D

Min yngsta dotter Lucine blir två månader imorgon. Hon har fått ersättning från start eftersom jag inte haft bröstmjölk så det täckt ens en bråkdel av behovet. Från att hon var tre veckor blev det enbart ersättning.

Mitt ärende gäller storlek på flasknappen :!: Om man inte ammar alls behöver man ju inte ta hänsyn till saker som risk för att barnet skall rata bröstet pga att maten kommer snabbare ur flaska.

Då min äldsta dotter var bebis gjorde jag misstaget att vänta alldeles för länge innan jag bytte till större storlek på nappen. Det fick smått katastrofala följder men å andra sidan ledde det så småningom till Barnaboken och forumet så...

Vi använder Dr Browns flaskor. Det står på förpackningen att napp 1 är 0-3 månader och napp 2 från 3 månader. Jag testade att byta till napp 2 redan då lilla Lussi var en månad och det gick alldeles utmärkt :thumbsup:

:idea: Vill alltså uppmana er att behandla åldersrekommendationer lite lagom respektlöst och våga prova er fram :D

:heart: Kram från Nancy

ps. Ni vet väl att NAN 2 kan användas från födseln till barn som inte ammas :?: Tack TorsMamma som upplyste mig om detta :thumbsup: (varför barn som ammas skall ha NAN 1 vet jag dock inte). ds.
Cyan

Inlägg av Cyan »

Bra inlägg detta! Jag har ett par kommentarer.

Jag hade också strul med amningen, för min lilla skrutt var inte speciellt intresserad av att äta över huvud taget. Så jag började med nappstorlek 2 (DrBrown's) tidigare än man "skulle" för att, så att säga, öka mängden hon skulle få i sig när jag väl fått henne att äta... och det funkade jättebra! När jag började med flaska vid ca 2,5 mån ökade hon dygnsmängden till 600 ml (att det var en ökning märktes på urinmängden). Jag undrar bara hur lite hon åt medan jag ammade... Problemet var alltså inte att hon skrek efter mat utan att hon skrek när hon skulle få mat, samt hade svårt att somna (vilket ju i sin tur tydde på att hon åt för lite).

Därmed har jag också en kommentar om Nan 1 och 2. Skillnaden på Nan 1 och Nan 2 är att den senare ger mer mättnadskänsla för i övrigt lika näringsinnehåll. Som jag förstått det ger man alltså Nan 2 ifall inte barnet blir tillräckligt mätt på Nan 1, trots att barnet äter rejäla mängder. Själv blev jag lyrisk när jag lyckades få i min 3-månaders mer än 650 ml på ett dygn, så mer mättnadskänsla var knappast vad jag var ute efter. Därmed har hon aldrig ätit Nan 2.
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Nancy

Inlägg av Nancy »

Cyan: Fint att det fungerade med ersättningen :thumbsup: Är glad att din lilla flicka fick bli mätt :heart:
Cyan skrev:Skillnaden på Nan 1 och Nan 2 är att den senare ger mer mättnadskänsla för i övrigt lika näringsinnehåll. Som jag förstått det ger man alltså Nan 2 ifall inte barnet blir tillräckligt mätt på Nan 1, trots att barnet äter rejäla mängder.
Är med så långt men undrar om någon vet varför de barn som även ammas skall ha just Nan 1 :?:

Hälsningar från Nancy
*frieda*

Re: Till er som flaskmatar

Inlägg av *frieda* »

Nancy skrev:ps. Ni vet väl att NAN 2 kan användas från födseln till barn som inte ammas :?: Tack TorsMamma som upplyste mig om detta :thumbsup: (varför barn som ammas skall ha NAN 1 vet jag dock inte). ds.
Fast Nutramigen kan å andra sidan ges till barn som inte ammas från första levnadsveckan :P Engla har fått Nutramigen från första levnadsveckan trots att jag har ammat :roll: :lol:
MeadJohnson skrev:Nutramigen kan ges från första levnadsveckan när spädbarnets inte ammas.
Det är väl WHO som ligger bakom snarare än olämpligheten rent näringsmässigt :roll: :wink:
MammaHanna
Kontakt:

Inlägg av MammaHanna »

ärmed har jag också en kommentar om Nan 1 och 2. Skillnaden på Nan 1 och Nan 2 är att den senare ger mer mättnadskänsla för i övrigt lika näringsinnehåll. Som jag förstått det ger man alltså Nan 2 ifall inte barnet blir tillräckligt mätt på Nan 1, trots att barnet äter rejäla mängder. Själv blev jag lyrisk när jag lyckades få i min 3-månaders mer än 650 ml på ett dygn, så mer mättnadskänsla var knappast vad jag var ute efter. Därmed har hon aldrig ätit Nan 2.
Hej ! Här kommer en liten comment från frk näsvis - jag ringde faktist till kundtjänst i somras när alla NAN1 var slut överallt. NAN 2 innehåller järn tillskillnad från NAN 1 anl. till rek. är tydligen en överenskommelse med Livsmedelsverket om att följa WHO standard om mängd järn i erssättning. L-verket rekommenderar att NAN 2 kan ges från födseln. I övrigt innen skillnad mellan NAN1 och NAN2 och det är som sagt helt ofarligt att ge NAN 2 från födseln. :D

Tjingeling :D
Mamma till Alva född 31/3 2007 och Herman född 28/1 2011
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"