behöver hjälp angående ett "undantag&qu

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

behöver hjälp angående ett "undantag&qu

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag skulle behöva lite råd. Mitt problem ser ut som följande:
Emilie (15,5 månader) sover kl. 20:00 till 8:00 och sedan en middagslur kl. 12:30 till 14:00. Nu är det som så att på fredag ska vi åka med flyget till Tyskland till mina släktingar. Detta innebär, att vi måste åka hemifrån senast kl. 11:30. Sen följer en 40 minuters bilfärd, en 30 minuters tågfärd samt en dryg timmes väntetid på flygplatsen innan vi flyger kl. 14:00 – 16:15.
Efter det måste vi åka ytterligare 1,5 – 2 timmar bil innan vi är framme (har hon inte sovit innan dess kommer hon ju säkert göra det då).

Vi kan inte ta med någon vagn.

Hur hade Ni gjort? Hon är ju inte van vid att sova en förmiddagslur längre. Och eftersom ”transporten” är lite stökig kan jag inte ge henne möjligheten att sova vid hennes ”vanliga” tider. Kommer hon klarar sig till bilfärden kl. 16:30 – 18:30?
Kommer det gå bra att lägga henne sen ändå vid 20:00?

Jag kommer ju ha den ”självklara attityden” men gör jag rätt? Finns kanske en bättre alternativ? Anna säger ju att utsövda barn klarar enstaka ”festmiddagar” till kl. 24:00 på natten utan problem för de har byggt upp reserver. Detta ska väl också fungerar en enstaka ”dag”. Emilie sover ju som en klocka sen nästan ett år nu!?!

Jag vore verkligen mycket tacksam för svar!
Hälsningar
nickan
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag hade helt sonika väckt henne en timme tidigare på morgonen och sedan lagt henne vid 10 och så hade hon fått sova till avgång hemifrån. Därefter hade hon fått sova under sena bilfärden och därefter hade jag lagt henne vid 20 som vanligt. Det är min snabba reflektion!

:idea: I den åldern kan man köra "en dag är ingen dag - två dagar är en (o)vana" 8) !

:D Lycka till!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack så mycket för snabbt svar Maria!

Jag har faktiskt också funderat att ta upp henne en timme tidigare men sen är jag samtidig rädd att hon inte kommer sova fr. 10:00 till 11:30 och då kommer hon ju bli ännu tröttare på eftermiddagen.

För om jag lägger henne vanligtvis vid 12:30 dvs. 4,5 timme efter vakandet på morgonen kan det ibland hända att hon studsar runt i sängen i en halv timme innan hon lägger sig och sover.

Och väcker jag henne för en gångs skull redan kl. 7:00 då är det ju bara 3 timmar till sängdags igen. Förstår Du hur jag menar? Det är så himla svårt att uttrycka sig i ett annat språk :cry:

Suck!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag förstår precis - jag hade haft samma tanke! Hur som haver så hade jag chansat och hon hade i alla fall fått vila i sängen. Och så hade jag tänkt på mottot jag sa ovan! Men det är ju jag det..... 8) :wink: De gånger jag gjort så, så har det fungerat bra ändå; i den åldern!
schnokie

Inlägg av schnokie »

hej!

Jag brukar ju aka hem till Sverige ca 2 ggr per ar och har da samma problem som du. Ibland somnar hon innan vi aker iväg men oftast känner hon av stressen/spänningen fran mig (jag packar alltid i sista sekund...) och förblir vaken.
Mitt bästa rad är att förbereda en massa nya intressanta saker som hon inte sett tidigare och som hon kan pilla med pa flyget etc. Tex. en liten nyckelknippa, en ny bok, en tom tändsticksask med ngt i osv. Du behöver inte köpa nagot nytt, det är bara att rota igenom lador och dylikt - det krävs bara lite fantasi men det är guld värt. Och mycket att snaska pa (frukt, skorpor...)
För mig är inte det stora problemet att hon blir trött (det är ju sa mycket nya saker att titta pa sa hon är klarvaken) utan det är att sysselsätta henne. Det är ju sa trakigt att bara sitta i mammas knä...
Lycka till, det kommer ga jätte bra men räkna med att DU är trött efterat :D
Bor i Wien och ?r mamma till Annelie (juli-03) som kurades vid 9 manader och
Erik (juni-05) som fick en mjuk kurning vid dryga 5 manader!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack så mycket för tipset!

Jag tor jag kör någon "mellanvariant" väcker henne en halv timme innan och låter henne vila lite innan vi åker hemifrån. Sen är det som Du säger Schnokie att jag ska ha med mig massor med intressanta saker. Fast förra gången när jag flög med henne ensam satt en tant bakom oss vilket gjorde att Emilie den största delen av flyget stod mot ryggstödet för att flirta med tanten.

Och visst, jag kommer vara trött men det är fördelen med när man åker hem till familjen, ALLA vill ju hjälpa till så att jag kan vila :-)

Skönt!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"