3 år och kaos på nätterna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Annica

3 år och kaos på nätterna

Inlägg av Annica »

Hej!

Våra båda killar, Adam snart 5 år och Marcus 3 år, sover i samma sovrum och de har sovit sina 12 timmar utan problem länge nu. Men efter julledigheten så har något gått käpprätt åt fel håll och 3-åringen skriker och grinar nätterna igenom samt vaknar alldeles för tidigt och det går inte att få honom att somna om. Storebror vaknar naturligtvis av kaoset omkring honom och kan inte heller somna om (detta vid 4-5-tiden). Storebror däremot ligger tyst och väntar in vårat godmorgon!

18.45 är det godnatt hos oss och det är inget problem. Visst, Marcus säger vid varje godnatt ”vill inte sova” – men med lite bus, så är det ur världen. Men från midnatt till godmorgon uppstår kaos - ibland ingenting, ibland varannan timme. Vad som hände precis då jullovet tog slut, var att Marcus blev väldigt förkyld med kraftig hosta som gjorde att han kräktes. I och med det gick vi in en del till honom för att torka kräks, byta lakan osv. Men tyvärr tror jag det medförde dessa nu störda nätter.

När vi insåg att ”2 gånger – dålig vana” gällde, så slutade vi gå in till Marcus vid skrik och gråt och istället ramsade. Det ”bet” dessvärre inte alls, så då gjorde vi ytterligare en dum grej (kändes rätt då, men som jag nu tror är helt tokigt), vi förvisade honom till annat rum när han skrek som mest. Så fort han lugnat ner sig (vilket han gjorde direkt), så fick han gå tillbaka till sovrummet.

I veckan hände en ny grej, som naturligtvis blev tokig; vid sänggående skulle han inte ha sin nalle. Okej tänkte jag, ett exempel ur Barnaboken – perfekt! Jag sa då ”då får du inte ha nallen”. Marcus svarade ”vill inte ha nallen” och vände på sig för att visa att det var slutdiskuterat. Så jag gick snopen därifrån med nallen. På natten, vid 12, skrek han efter sin nalle. Jag gick då in med den (eftersom det kändes mycket fel att han inte hade den). Allt blev lugnt, men vid 4-tiden skrek han åter ”vill inte ha nallen”.... Detta blev ett ”vapen”. Hur borde jag skött detta?? Kvällen därpå var jag mer noggrann med att säga att vill du inte ha nallen nu, så får du den ej heller i natt. Jag var övertydlig och tjatade ”nalle nu och hela natten ELLER inte nalle nu och heller inte nalle hela natten”. Så detta kanske är löst nu???

Nu har jag skrivit mycket, men vad jag desperat och omgående behöver hjälp med är:
- Vad göra åt skrik och grin på nätterna?
- Vad göra åt att han vaknar redan vid 5, ibland redan vid 4? (Vi har godnatt 18.45 och jag vill ha godmorgon 6.45.)
- Bör vi ge barnen varsitt sovrum?

Hälsn.
Annica
Mamma till Adam f?dd maj -00 & Marcus f?dd feb. -02.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Klart att de ska sova i samma rum - det är en tillgång för dem :heart: !

:idea: Här skulle jag helt enkelt gått på med ramsan och god dag yxskaft-prncipen. Enträget och självklart blandat med basta!

:idea: Min 3-åring kör nalletricket med mej - fast med gosefilten :P . När han slänger den på golvet och säger att han inte vill ha den så säger jag "Nähääää! Då får den ju ligga där då, så bra! God natt nu!" och gör ingenting. Har han inte smugit upp och hämtat den när jag lägger mej så lägger jag tilbaks den till honom. Skulle han vakna och skrika om saken på natten hade jag bara ramsat på och god dag yxskaftatat om saken.

:idea: Jag tror att trotsåldern och de olika förändringarna som varit ställt till det. Fundera inte på det som hänt - fokusera på vad du ska göra istället! God dag yxskaft och ramsa löser det på en vecka - törs jag lova!

:idea: Vaknar de på morgonen så kan du ha en ramsa om det "Det är mitt i natten - ALLA sover - du också - natti nu sov så gott". Typ 8) .
Annica

Inlägg av Annica »

Hej!

Allt lungt och fridfullt på nätterna igen!! Underbart.
Att inte ha dem sovandes i samma rum, var ingen önskan jag hade och nu när det inte skriks längre, så är det bara trevligt att "de har varandra".

MEN ett problem återstår och det är mornarna. När de vaknar för tidigt, vilket ibland redan är 5, men de ligger helt tysta, ska jag i alla fall ramsa? Känns fel.... Jag vill att de ska sova till 6.45, men att ramsa 2 tysta killar som ligger helt still i kanske 1 timmes tid - är det det som gäller???

Hälsn.
Annica

Ps. Ett litet förslag.... Jag tycker det är ganska svårt att hitta tips om större barn. Skulle det inte kunna finnas en "Stora kurbarnens hjälpforum"? Ds.
camilla

Inlägg av camilla »

Savitt jag vet (mina skrottar ar mindre) sa ramsar man INTE ocm de inte skriker, alltsa lat dem ligga och ha trkigt om det ar det de vill, du kan ju sova vidare :sleep:
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så bra!

:idea: Låt dem ligga och ha tråkigt i sängen - då väljer de snart att somna om igen! Inget ramsande alltså!
Annica

3 år och kaos på nätterna - inte längr

Inlägg av Annica »

Hej, igen!

Eftersom jag har svårt att hitta info om större barn, så måste jag nu fråga ytterligare.

Vad som händer är att Marcus ropar "Bajsat klart" och då är klockan 5. Eftersom han varit blöjfri i över ett halvår, har vi naturligtvis ingen spjälsäng. Jag är fullt medveten om att han inte vaknar för att han är bajsnödig, utan han har först vaknat och då blir bajsnödig och då går på toaletten. Men sedan går det inte att få honom att somna om. Eftersom vi uppfattat honom som tyst, så har han bara fått varit i sängen till 6.30. MEN nu har jag börjat förstå att han ligger och småviskar, småpratar osv., eftersom storebror vaknat. Därför har jag och min man nu (växelvis) lagt oss på en madrass utanför deras rum, efter Marcus bajsat. Där ligger nu en av oss och ramsar så fort prat hörs.

Bäst vore ifall Marcus inte vaknade vid 5 och gick på toaletten, men hur ska vi få stopp på det??
Båda killarna är väldigt trötta och jag har åter igen börjat fundera på att låta dem få sova i eget rum - detta för att Adam ska få sova.
Snälla - jag måste få mer konkreta råd.

Ja, jag är tjatig - men vi har liksom kört fast. Jag är ju naturligtvis också trött av detta och jag känner att jag snart ger upp, tar in Marcus till oss eller något annat dumt som jag sedan kommer ångra.

Hälsn.
Annica
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) En tanke är att vara på vakt och stoppa bajsandet... Låter kanske konstigt men jag hade gjort så för att få stopp. De kan hålla sej ett par timmar till!

:idea: Minns när barnen belv böjfria och kunde hålla sej ett par dagar för att undvika bajsandet - då kan de nog hålla sej ett par timmar också :) ! Jag körde det tricket då de började vilja bajsa (de jobbade då hårt på att fullfölja det de sagt :roll: ) en stund efter att de lagt sej - det gick över då!
Annica

3 år och kaos på nätterna - inte längr

Inlägg av Annica »

Hjälp!!

Ingenting hjälper. Jag kör numer mycket tuffare, vid minsta lilla ljud är jag där med ramsan. Bajseriet vid 5 har slutat, men gå och kissa gör han vid 4.30 - alltså ännu tidigare nu.

Jag vill få slut på toalettbesöket, men jag vet också hur omöjligt det är att somna om ifall jag vaknat på morgonkvisten och är kissnödig. Därför känns det så svårt att säga nej till det. Jag gissar också att säger jag nej, kanske han kissar på sig i sängen. Har då funderat på att han helt enkelt får flytta med sig kudden till fotändan och "sova" vidare där. Sängen är ju ändå 2 m och han 1 m...... Verkar det bra? Han lär ju skrika fram till Godmorgon, men om jag ramsar på så kanske han slutar upp efter några dagar. Vad tror ni? För små barn gäller ju att de ska somna om, men gäller det för en 3-åring? Då kommer jag nog få hålla på till lunch..... Hittills har jag sagt godmorgon då han är tyst och ligger still.

Jag var på BVC i veckan för Marcus' 3-års kontroll. Frågade då om tips vad gäller dessa tidiga mornar. Fick då svaret (jag redan visste jag skulle få) - lägg honom senare. Jag sa att jag inte ville det, för det försökte vi med storebror för något år sedan, men då vaknade han ännu tidigare. BVC sköterskan svarade då att hennes 3 åring somnar 20 och vaknar 5 samt sover inte middag, "så Marcus sover väldigt många timmar".... Varför rekommenderar hon mig då att lägga honom senare, när det inte fungerar för henne själv??? Däremot sover Marcus 12-13 på dagis (mån, tis, tors & fre), men inte övriga 3 dagar. Ska vi prova med att ta bort middagssömnen?

Snälla - fler tips!!

Hälsn.
Annica
mammamy

Inlägg av mammamy »

Nattkissande för vuxna fungerar som en betingad reflex, så säkert även för barnen. Om man vaknar tre nätter i rad och då går upp och kissar "försäkerhetsskull, eftersommanändåärvaken" så kommer men därefter att vakna samma tid följande nätter för att man är kissnödig, man har lärt kroppen att på natten kissar man en gång = betingad reflex. Enda sättet att komma runt detta för vuxna är att se till att somna om UTAN att gå upp och kissa några nätter, då får man bort den betingade reflexen. (Tre nätter är ingen absolut siffra, för vissa räcker säkert färre, för andra behövs fler för att betinga en reflex.)
Jag skulle tro att det är exakt samma sak för barn så jag skulle chansa på att han inte kissar i sängen och försöka få honom att somna om några nätter utan att kissa, i ett försök att komma runt det hela. Andra härinne kanske har andra tips. Lycka till!
(Och jag tycker inte alls du är tjatig, ni lyckas ju åtgärda problemen hela tiden men det dyker upp nya. Intressant tråd detta! :D )
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Mammamy har "rätt"! Genomför och försäkra er om att han inte är kissnödig genom att vara återhållsam med dricka på kvällen!

:idea: "Man kissar för att man vaknar - man vaknar inte för att man ska kissa"
Annica

Inlägg av Annica »

Hjälp - nu har det blivit ett annat kaos.....

Min man (och även jag) köpte era tips direkt. Det lustiga är att min man alltid är motsträvig till det jag läst mig till/kommit på själv osv., men det här gick han med på direkt!

Hur har det gått då? Inte bra. Det började med att storebror :shock: kissade på sig första natten. Sedan kissade båda killarna på sig på dagis :shock: och sedan båda på natten och så har det fortsatt hela veckan. Nu i helgen bröt vi det hela..... Vet inte om det var bra eller dåligt, men att de helt plötsligt kissar på sig på dagis - känns lite som att det är ett för högt pris. Att de kissar på sig på natten känns inte heller bra, men det kunde vi ändå känna som en koppling till att de inte fick gå på toaletten nattetid.

Vad ska vi göra nu?? Kanske "bröt" vi för tidigt, men det blev så fel (bl.a. det här med att kissa på sig på dagen).

Jag håller med er om att det är ett betingat beteende och att de blir kissnödiga iom att de vaknar till, men som sagt - dagen blev ju också tokig. Visst, jag vet att man inte ska se bakåt, men från att ha haft två killar som snudd på aldrig kissade på sig på natten och aldrig på dagen, till två killar som nu kissar på sig både på natten och dagen.....

Nu vet vi inte vad vi ska göra längre - vi har fastnat. JOBBIGT.

Om någon har något bra tips - snälla delge mig!

Hälsn.
Annica
skj

Inlägg av skj »

Hej! :D

Viken röra!

Jag kan bara berätta hur vi gör - vet inte om det är "rätt" eller "fel" - men det fungerar bra för oss.

Sonen, 4,5 år, brukade också vakna på morgonkvisten (alldeles för tidigt) för att han var kissnödig och sedan gick det inte att få honom att somna om. Nu brukar vi ta upp honom och leda honom till toaletten innan vi lägger oss på kvällen (vid 23-tiden). Han kissar nästa alltid - trots att han kissar innan han lägger sig - och sover sedan gott ända fram till morgonen.

Storasystern är 8 och går fortfarande upp och kissar ibland på natten men sedan tillbaka till sängen "i sömnen". Tror inte att detta stör hennes nattsömn. (Inte sonen heller som ju knappt vaknar vid 23 kissningen.)

Kan också tillägga att jag själv faktisk - om än sällan - kan vakna för att jag är kissnödig.

Om det betingade beteendet blir att vid behov; "vakna", gå upp och kissa och sedan somna, om tycker jag inte att det är något problem. Tids nog klarar nog "blåsan" hela natten.

Hoppas era nätter fixar sig snart!
Annica

Inlägg av Annica »

Hej!

Ifall någon undrar hur det går, så går det ganska bra!

Killarna har nu fått varsitt sovrum. Adam tycker det är toppen och Marcus verkar tycka det blir bättre och bättre för var dag. De båda sover med stängd dörr och mörkt i rummet. Vi har helt slutat med att säga att de inte får gå på toaletten på natten. Ibland hör vi den ena eller de båda gå på toaletten runt midnatt, men det känns som om ingen av dem direkt är vaken - utan mer går i sömnen. Någon gång har det hänt att Marcus inte hunnit av med pyjamasbyxorna vid toalettbesöket, men då tar vi bara av dem och sätter på nya! På morgonen får vi numer väcka Adam, medan Marcus fortfarande väcks symboliskt.

Vi tog även bort middagssömnen för Marcus - vilket går väldigt bra! Men av allt detta så är ändå det bästa att de slutat kissa på sig på dagarna. För det var ändå det som jag tyckte blev den värsta "följd-effekten" av att försöka få dem att sluta gå på toaletten på natten.

Att vi dessutom ställde om klockan "åt rätt håll" har i det här fallet bara hjälpt oss mer!!

Trevlig vår på er alla!!
Hälsn.
Annica
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"