Önskar tips på tider när långa luren s

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Johanna G

Önskar tips på tider när långa luren s

Inlägg av Johanna G »

Hej kära vänner! :D

Lillkillen verkar indikera att han inte vill sova så mycket längre och vi tänkte lägga om tiderna lite.

Alvin har sedan flera veckor vaknat ca 06.15 istället för 07.00 som vi önskar. Jag har ramsat honom varenda morgon och inte gett mig förrän det är dags att gå upp, men jag tror bara jag har fått honom att somna om en gång... :? Nu sedan snart två veckor så strular även daglurarna. Tidigare har han sovit 10-11.30, men nu när han vaknar straxt efter 06 så orkar han inte vara vaken till 10 så när vi ska lämna storebror på dagis utan somnar i vagnen vid
9-9.30. Jag har försökt hålla honom vaken, men enda chansen att lyckas med det är att bära honom och där går min gräns! (8 kilo unge + overall + min bylsiga dunjacka + vagnen + storebror i pulkan - ni förstår ju hur jobbigt det är! :D ) Eftermiddagsluren strular också, ibland blir det inget sova alls då...

Alltså har jag tänkt att göra såhär: kort lur på morgonen i vagnen när storebror ska till dagis och längre lur efter lunch. Dessutom dra ner till ca 2 timmar sömn dagtid.

Har ni tips på hur man lägger upp det? 20 eller 45 minuter på morgonen? När sova på eftermiddagen och hur länge?

Tack för hjälpen!

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Schemat måste du göra upp själv, efter de tider som passar lille herrn och resten av familjen. Se bara till att han får sitt sammanlagda sömnbehov/dygn fyllt.

Jag tycker inte du ska låta morgnarna krympa. Han behöver sin sömn och har du sagt 7 så ska det vara 7. "Hugg" honom så fort han vaknar med en ramsa x4 som talar om för honom att det är natt för honom än. Hjälper inte det (som vi sett) så avvakta, i det längsta. Sedan går du in snabbt och effektivt och lägger distinkt tillrätta utan ord varpå du solfjädrar stadigt och statiskt tills han blir sömntung. Låt det ta den tid det tar. Här gäller det att få honom att somna om. Det gör inget om han skulle råka hinna somna medan du står där. Tryck till och gå och ramsa först utanför, x4, lugnt och bekräftande. Gör inget mer den morgonen oavsett utgången av behandlingen utan nöj dig med att vid absolut behov ramsa honom tyst en omgång (x6, x8). Upprepa nästa morgon. När han väl börjat somna om kommer han snart att sova klart ända till 7.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gunzan
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

Hej Johanna,

Tycker som AW att gör inte morgonen tidigare speciellt för den äldre killens skull.

Vi kämpar också här med morgona efter sjukdomar men snart så så är vi tillbaka där vi va innan.

När vår kille var 8 månader så såg schemat ut så här:

7.00 Välling
9.00-9.45 45-minuterslur
10.30 Mat + efterrätt
12.00-14.00 Sova 2 tim
14.00 Gröt eller välling
16.15-16.35 20-minuterslur
17.15 Mat + efterrätt
18.00 Skoj, Bad
19.00 Välling, lägga sig
19.30 Sova

Moa lämnas på dagis 8.45 så det beror på hur trött Leo är om han ligger kvar i vagnen eller kommer in och hälsar på barnen. Vårt schema är skräddarsytt efter hur vi har det och när Leo vill sova.

Försök att se vad som passar er bäst.

/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Hej och tack för era svar!

Jag ska göra som ni säger och lägga upp ett schema efter eget huvud.

Förstår om det verkade som om jag tänkte låta morgonen börja kl 06.15, men så var inte planen. Jag tänkte att det löser sig när vi lägger om till sommartid :oops: , vilket ju är ganska snart. Om han sen började göra morgon tidigare och tidigare även efter det, DÅ skulle jag kalla på hjälp från forumet... :D

Tack Gun för ditt schema, men tyvärr är Alvin 10 månader, så schemat passar inte riktigt...

Tack Anna för dina handfasta råd. Det ska bli spännande att testa dem!

Kram J
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Det är lätt att tro att Alvin är 8 månader - se profilen :lol: :wink:
Gunzan
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

Hej Johanna G,

Leo är också 10 månader och nu kör vi efter detta schemat:

Leos dag

7.00 Välling
8.00 Frukost
9.30-10.15 Sova 45 min
11.00 Mat + efterrätt
13.00-14.30 Sova 1,5 tim
14.30 Gröt eller välling
17.15 Mat + efterrätt
18.00 Skoj, Bad, välling
19.00 Sova

Sovtid = 14,25 timmar

Han kan ibland bli lite trött på kvällen men då lägger vi honom lite tidigare. Han får också lite mer ork efter ensamlek som jag brukar lägga vid 16.30/16.45- 17.15 efter att det inte är roligt mera att laga mat.

Vet inte om det kan vara till någon hjälp men det kanske ger några tips på hur ni kan lägga upp ett schema kring ert liv.

/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

:oops: :oops: :oops: Åååhhhhh vilket pucko man är!! :lol: :lol: :lol:

Har inte haft en tanke på att ändra profilen... Tack farsan för att du sa till! :lol:

Och tack Gun för dina tips! Jag var redan från början inne på att Alvins schema skulle bli ungefär som ert - ville bara ha lite tips från andra. Ibland kommer man ju på något då som man inte tänkt på :) ...

Nu ska vi i alla fall vänta lite innan vi lägger om. Lillkillen är genomförkyld och har sin 3:e öroninflammation för i år så nu sover han ungefär som han brukar, fast mer, eftersom han är sjuk...

Kram till er alla! J

Ps. Hur lägger du upp hans ensamlek, Gun? Ds.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"