Stort barn!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
*sanna

Stort barn!

Inlägg av *sanna »

Idag fick jag veta att min sätesbebis har vänt sig rätt. Det kändes jätteskönt först, men sen är det så att hon enligt tillväxt-ul kommer att väga ungefär 4800 g.
Jag som bara fått pyttepojkar förut. Nästan fem kilo låter ju helt enormt!

Finns det någon här med erfarenhet av att få ut välväxta små människor? Jag har börjat vackla lite och funderar på att fråga om snitt. Speciellt med tanke på att min första förlossning slutade i akut tångdragande som gjorde att jag brast hela vägen och mer därtill. :roll:

Nåväl. Jag skulle bli jätteglad om någon ville lugna eller skrämma mig. :wink:
Sanna
med två vackra vildingar, födda 04 och 05
syskon väntas i oktober
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Hej *sanna,

Min dotter vägde 4450 och var 53 cm lång när hon föddes och med ett huvudomfång på 38 cm.
Förlossningen tog väldigt lång tid och hon stod och "slog", som barnmorskan uttryckte det, med huvudet i väntan på att komma ut så hon var svullen om huvudet (36 cm dagen efter).

visst var det en pärs, speciellt när jag inte varit med om något liknande tidigare. Men jag tror att det varit en pärs även om dottern varit mindre. Var förberedd med andning och lugn och ha en plan över hur du vill ha förlossningen - andning, ställningar, hjälp etc.
Din kropp har gjort detta tidigare och kommer "känna igen" sig, så luta dig tillbaka, var lugn och låt kroppen sköt detta :D

Just att vara lugn och använda andning tror jag hjälper väldigt mycket. Och är du avslappnad så spänns inte musklerna i underlivet och du förhindrar på så sätt att spricka också. En kompis till mig smörjde underlivet med mandelolja (finns på apoteket) varje dag från en månad innan förlossningen och hon sprack inget alls.

Det kommer gå bra.
Sophie
Lua

Inlägg av Lua »

Isak vägde 4880 g och det gick på 4 timmar från första värken tills han låg på min mage. Det var väldigt intensivt men jag upplevde inte förlossningen annorlunda än med Allis som vägde 3900 g.

Stor kram och lycka till :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej!

Mina har vägt 4,5 4,4 5,3 och 4,8 kg. Senaste lilla rultan är bara två månader gammal så jag har det i gott minne. :wink:

Treans förlossning var en sann drömförlossning och fyran är i samma kategori trots att de var stora. Har inte spruckit mycket, bara nåt stygn. Och jag har verkligen ingen barnafödarkropp, smala höfter och sega hinnor. Lååååånga förlossningar trots att jag fött fyra barn på fem år.

Svårast var tvåan att få ut fast hon var "minst" i det här gänget. Det berodde på alldeles för mycket epiduralbedövning som gjorde mig värksvag vilket gjorde att jag behövde värkstimulerande vilket gjorde livmodern utmattad på fel sätt.

Vad jag vill säga med det är att det är inte ungens storlek som avgör utan värkarbetet. Det mår bäst av så lite medicinska ingrepp som möjligt är min erfarenhet, om man klarar av att slappna av och vila mellan värkarna = profylax är toppen!

Träna andning och visualisera din drömförlossning i förväg! Det kommer gå jättebra!

Kram Jannika
Sussi

Inlägg av Sussi »

Min nummer sex vägde nästan 4,6 kg, och det var min allra lättaste förlossning! Den och sen fyran, som var minst och vägde 3290 :) . Så att storleken inte har någon betydelse, det skriver jag under på ;) De två var snabbast också, tog 4 resp. 4,5 timmar.
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
*sanna

Inlägg av *sanna »

Tack för peppning! :D

Men nu har lilla stora bebisen vänt sig igen. Vi var inne på misslyckat vändningsförsök idag men icke att hon ville snurra runt. Så jag har fått tid för snitt och det känns väl...sådär :?

Nåväl. Jag andningstränar fortfarande en liten stund varje dag. Man vet ju aldrig.
Sanna
med två vackra vildingar, födda 04 och 05
syskon väntas i oktober
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"